Една инсталация. Един артист. И много въпроси за границите – не само географски, но и естетически, институционални и морални.
На 5 април пред Националния исторически музей (НИМ) бе демонтирана инсталацията „Гранични цветя“ на художника Иван Мудов, само ден след като бе разположена в зелените площи пред сградата. Причината – материалите, използвани в творбата, бяха определени от музея като „опасни“ и „в разрез с първоначалната концепция“.
Каква е била идеята - Поляна, осеяна с разноцветни боклуци, в ярък контраст с масивната фасада на музея и величествените склонове на Витоша.
"...Произведението беше премахнато от служители на музея без да бъдат уведомени нито художника, нито кураторите. Последваща възможност за диалог с институцията не беше предоставена. Работата „Гранични цветя“, е мащабна инсталация от пластмасови отпадъци, събрани от автора по време на погранични разходки по българо-турската граница", пише в своя профил във Фейсбук самият Мудов.
Инсталацията е част от международния проект „B-Shapes – Граници, формиращи възприятията на европейските общества“, финансиран по програма „Хоризонт Европа“, и събиращ артисти и изследователи от над 10 европейски държави. Проектът разглежда теми като идентичност, културно наследство и въздействието на границите върху обществата след пандемията от 2020 г.
Според творческата концепция, представена от продуцентската организация Lungomare (Италия), Мудов е трябвало да изгради инсталация от рециклирани найлонови торбички, събрани в граничните региони между България, Гърция и Турция. Целта – да се визуализира невидимото присъствие на границата чрез най-обикновения ѝ отпечатък – боклука.
🏛️ Реакцията на НИМ: "Нарушени са концепцията и екологичните принципи"
Вместо очакваните "гранични цветя" обаче, на 5 април на тревната площ пред НИМ се появи хаотична композиция от найлонови торбички, метални кенчета, блистери от лекарства, стериопор, автомобилни филтри и дори биологични отпадъци, заявиха от Националния исторически музей.
НИМ: "За съжаление, на 5 април 2025 г. инсталацията бе реализирана с материали, които не само не съответстват на първоначалната концепция, но и представляват потенциален риск за здравето на посетителите и служителите. Сред използваните материали бяха метални кенчета, блистери от лекарства, стериопор, автомобилни филтри и биологични отпадъци."
В официално изявление от 11 април, Националният исторически музей обяви, че няма договорни отношения с художника, тъй като той е бил поканен от италианския партньор по проекта. Въпреки това, музеят е поел ангажимент да осигури безопасна среда за посетителите и служителите си.
„Материалите не само не съответстват на първоначалната концепция, но и представляват потенциален риск за здравето… Освен това, значителна част от найлоновите торбички се оказаха новозакупени, което подкопава екологичната идея“, заявяват от НИМ.
Музеят допълни, че категорично се разграничава от изпълнението на Мудов и запазва правото си да не участва в полемики по темата.