"Общината в Кюстендил задлъжнява заради грешни управленски решения", каза на пресконференция председателят на бюджетната комисия при Общинския съвет (ОбС) Атанас Гергинов.
Той посочи, че общинската администрация върви към ново задлъжняване, което не е незаконно, но е неетично по отношение на жителите на Общината. Атанас Гергинов предостави данни във връзка с изискуеми задължения на Община Кюстендил, в размер на около седем милиона лева, след решение на Върховния административен съд (ВАС) за нарушения по Закона за управление на отпадъците и Закона за отчисление на отпадъците.
Кметът на Кюстендил: Обмисля се съоръжение, което да свързва площад „Велбъжд“ и крепостта на хълма Хисарлъка
Решението на ВАС предхожда друго - на Административния съд в Перник, с което Община Кюстендил е трябвало да прави отчисления от всяка такса битови отпадъци към Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - за депониране и обезопасяване на боклука.
"Като финансист, аз не мога да разбера защо Общината не е правила тези отчисления повече от седем години и ми е интересно къде са отивали тези пари", каза Гергинов.
Той посочи, че през миналата година, от Националната агенция за приходите (НАП) е постъпило искане към Община Кюстендил за заплащане на задълженията, за които има съдебно решение и е образувано изпълнително дело.
"Поискахме да получим такава информация, но тя не ни беше предоставена от общинската администрация", каза още Гергинов. Той посочи още, че в проекта за бюджет на Община Кюстендил за 2022 година, тази информация отново не е присъствала.
"Поради тази причина аз не присъствах на общественото обсъждане на проектобюджета. Взели сме принципна позиция, че докато се крият факти и данни от нас, като членове на бюджетната комисия, аз няма да присъствам и да помагам на общинската администрация", каза Атанас Гергинов.
Той допълни, че на заседание на комисията по бюджет, местни данъци и такси при Общинския съвет в Кюстендил, преди сесията на съвета, от кметската администрация са обяснили, че поради невъзможността да измислят от къде да се заплатят тези задължения към бюджета, те не присъстват в него. "Предложихме редакция на бюджета, за да бъдат включени плащанията, които вече са изискуеми.
НАП няма да ни чака - може да опише част от имотите, да възбрани сметките на Общината и да стане по-лошо за съгражданите ни", коментира още председателят на бюджетната комисия при ОбС.
Впоследствие в справка към бюджета на Общината е излязло намерение за теглене на нов облигационен заем от 8,5 млн. лв. "Това е дълг, които ще се опита да емитира общината или да изтегли през следващите месец-два, с период на погасяване през следващите 10 години", посочи Гергинов. Обявление за обществено обсъждане на такъв дълг е публикувано и на страницата на Община Кюстендил.
"Общината се управлява непрозрачно. Не мога да подмина с лека ръка това, че общинската администрация или ни подценява като специалисти, или се опитва да скрие част от информацията.
Още на 31 януари към Министерството на финансите (МФ) е изпратена справка за просрочени задължения, в размер на 8 345 000 лева. Защо общинската администрация спазва дисциплината и културата към МФ, а спрямо общинските съветници и жителите на общината има затъмнение", коментира Гергинов.
Той посочи, че според него, като финансист, 10 процентовата наказателна лихва по този дълг е стратегическа грешка. Според него е било уместно задълженията по съдебното решение да бъдат погасени с постъпленията от продажба на общински имот, или с кредит, сключен при добри условия, който е бил погасен предсрочно. "Това е грешно разходване на общински средства.
Ако имахме тази информация, щяхме да натискаме това да се случи, вместо да вървим към нов кредит, който ще е два пъти по-скъп от този, който погасихме предсрочно", каза още Гергинов.
Прогнозната рамка на бюджета за 2022 г. на община Кюстендил е с около 5,4 млн. лв. повече
Той допълни, че плащането на задълженията по решението на съда по закон се правят към РИОСВ. "Те са в специална сметка, която общината може да изисква - за закупуване на сметопочистващи автомобили, нови контейнери.
Грешни управленски решения са причината и за състоянието на чистотата в града в момента. Обяснението е, че може би на тъмно да се правят някакви неща", коментира Атанас Гергинов. Според думите му до момента няма яснота и за това къде, при какви цени и условия отива боклука на Кюстендил.
"За мен това управление е изчерпано. Пожелавам му с най-добри чувства да приключи и да остави община Кюстендил да се развива като община, където й е мястото - да се появи и на картата на курортите, и на живите общини, и на инвестициите.
Не знам защо през последните осем години нито МФ, нито РИОСВ не направи един задълбочен анализ на финансово-икономическата обстановка в общината и задълженията, които са трупани през годините", каза още Гергинов.
