Мотористът, убил Лора на пешеходна пътека, е можел да избегне удара при разрешена скорост
Мотористът, убил Лора на пешеходна пътека, е можел да избегне удара при разрешена скорост / netinfo

Мотоциклетистът Деян Станчев, който през юли 2011 г. прегази на пешеходна пътека във Варна 20-годишната Лора, би могъл да предотврати удара, ако се беше движил със скорост до 50 км/ч. Това е заключението на петорната автотехническа експертиза, която Варненският окръжен съд изслуша и прие като доказателство по делото.

Според специалистите, изготвили комплексната експертиза, Станчев е ударил Лора със скорост 87,9 км/ч. Сблъсъкът е станал в рамките на пешеходната пътека, на разстояние между 2,50 и 2,70 метра от левия край на платното. Основание за определяне на мястото на удара дава следа от спирачен път на 2,88 метра от левия бордюр, за която се смята, че е от мотоциклета на Славчев.

Мотоциклетистът е имал пряка видимост към пешеходната пътека от кръстовището до НАП, което се намира на 258 метра от мястото на инцидента. Заради нощното време и неочакваността на събитието, времето за реакция на водача е било с 50 % по-високо от средното, което е 0,6 секунди, смятат още експертите.

Експертизата е изготвена на база данни от протокола и снимки от огледа, показанията на свидетели и изчисления. При анализите експертите са се съобразили и с метеорологичните условия в часа на катастрофата. През август тази година специалистите са направили и дневен оглед на местопроизшествието.

„За нас случаят е ясен. Проблемът е, че в самия оглед на мястото на произшествието са били допуснати някои неточности, които на по-късен етап са усложнили казуса", заяви за Дарик инж. Живко Гелков, едно от петте вещи лица, анализирали случилото се в ранното утро на 17 юли 2011. Инж. Гелков уточни, че е обичайна практика превозните средства да се задържат след ПТП, да им се извършва специален преглед от технически компетентно лице, което да опише уврежданията по превозните средства и тяхното техническо състояние. Според експерта, в случая не е поставен въпросът какво е било техническото състояние на спирачната и осветителната системи на мотоциклета.

Въпреки че защитата оспори резултатите от петорната автотехническа експертиза, заключението бе приобщено към доказателство по делото. Съдът прецени, че не са налице основания за назначаване на повторна петорна експертиза, и даде ход на делото по същество. В момента се изслушват пледоариите на всички страни - защитата, държавното и частното обвинение. Очаква се след 15 часа да бъде произнесена и присъда.

Адвокатите на Славчев поискаха и отвод на председателя на съдебния състав съдия Петър Митев, като изразиха съмнение в неговата безпристрастност. Съдебният състав, който освен съдия Митев включва и двама съдебни заседатели, отхвърли това искане. Преди това, при обсъждане на анализа на техническите лица, съдът санкционира единия от двамата защитници на Деян Славчев. Борислав Ралчев бе глобен от съдията с 500 лева за нарушаване на реда в залата.

Лора Казанлиева беше блъсната на 17 юли 2011 г. около 5 ч. сутринта на бул. „Осми Приморски полк". Наказанието, което получи Деян Станчев след споразумение с прокуратурата, беше 2 години „лишаване от свобода", отложено с 4 години изпитателен срок, както и 2 години без право да управлява МПС. Случаят стигна до тогавашния главен прокурор Борис Велчев, по чието искане Върховният касационен съд върна делото за ново разглеждане от магистратите във Варна. След съкратен процес Окръжният съд отново постанови същото наказание, но Апелативният съд върна делото за ново разглеждане.