В бюджета на Европейския съюз за периода 2007 – 2013 година за България са предвидени около 7 милиарда евро по различните структурни инструменти. Общата сума, която може да бъде усвоена догодина според заложеното в Проектобюджет 2008 заедно с националното съфинансиране, е над 1,700 млрд. лева. По линия на общата селскостопанска политика за преки плащания и развитие на селските райони се очакват още над 1,2 млрд. евро. За една голяма част от тези пари получатели ще са точно българските общини. За разлика от фирмите, местните власти задължително ще получават авансови плащания, с които да стартират проектите си, а ако е необходимо съфинансиране то ще им бъде осигурено от държавата.
Как кметствата ще кандидатстват за средства от структурните фондове, обясни Силвия Инджова, директор на Дирекция „Национален фонд” в Министерството на финансите. С нея разговаря Миглена Георгиева По всички оперативни програми ли се предвиждат авансови плащания? По абсолютно всички оперативни програми. За структурните фондове, тези, които се финансират от Европейски социален фонд и Европейски регионален фонд авансовите плащания за първата година са 2 процента от размера на оперативната програма, 3 процента – за 2008 година и 2 процента за 2009 година. За тези, които се финансират от Кохезионен фонд, размерът е малко по-различен: 2,5 за 2007 година, 4 процента за 2008 година и 2009 година. Проектите, които ще кандидатстват за финансиране, ще получат това авансово плащане след като проектът им бъде одобрен. С решение на правителството за всички успешно одобрени проекти за финансиране могат да бъдат извършени авансови плащания, като размерът е до 20 процента с изключение на големите инфраструктурни проекти, където размерът е ограничен до 10 процента авансово плащане. Условието, което ние от страна на Министерство на финансите задаваме, е да имаме подписан договор. Това е единствено условие. Право на ресорните министерства е да поискат допълнителни гаранции, допълнителни условия, но това, което виждаме в момента, е, че специално за общините, където са по-големия консуматор на средствата, допълнителни условия или тежести не биха били налагани. Всяка община, която представи проект, който бъде одобрен за участие в тези оперативни програми, би могла да получи авансово плащане от страна на Европейския съюз. Да, и той ще се изплаща от управляващия орган за съответната оперативна програма Как ще се контролира усвояването на тези средства? Тази отговорност е изцяло в ресорното министерство, към което е съответната оперативна програма. В лицето на Министерство на финансите най-вече сертифициращия орган и одитиращия орган. Ще се правят допълнителни контроли върху тези системи по-скоро, отколкото върху самите бенефициенти, за да дадем увереност пред Европейската комисия и пред българския данъкоплатец, че парите са за изпълнение на проект с ясни цели, с ясни индикатори, които искаме да постигнем и резултати. Всеки проект ли, който кандидатства за финансиране, ще бъде проверяван на различните му етапи. От страна на управляващия орган проверките и контролите ще са постоянни, те ще са многократни, т.е. няма да са епизодични, те са за всеки един етап. Що се касае за сортифициращия и одитиращия орган, тези проверки ще са на база на оценка на риска, тоест там, където предполагаме, че биха могли да имат по-слаби системи за контрол, там те ще са нерегулярни, по-скоро целеви. Какъв ще бъде процентът на съфинансиране, с който например общините ще трябва да участват в проектите? Няма изискване изрично бенефициентът да има съфинансиране, тоест ако имаме 100 единици проект, то 85 единици е за сметка на европейско финансиране и 15 за сметка на държавен бюджет. Това е ангажимент на страната. За проект, за който бенефициент е общината, не се предвижда да има допълнително натоварващо бенефициента съфинансиране собствено, тоест целият ангажимент е ангажимент на държавата било то за сметка на бюджета бил той национален или на Европейския съюз. Тоест ако една община има одобрен проект от Европейския съюз…. Приемаме, че той е изцяло финансиран за сметка на оперативната програма и общината няма изискване да мобилизира свой собствен ресурс. Авансът, който се предоставя по проекта е постоянни, оборотни средства, т.е. всяко следващо междинно плащане, което се извършва, не се намалява авансът, който е предоставен. Той остава да края на изпълнението на програмата. Така че общините специално на този етап са крайно облекчени, от тях се изисква само да представят ясни, добре разработени проекти с ясни цели и намерения и наистина да покажат капацитет в изпълнението.