Дарик зададе 19 от важните за града ни въпроси на основните претенденти за кмет на Варна.
В Националния ефир на Дарик, в обзорното предаване „Седмицата” се чуха отговорите на петима от тях. Пред микрофона на Дарик без страх застанаха Борислав Гуцанов, Николай Недков, Костадин Костадинов, Добромир Джиков и Веселин Марешки.
Въпреки многобройните ни покани да вземе участие в нашия „блиц-дебат”, един от основните претенденти за кметското място – досегашният градоначалник Кирил Йорданов не пожела да застане пред слушателите на Дарик радио и заедно с опонентите си да отговори на нашите 19 въпроса. Изводите оставяме на вас...
Предоставяме и на читателите на dariknews.bg възможността да се запознаят с намеренията на кандидатите за кмет на Варна, както и с техните мотиви да се кандидатират за отговорния пост.
Ето отговорите на Борислав Гуцанов, кандидат на БСП за кмет на Варна, с №8 в интегралната бюлетина.
1. Какво ще е първото нещо, което ще направите като кмет на Варна?
Смятам, че най-важното е веднага след избирането ми да събера всички варненци, които са представители на определените най-важни сектори в града, т.нар. старейшини, ако мога да употребя тази дума, които знаят какво да кажат, които са се доказали. Ще поканя на тази среща и всички, които са били кандидати за кмет на Варна, защото всеки един човек на такова ниво има какво да каже, има какво да направи. Важното е да се вземат добрите неща от опита, знанията, възможностите на всеки един от тях, защото само по този начин можем да направим един истински работещ град, променящ се град, и освен това наистина да има разбирателство в града. Стига вече конфронтации!
2. Кажете две основни неща, които трябва да се променят, за да бъде Варна най-добър град за живеене в България?
Само две трудно, но ограничавайки се – на първо място – улиците и тротоарите. Това е безумие и безобразие, което е в момента! Инфраструктурата като цяло. На второ място - работни места. Ако в едно семейство единият получава 250-300 лева, другият – също толкова, което общо взето е нормално за града ни, вие с 600 лева можете ли да гледате себе си, детето си, ами ако са децата, което е по-добрият вариант да имаш повече деца... Как ще ги изпратиш облечени на училище, нахранени, спокойни?! Това е също един вид безработица, но скрита, по-друг начин безработица.
3. Как ще обрисувате Варна с 3 думи?
Това, което ми се иска да обрисувам и което ще стане: по-цветен, по-красив град. Барселона на Черно море.
4. Според Вас, кои са трите най-важни неща от следните: Втори Аспарухов мост, Магистрала Хемус, Магистрала Черно море, нов контейнерен терминал, нова Спортна зала, нова Концертна зала, Алея Първа, яхтено пристанище.
Тук всички са важни. Вторият Аспарухов мост и магистрала „Черно море” са свързани помежду си, защото това ще бъде част от един коридор „север-юг”, който ние трябва да изградим с мегаполиса Истанбул, връзка Бургас – Варна – Констанца. По този начин ние веднъж правим този коридор, привличаме товари, откриваме работни места, като решаваме проблема и с втория Аспарухов мост.
Алея Първа, яхтеното пристанище, концертната зала също са свързани. Това е проектът за изграждането на новата територия на града. Пристанище Варна-Изток да се превърне в новата атракция на града, тази територия е част от града. В момента пристанището пречи на Варна и Варна пречи на пристанището. И ние не можем да не изградим новата концертна зала, ако искаме 2019 година да бъдем Европейска столица на културата.
Трета точка да кажем - магистрала „Хемус”, с което ви изредих трите най-важни неща.
5. Къде е мястото на новото пристанище?
Да престанем да коментираме къде е неговото място, защото докато ние спорим къде е това място, Констанца отиде 12 пъти в контейнерния си оборот напред пред Варна! Можете да си представите колко милиона, а може да стигнат и милиарди, са изтървани за икономиката на България и за икономиката на Варна и колко пропуснати работни места и средства има за самия град Варна. Така че мястото е определено, стига толкова по този въпрос! То е под „Максуда” - единственото възможно компромисно място и всички знаят, че това място е компромисно. И няма защо да репетираме на гърба на нещо, което е изречено преди много години!
6. Колко средства са необходими, за да се сдобие Варна с изцяло обновена пътна инфраструктура?
Изключвайки втория мост и околовръстния ринг на Варна, които са част от друг проект, за рехабилитиране на вътрешната част на града с подземната инфраструктура – около 800 млн. лева.
За колко време би могло да се оправи?
С добра работа по европейските възможни финансирания – в рамките на един мандат, до средата на втория мандат.
7. Какъв трябва да е годишният бюджет на Варна?
Колкото е възможно по-голям, но най-важното е следното: да престанем да тупаме варненци като брашнян чувал с данъци и такси. Затова аз говоря за създаване на общинска икономика. И приходите от пристанището с промяна на закона и с изграждането на новия терминал да влизат в бюджета на Община Варна. Стига само сме друсали варненци за един, втори, трети или еди-колко данъка. Икономиката е тази, която е необходима, за да може наистина да има голям бюджет на града, а не това, което е в момента.
