Закъснял коментар на операта за последното място, което заема според комплексна оценка
Закъснял коментар на операта за последното място, което заема според комплексна оценка / DarikNews.bg, архив

Закъснял с няколко дни коментар разпрати Старозагорската опера до медиите по повод комплексната оценка на Министерството на културата, според която културната институция под липите е на последно място в страната.

Дарик направи няколко опита да открие за коментар директора на операта Красимир Къшев в деня, в който вестник „Старозагорски новини" публикува информация за класацията на министерството. Опитите ни да се свържем с г-н Къшев обаче се оказаха невъзможни. При две от няколкото позвънявания на мобилния му телефон се обади дама, която обясни, че е в репетиция. Въпреки че репортер от радиото се представи, обратно позвъняване така и не последва. Предвид реактивността, която се изисква от електронните медии, се наложи информацията да бъде публикувана в сайта dariknews.bg и ефира на Дарик без коментара на директора на операта, като бе споменато, че той не е бил открит, за да изложи позицията си.

Припомняме, че класацията на оперите се води от Софийската опера със 132 точки, следвана от Бургаската опера със 123 точки, Операта във Варна със 122, Музикален театър и Балетно студио „Арабеск" със 119, Операта в Русе със 118, Великотърновската оперета с 91, Пловдивската опера с 88 точки. Старозагорската се нарежда на последно място с 84 точки.

Без проблем за коментар на второто място, което зае сред театрите в страната отново според Комплексната оценка на Културното министерство Държавния куклен театър в Стара Загора бе открит директора му Дарин Петков. В отговор на твърдението на операта, че „за българските медии водещ е принципът , че лошите новини предизвикват интерес и носят печалби, а добрите - ако остане място и време", припомняме, че за добрата новина, че куклениците от Стара Загора, които са само с две точки след Народния театър „Иван Вазов", бе отделено достойно място и достатъчно време, защото директорът бе така добър да коментира новината в същия ден, в която за медията ни тя стана известна.

Пет дни по-късно от операта бе разпратен следния текст, който публикуваме без редакционна намеса:

От името на Държавна опера
Коментарът, който никой не потърси

За съжаление за българските медии водещ е принципът , че лошите новини предизвикват интерес и носят печалби, а добрите - ако остане място и време.
Тази седмица в пресата се появи материал с ОГРОМНИ букви - „ Според Министерството на културата Операта в Стара Загора - последна."

За всички, които обичат оперното изкуство, за всички, които обичат града, в който беше създадена първата извънстолична опера, за всички, които работят в този културен институт трябва да покажем другата гледна точка.
В така наречената комплексна оценка на Министерството на културата има доста неясни критерии и още повече неясни механизми за оценяване. Не е възможно различните музикални театри да бъдат поставяни на едно ниво, поради различните възможности, които имат за реализиране на приходи / става ясно, че ПЕЧАЛБАТА е определящият критерий!/Най-фрапантният пример в това отношение е цитираната Опера във Варна с получени 122 точки от комплексната оценка. В град Варна отдавна няма Опера - има Театрално-музикален продуцентски център. Ако за Стара Загора бъдат събрани показателите на Операта и Драматичния театър за брой спектакли, продадени билети и приходи - събраните точки далеч ще надхвърлят посочените в момента, т.е. и двата културни института ще бъдат в челни позиции.

Много важно условие, което удобно се преиначава, е че с влизането на трупата в нова сграда, на нова сцена, всъщност се създават нови проблеми по отношение на сценичната реализация на оперните заглавия. Малкото останали добри постановки от времето на предишното ръководство, се нуждаят от специална адаптация за голяма сцена - това изисква още финансови ресурси за режисьор, сценограф, нови елементи в декорите, ново осветление и т.н. и т.н. - всички онези „малки" подробности, които дават възможността една стара постановка да бъде показана на голямата сцена, в новата сграда.

Друг много важен факт, който е определящ за натрупване на „точки" в тази комплексна оценка, е че Държавна опера Стара Загора не е собственик на сградата. Няма никаква възможност за допълнителни приходи от други дейности. /Каквито има на много други места в страната./
Що се отнася до справката, за спектаклите и приходите само на Държавна опера Стара Загора - един бърз прочит на данните от 2007 до днес -дава достатъчно добра представа за възходящата и положителна тенденция в тази посока.

Броя на спектаклите през 2007 г. е 75, през 2010 пада до 57, а през 2011 вече е 98! Продадените билети през 2007 са 11 183 и достигат до 30 259 през 2011! Приходите от билети през 2007 са 44 109, а през 2011 - 151 882! Като в тези резултати трябва да бъде отчетен и фактът, че ръководството на Операта се е съобразило с тежката икономическа ситуация в страната и е намалило средната цена на билети, която през 2010 е 7.19 , а през 2011 - 5.45.

Кой и как определя художествената стойност на спектаклите не е ясно. Отдавна никой от Министерството на културата не е посещавал Операта в Стара Загора, няма оценки от музикална критика, отзивите в местната преса, радио и телевизия се правят от журналисти без музикално образование.

Ако се върнем съвсем малко назад, в края на миналата година, когато се проведе ФОБИ - всеобщото мнение на публиката бе, че спектаклите на Държавна опера Стара Загора са най-добрите сред представените оперни театри. / Изключвайки Националната опера, която се представи с балетни постановки/.

Това е нашата гледна точка. Полагаме усилия, обичаме публиката си и работата си, търсим доброжелатели, които да ни подадат ръка и да вървят с нас по този труден път на оперното изкуство. За да може, когато влезете в залата на Операта да преживеете нещо различно и красиво, което ще ви направи по-щастливи, макар и за малко, до другата седмица, до следващата премиера.