Възможностите за заем от Японската банка за международно сътрудничество за изграждане на контейнерни терминали във Варна и Бургас са безвъзвратно загубени. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов по време на днешния парламентарен контрол. По думите му решението за прекратяване на споразумението за кредит, взето от предишното правителство, е прецедент в историята на Японската държавна помощ.
„С реализацията на проекта щеше да се достигне натоварване на жп превозите с повече товари от загубените от Кремиковци. Липсата на контейнерни терминали доведе до сериозно отклоняване на националния и транзитен контейнерен поток през конкуриращите ни пристанища в Констанца и Солун“, заяви Данаил Папазов. Според него реализирането на проекта е щяло да бъде допълнителен стимул за строителния сектор в България, тъй като 90% от работите са щели да се извършат от местни изпълнители и с местни материали.
Проектът включваше изграждането и оборудването на два нови контейнерни терминали в пристанищата Варна и Бургас с обща площ 600 хил. кв. м. и с капацитет за обработка до 900 000 TEU годишно, както и рехабилитацията на Варна Изток.
„Споразумението за заем е прекратено с извършена релокация на средствата по категории и с размяната на ноти по предложен текст на Японската агенция за международно сътрудничество, с който текст се цели да се избегне скандала и запази рейтинга на България“, коментира Папазов. Той допълни, че Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията ще изготви анализ за необходимостта от изграждането на контейнерни терминали, като вземе под внимание и влезлите в сила концесии, но единствените източници за финансиране на изграждане на контейнерни терминали са нови заемни средства или чрез търсене на публично-частно партньорство.