Той посочи, че общинската администрация върви към ново задлъжняване, което не е незаконно, но е неетично по отношение на жителите на Общината. Атанас Гергинов предостави данни във връзка с изискуеми задължения на Община Кюстендил, в размер на около седем милиона лева, след решение на Върховния административен съд (ВАС) за нарушения по Закона за управление на отпадъците и Закона за отчисление на отпадъците.
Кметът на Кюстендил: Обмисля се съоръжение, което да свързва площад „Велбъжд“ и крепостта на хълма Хисарлъка
Решението на ВАС предхожда друго - на Административния съд в Перник, с което Община Кюстендил е трябвало да прави отчисления от всяка такса битови отпадъци към Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - за депониране и обезопасяване на боклука.
"Като финансист, аз не мога да разбера защо Общината не е правила тези отчисления повече от седем години и ми е интересно къде са отивали тези пари", каза Гергинов.
Той посочи, че през миналата година, от Националната агенция за приходите (НАП) е постъпило искане към Община Кюстендил за заплащане на задълженията, за които има съдебно решение и е образувано изпълнително дело.
"Поискахме да получим такава информация, но тя не ни беше предоставена от общинската администрация", каза още Гергинов. Той посочи още, че в проекта за бюджет на Община Кюстендил за 2022 година, тази информация отново не е присъствала.
"Поради тази причина аз не присъствах на общественото обсъждане на проектобюджета. Взели сме принципна позиция, че докато се крият факти и данни от нас, като членове на бюджетната комисия, аз няма да присъствам и да помагам на общинската администрация", каза Атанас Гергинов.
Той допълни, че на заседание на комисията по бюджет, местни данъци и такси при Общинския съвет в Кюстендил, преди сесията на съвета, от кметската администрация са обяснили, че поради невъзможността да измислят от къде да се заплатят тези задължения към бюджета, те не присъстват в него. "Предложихме редакция на бюджета, за да бъдат включени плащанията, които вече са изискуеми.
НАП няма да ни чака - може да опише част от имотите, да възбрани сметките на Общината и да стане по-лошо за съгражданите ни", коментира още председателят на бюджетната комисия при ОбС.
Впоследствие в справка към бюджета на Общината е излязло намерение за теглене на нов облигационен заем от 8,5 млн. лв. "Това е дълг, които ще се опита да емитира общината или да изтегли през следващите месец-два, с период на погасяване през следващите 10 години", посочи Гергинов. Обявление за обществено обсъждане на такъв дълг е публикувано и на страницата на Община Кюстендил.
"Общината се управлява непрозрачно. Не мога да подмина с лека ръка това, че общинската администрация или ни подценява като специалисти, или се опитва да скрие част от информацията.
Още на 31 януари към Министерството на финансите (МФ) е изпратена справка за просрочени задължения, в размер на 8 345 000 лева. Защо общинската администрация спазва дисциплината и културата към МФ, а спрямо общинските съветници и жителите на общината има затъмнение", коментира Гергинов.
Той посочи, че според него, като финансист, 10 процентовата наказателна лихва по този дълг е стратегическа грешка. Според него е било уместно задълженията по съдебното решение да бъдат погасени с постъпленията от продажба на общински имот, или с кредит, сключен при добри условия, който е бил погасен предсрочно. "Това е грешно разходване на общински средства.
Ако имахме тази информация, щяхме да натискаме това да се случи, вместо да вървим към нов кредит, който ще е два пъти по-скъп от този, който погасихме предсрочно", каза още Гергинов.
Прогнозната рамка на бюджета за 2022 г. на община Кюстендил е с около 5,4 млн. лв. повече
Той допълни, че плащането на задълженията по решението на съда по закон се правят към РИОСВ. "Те са в специална сметка, която общината може да изисква - за закупуване на сметопочистващи автомобили, нови контейнери.
Грешни управленски решения са причината и за състоянието на чистотата в града в момента. Обяснението е, че може би на тъмно да се правят някакви неща", коментира Атанас Гергинов. Според думите му до момента няма яснота и за това къде, при какви цени и условия отива боклука на Кюстендил.
"За мен това управление е изчерпано. Пожелавам му с най-добри чувства да приключи и да остави община Кюстендил да се развива като община, където й е мястото - да се появи и на картата на курортите, и на живите общини, и на инвестициите.
Не знам защо през последните осем години нито МФ, нито РИОСВ не направи един задълбочен анализ на финансово-икономическата обстановка в общината и задълженията, които са трупани през годините", каза още Гергинов.