В началото на април 2014 г. с тест драйв за журналисти беше представен новият модел на Great Wall - H6, произвеждан от ноември миналата година в завода на Литекс Моторс край Ловеч. Моделът H6 беше обявен за автомобил 4х4 номер едно за 2013-та.
Капацитетът на завода за леки автомобили в Баховица е 50 000 автомобила годишно при две работни смени като може да достигне и 75 000 при три смени, обясни изпълнителният директор на завода Андон Димитров.
В момента на поточната линия в работят 150 човека, а при пълен капацитет има възможност за наемане на 2000. В завода работят предимно млади хора при средна възраст на операторите 19 години, а на работещите в мениджмънта 25. По-голямата част от наетия персонал в завода е от механотехникумите в Ловеч, Плевен и Троян като се работи в тясно сътрудничество с техническите университети в Габрово и София, откъдето постъпват много млади инженери.
Той поясни, че при пълен капацитет на работа, скоростта на линията е пет минути, което означава, че на всеки 5 минути една кола влиза за сглобяване и същевременно една кола излиза от линията, готова за пазара. Андонов каза, че при темповете на работа в момента готовите коли излизат на всеки 20 минути като планираното количество автомобили, които да бъдат произведени за тази година е 5000.
В завода пристигат купетата на автомобилите - готови и боядисани и след поставянето на номера на шасито започва процесът на сглобяване на всички компоненти, които са около 1000.
Очакванията са след 4 или 5 години до сегашните халета на завода да бъдат изградени още две, за да се осъществят и другите два процеса - заваряване и боядисване, след което в завода ще пристигат щампованите детайли за купетата на автомобилите и ще бъдат сглобявани вече в ловешкия завод.
Андон Димитров обясни, че всичко е свързано с определен обем на пазара, който да се постигне и да даде смисъл на един по-голям обем производство.
В тази връзка той обясни, че от декември 2013 г. се работи и за италианския пазар, от средата на април тази година пазара се разширява с Румъния и Сърбия, а в края на лятото ще се включат Чехия, Унгария и Словакия, което ще доведе до повишаване на критериите за работата на системата в завода.
"Ако българската държавна машина и ние самите променим чипа си на мислене относно българското автомобилостроене ще видим, че в много голяма част българското законодателство е начинът, по който се контролира вносът на автомобили втора ръка в България - нещо, което със сигурност не помага на българското общество и икономика. Вече споменах, че 70 български предприятия произвеждат части за нови автомобили и ние вече имаме завод за производство на нови автомобили и в същото време продължава вносът, без каквато и било санкция за автомобили, които за на над 6-7 години и всъщност се чудим, защо нашата околна среда си отива, защото караме автомобили средно на по 15 години и стават катастрофи по пътищата", каза изпълнителният директор на "Litex Motors" Илия Терзиев.
Той посочи като пример съседна Макединия, където за коли над пет години има санкция от 1500 евро и припомни, че в Румъния, която е член на ЕС също има санкция от 2000 евро.
"България в момента толерира вноса на стари автомобили и ние се чудим, защо скрапът у нас е толкова интересно нещо. Освен това ние като родители сме склонни за 3-4 хил. лева да купим кола на децата си, което нерядко води до неприятни инциденти поради лошото състояние на тези автомобили в ръцете на млади и неопитни водачи", каза Терзиев.
Той зададе въпроса: "Дали не е по-полезно да завъртим веднъж колелото и да толерираме продажбата на нови автомобили, да запазим околната среда".