Народни представители от парламентарните групи на ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС внесоха Законопроект за изменение и допълнение на Семейния кодекс. Това съобщиха от пресцентъра на "Продължаваме промяната".
В основата му са промени, които ще подобрят цялостния процес на осиновяване, както и ще подобрят процедурата за достъп до информация за произход на осиновени лица. Освен това се въвежда и намаляване на възможностите за прекратяване на осиновяването на малолетни и непълнолетни осиновени в условията на т.нар. „други обстоятелства“, които дават основание за разсиновяване.
Нинова за срещата между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ: Тази треторазрядна постановка започва да омръзва на всички ни
Сред основните мотиви за предлаганите промени в Семейния кодекс, с които ще се подобри процесът на осиновяване, е негативната тенденция през последните години за намаляване на броя на осиновените деца. Чрез предложените изменения ще се облекчи не само самата административна процедура, но и ще се разширят възможностите за избор на най-подходящ осиновяващ за конкретното дете. За тази цел е необходима оптимизация на процеса чрез въвеждане на електронни административни услуги за кандидат-осиновителите, както и осигуряване на повече подкрепа с необходимите специалисти (психолози, социални педагози и др.) и за осиновители, и за осиновени.
Друга много важна стъпка към качествени законодателни промени в Семейния кодекс е добавената нова ал. 4 от чл. 105.
Тя предвижда да се въведе задължение за оказване на съдействие при предоставянето на информация за произход от страна на съхраняващите информация органи – администрацията на местната власт, РЗИ, ДМД и др.
Причината за въвеждането на такива разпоредби е, че понастоящем дори при допуснато разкриване на информация от страна на съда по чл. 105 от Семейния кодекс, не е прецедент да се отказва предоставянето на такава информация. С тази промяна законодателството отговаря на очакванията на десетки осиновени да могат по законов ред да получат информация за своя произход.
Асен Василев очерта основните параметри на проектобюджет 2023 г. (ВИДЕО)
Право, което е изведено и в Конвенцията за правата на детето, Хагската конвенция.
Намаляването на възможностите за прекратяване на осиновяването на малолетни и непълнолетни осиновени в условията на т.нар. „други обстоятелства“, които дават основание за разсиновяване също са в основата на заложените промени. Също така се ограничава възможността за прекратяване на осиновяването въз основа на т.нар. „взаимно съгласие“ при дееспособни осиновен и осиновител. Категоричното становище и на парламентарните групи на ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС е, че трябва да се прекрати възможността за разсиновяване без да е направена задълбочена експертна оценка на отношенията на двете страни.
В основата му са промени, които ще подобрят цялостния процес на осиновяване, както и ще подобрят процедурата за достъп до информация за произход на осиновени лица. Освен това се въвежда и намаляване на възможностите за прекратяване на осиновяването на малолетни и непълнолетни осиновени в условията на т.нар. „други обстоятелства“, които дават основание за разсиновяване.
Нинова за срещата между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ: Тази треторазрядна постановка започва да омръзва на всички ни
Сред основните мотиви за предлаганите промени в Семейния кодекс, с които ще се подобри процесът на осиновяване, е негативната тенденция през последните години за намаляване на броя на осиновените деца. Чрез предложените изменения ще се облекчи не само самата административна процедура, но и ще се разширят възможностите за избор на най-подходящ осиновяващ за конкретното дете. За тази цел е необходима оптимизация на процеса чрез въвеждане на електронни административни услуги за кандидат-осиновителите, както и осигуряване на повече подкрепа с необходимите специалисти (психолози, социални педагози и др.) и за осиновители, и за осиновени.
Друга много важна стъпка към качествени законодателни промени в Семейния кодекс е добавената нова ал. 4 от чл. 105.
Тя предвижда да се въведе задължение за оказване на съдействие при предоставянето на информация за произход от страна на съхраняващите информация органи – администрацията на местната власт, РЗИ, ДМД и др.
Причината за въвеждането на такива разпоредби е, че понастоящем дори при допуснато разкриване на информация от страна на съда по чл. 105 от Семейния кодекс, не е прецедент да се отказва предоставянето на такава информация. С тази промяна законодателството отговаря на очакванията на десетки осиновени да могат по законов ред да получат информация за своя произход.
Асен Василев очерта основните параметри на проектобюджет 2023 г. (ВИДЕО)
Право, което е изведено и в Конвенцията за правата на детето, Хагската конвенция.
Намаляването на възможностите за прекратяване на осиновяването на малолетни и непълнолетни осиновени в условията на т.нар. „други обстоятелства“, които дават основание за разсиновяване също са в основата на заложените промени. Също така се ограничава възможността за прекратяване на осиновяването въз основа на т.нар. „взаимно съгласие“ при дееспособни осиновен и осиновител. Категоричното становище и на парламентарните групи на ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС е, че трябва да се прекрати възможността за разсиновяване без да е направена задълбочена експертна оценка на отношенията на двете страни.