Цените на такситата може да скочат, ако управляващите реализират намеренията си да въведат патентен данък за бранша. Промяната бе анонсирана от транспортния министър Данаил Папазов по време на отчета на стоте дни от управлението му, а след това от транспортните фирми уточниха, че се очаква налогът да е между 300 и 1000 лева годишно по решение на отделните общински съвети.
Проверка на Дарик показа, че средно таксиметровите шофьори плащат около 100 лева данък върху доходите си в настоящия режим. В момента повечето от тях работят като самоосигуряващи се лица или като еднолични търговци.
От финансовото министерство се въздържат от коментар на промяната на облагането за таксиметровите шофьори, макар и да потвърдиха пред Дарик, че планират налозите им вече да влизат в общинските хазни, а не в централния бюджет. Първата реакция на шофьорите беше, че те и сега не се оправят, а като върнат патентния данък – съвсем. „Нали знаете колко таксиметрови шофьори имат да плащат патентен данък от 2001, 2002-ра, 2003-а. Аз поне колко знам. И още не е погасен. Никой не иска да плаща в България, всеки гледа в началото на годината да се плати данъците, ама като нямаш пари, как да платиш", каза таксиметров шофьор пред Дарик. Друг, който е отскоро в бранша, обясни, че плаща рента и това и сега му е предостатъчно. Той допълни, че предвижданата промяна няма да премахне сивия сектор в бранша, а ще го стимулира.
Емил Игнатов, който е собственик на една от най-големите таксиметрови фирми у нас, е на противоположното мнение. Той бе категоричен, че промяната е по искане на бранша. „Ще се плаща реално и няма да има укриване на данъци – от там идва нашето предложение. Там е заложено от 300 до 1000 лева, като всяка община ще решава отделно. Разбира се, би следвало това да бъде съгласувано с фирмите", каза той.
И докато мненията на шофьорите и шефовете се разминават, от транспортното министерство така и не успяха да обяснят пред Дарик дали с новото облагане ще затегнат и контрола върху дейността на такситата.