8. Ако станете кмет на Варна, кога във времето виждате приемането на ОУП?
Първо, ще стана кмет на Варна! А приемането на ОУП ще бъде най-късно до началото на следващата година. Това е изключително важно, тъй като той се ползваше от висшата администрация през последните години като орган за рекет над варненци - това, че не се приемаше ОУП.
9. Трябва ли да бъдат разрушени всички съществуващи незаконни строежи във Варна – от къщите в гетата до остъклените балкони?
Не. Законите, естествено, трябва да се спазват, но вижте, има някой си е остъклил балкона. Той да не го е направил от добро?! Иска да му е по-топло вкъщи, иска по някакъв начин да се разшири нещо в дома, не може всичко да се слага под общ знаменател. Но трябва да има общо спазване на външния вид на блока. Трябва да се направят така нещата, че да бъдат осигурени тези, осигурени в смисъл като сигурност, подобрения, които са правени в апартаментите и блоковете, за да не се стига до по-големи нарушения.
А незаконните постройки и сгради?
Незаконните постройки и сгради, тези, които наистина са във вид, който нарушава нормалното функциониране на града – да. Ако ли не, трябва да се правят и компромиси, трябва и да се подхожда с малко по-голямо разбирателство към хората.
10. Как ще изглежда мястото, на което в момента е квартал „Максуда”, в края на мандата Ви?
Категорично променено. Пробивът „Левски”, т.е. изграждането, продължаването на бул. „Левски”, трябва да продължи през „Максуда” и това ще го направя още през първия мандат, независимо че той не е необходим толкова много като инфраструктура на този етап. И освен това този път трябва да бъде максимално разширен – не четири, шест или осем платна с голяма променанта зона помежду им, голяма зелена площ ще рече тази променантна зона. Защото това е единственият възможен законов начин, по който могат да бъдат премахнати в момента всички къщи, които се намират по тази територия на „Максуда”, откъдето ще мине бул. „Левски”.
11. Колко още места в детските ясли и градини ще има до края на мандата Ви?
Толкова, колкото са необходими, за да бъде решен този въпрос. В момента по данни са около 500, които не достигат. Но знаете, че по моя инициатива започна строителство на детски градини, така че това ще продължи до окончателното решаване на този въпрос и то до средата на мандата.
12. Колко общински жилища са необходими на Варна и какъв е начинът да бъдат осигурени?
Много са необходими. Начинът е изграждане на общинска фирма за жилищно строителство, както и строителство по публично-частно партньорство. От 1989 година във Варна не се строят общински жилища.
13. Нуждае ли се Варна от алтернативен обществен транспорт?
Не бих казал, че на този етап се нуждае от алтернативен, тъй като Варна не е толкова голям град. На нас може да ни се иска да казваме колко сме големи, но все пак Варна е в рамките на един средно голям град от европейски калибър. Но тя се нуждае от подновяване на транспорта, купуване на нови тролейбуси, от бус лента. Затова коментираме, че изграждащите се нови пътни инфраструктури трябва да имат отделна бус лента, за да може трафикът да се разтовари. Говорим за обществения транспорт, но за алтернативен на този етап – не.
14. За или против строежа на нова окръжна болница?
Аз съм против строежа на нова Окръжна болница, но трябва да има нова общинска АГ болница, която да бъде в двора на Окръжна болница. Целта е да поевтинеят всички услуги на Окръжна болница с изграждане на нов и единен лабораторен център и за едната, и за другата болница. Ако държавата продължава да бъде мащеха към Окръжна болница, тя да стане общинска. Знаете, че аз бях готов да внеса това предложение и има как законово това да стане. Спешният център на тази болница трябва да се превърне в „Пирогов” за Североизточна България.
15. Кое място, сграда, исторически паметник, археологическа находка или друг обект бихте нарекли символ на Варна?
Може би защото аз съм възпитаник на Военноморското училище, ще посоча - Военноморското училище, Спортната зала, Катедралата и това, което много ми се иска – новата територия на пристанище Варна-Изток, концетната зала, новият Аквариум с яхтения и пасажерския терминал да бъдат новият символ на Варна.
16. Как с едно изречение бихте представили Варна извън пределите на страната?
Варна е източната граница на Европейския съюз.
17. Кое е най-важното нещо, което трябва да се направи, за да стане Варна Европейска културна столица през 2019 година?
На първо място новата концертна зала, така както Операта в Сидни е символът на Сидни.
18. Как си представяте Вашия средностатистически избирател?
Всеки, който е готов за промяната и иска тази промяна, това е избирателят.
19. Защо всъщност искате да сте кмет на Варна?
Защото смятам, че промяната започва от Варна. Знам какво да направя; имам силите да го направя; имам знанията, натрупани през всичките тези години, как да го направя; знам как да обединя хората около себе си, за да може това да се случи. За мен Варна стана кауза не само защото съм роден, израснал и учил тук. Готов съм да вложа всичко от себе си. Както чувствам семейството и децата си близки, така чувствам и своя град. И затова ще го променя.