Съседите се топлят, ние плащаме
Съседите се топлят, ние плащаме / снимка: MorgueFile.com
Съседите се топлят, ние плащаме
50327
Съседите се топлят, ние плащаме
  • Съседите се топлят, ние плащаме

Януарските сметки за парно са по-високи и в сравнение с предходния месец, и спрямо януари миналата година. Обясненията за по-големите суми са две – студът и кражбите на съседите. На въпроса – и февруарските сметки ли ще бъдат толкова големи, всички отговарят лаконично: „И февруари е много студен".

За да се справят поне с втората причина - кражбата на топлоенергия, управляващите предложиха да се инсталират задължително уреди с радиоотчитане на радиаторите. Така сметките ще могат да се контролират всеки месец, но уредите са по-скъпи от обикновените. Кой е крив и кой е прав за високите януарски сметки и уредите с радиоотчитане ще решат ли веднъж за винаги проблема?

Високите сметки за парно се дължат на некоректното отношение на съседите и студеното време – в този постулат се кълнат от Асоциацията на фирмите за дялово разпределение. Ася Ангелова е неин председател и ръководител на една от големите фирми в бранша. „Преди отоплителния период гражданите заявяват, че няма да ползват отопление – т.е. три, четири – пет радиатора, които има у тях, но какво се случва в действителност – те ползват. По този начин енергията, която постъпва в абонатната станция, се разпределя между техните съседи, докато не дойдем ние и не направим годишното изравняване", обясни Ангелова.

На въпрос дали след като даден собственик е заявил, че няма за използва парно през отоплителния сезон, не може технически да се премахне възможността той да си пусне радиаторите, Ангелова отговори: „Няма такива текстове в наредбите. Единствената възможност за регулация е кранът на радиатора да се държи на нула или на звездичка". За да се откажем формално от парното през зимата, трябва да има и подпис на отговорно лице в блока – например на домоуправителя.

Съседите се топлят за наша сметка?!

Как да ги спрем?

Ако при нас е пристигнала нереалистично висока сметка за парно за януари, най-вероятната причина е именно тази: съседите се топлят за наша сметка! Така или иначе сметките за януари вече са готови и не можем да ги променим, но според Ангелова може да се защитим от повторна „кражба на парно" за февруари, ако с решение на етажната собственост се направи цялостно междинно изравняване на блока. При него ще се установи, че в апартамент, където се предполага да не се ползва отопление, реално радиаторите работят.

Друга възможност е чрез монтиране на уреди с радиоотчитане за измерване на използваната енергия. Те позволяват ежемесечно дистанционно отчитане на потребената енергия, като идеята за задължителното им монтиране бе лансирана и от управляващата партия ГЕРБ. В част от столичните жилища вече има такива.

Според Ася Ангелова цената на новите уреди е същата, каквато е била цената на стария модел преди десет години. Фирмата, която представлява, продава един уред за 32 лева, което за три радиатора, колкото е възможно да има в едно жилище, прави 96 лева.

Доволни ли сте от топломерите с радиоотчитане?

Пред една от столичните каси на „Топлофикация – София" възрастна столичанка разказа, че миналата есен в дома й са поставени топломери с радиоотчитане. „Да, ние ги регулираме – някъде е по-топло, другаде държим на 2 или 3, само за да поддържаме поносима температура. Използваме ги". Тя потвърди, че и в нейния жилищен блок има съмнения за съседи, които използват парно нерегламентирано. „Но какво от това. Не може да влезем и да ги обследваме, няма да се изпокараме за това", коментира тя и добави, че не е видяла януарската си сметка за парно, защото обикновено вкъщи не се занимава тя с плащането на комуналните услуги.

Млада жена, която току-що бе платила фирмената сметка за парно за декември, също потвърди, че и там, където живее, и там, където е офисът на фирмата й, съседите крадат парно. „Това не е отсега. Има го от много години", категорична бе тя. По думите й обаче няма смисъл да се поставят „умни" топломери, защото самите фирми за дялово разпледеление са излишни и само натоварват сметката. „А това, което „Топлофикация" е решила да си вземе, тя ще го направи", допълни тя.

Възрастен мъж отказа да коментира въпроса за монтирането на новите уреди, след като излезе видимо раздразнен от касата на „Топлофикация". На въпрос завишена ли бе януарската му сметка, той отговори, че все още не я е платил, а сега е обслужвал стари плащания. Друга дама пък отговори, че живее в общинско жилище и ако собствениците решат да сложат такива нови топломери, тя няма нищо против. „Аз ползвам само един радиатор вкъщи и да – дори да е по-скъпо, за един радиатор съм съгласна", коментира тя. Мнозина от минувачите пък се бяха отказали от години от услугите на топлофикационното дружество в столицата. На въпрос защо е избрал отопление на ток, а не на парно, млад мъж отговори: „Знаете отговора".

Високите сметки за парно – в цифри

През януари услугите на „Топлофикация – София" са използвали 5000 нови абонати, обясни инж. Боян Паунов от дружеството. По думите му – сметката от гледна точка на консумацията през първия месец на годината спрямо януари 2011 г. е с 2% по-висока, но в реални – 10%, тъй като цената на услугата е с 8% по-висока. Трябва да се има предвид, че средната температура за януари миналата година бе минус 1.1 градуса по Целзий, а за този януари минус 2.1 градуса, подчерта експертът.

Той бе категоричен, че не може да се обобщава, че има много потребители със завишени сметки за парно, защото над 65% от фактурите, издадени от дружеството за миналия месец, са под 150 лева. „Какво означава, че има много хора със сметки от 400 лева. Аз пък мога да ви покажа и фактури, които са за по-ниска сума от декемврийската. Има и такива", заяви инж. Паунов.

Ася Ангелова също бе категорична, че фактури, които са с 90 и повече процента над декемврийските, са изключение и се дължат именно на съседските кражби.

Студът и съседските кражби – стари оправдания

От десет години насам слушаме, че студът и съседските кражби са причини за високите сметки. Истината е, че сметките са такива заради непрозрачното им определяне, коментира Константин Павлов от Федерацията на потребителите. По думите му за януари има сметки, които са с размера на годишното потребление на дадено семейство.

Павлов допълни, че ако се налага да сменим уредите у дома, нямаме право на избор, а ще трябва да се съобразим с избора на фирмата за дялово разпределение. Въпрос на личен избор е дали да ги платим или да ги наемем, но след десет години тези уреди отново ще са невалидни, допълни Павлов. Той препоръча, ако потребителите имат възможност да избегнат фирмите за дялово разпределение, да го направят.

И как да излезем от казуса? С жалба до „Топлофикация" или фирмата за дялово разпределение. Ако се окаже, че все пак са ни надвзети пари за януари, може да си ги получим чак с изравнителните сметки в края на отоплителния сезон.

Отговор на въпроса как едно семейство ще изкара февруари с 300 лева по-малко например заради януарската сметка, въпреки че през пролетта ще му бъдат възстановени 200, така и никой не даде.