Сampus Google – задължителен за кандидатите за президент 2008
Сampus Google – задължителен за кандидатите за президент 2008 / netinfo

Центърът на Интернет гиганта Google се превърна в почти задължителен етап за кандидатите за президентските избори в САЩ през 2008 година. Петима от тях отговаряха през последните месеци на въпроси на служители на символа на технологическия напредък на САЩ.

По време на форумите в аудитория Гугълплекс в Маунтин Вю в Силиконовата долина, южно от Сан Франциско – епицентър на Интернет революцията – тези кандидати трябваше да изложат конкретните насоки на плановете си в областта на научните изследвания успоредно с мерките за емиграцията или идеите за студентски заеми.

Отдавайки се на политически активизъм, след като превзе властта в мрежата, Google покани всички претенденти за президентския пост през 2008 година да посетят седалището й за (както се изрази генералният директор на компанията Ерик Шмидт) „интервю за наемане на работа пред очите на американците”. Посещенията се препредават чрез филиала на Google, специализиран в он лайн видео, YouTube, без съкращения и цензура, и така могат да бъдат видени от десетки милиони потенциални избиратели.

"Години наред каним първокласни оратори в нашия център", цитира АФП говорителя на компанията Адам Ковачевич. "Дебатите са просто по-нататъшно развитие на тази политика", подчертава той. Обстановката на тези форуми е по-свободна и естествена в сравнение с класическите обществени събрания: служителите могат да дойдат по шорти и сандали, да играят футбол и баскет, докато чакат кандидата да започне да говори.

Никой обаче не спестява неудобните въпроси. Републиканецът Джон МакКейн, герой от Виетнам, се опари, когато през май го въртяха на шиш заради позицията му за постъпването на хомосексуалисти в армията. Демократът Джон Едуардс пък се препъна при въпрос за електронната търговия с Китай, докато републиканецът Рон Пол се сблъска с ледено мълчание в отговор на отхвърлянето от него на понятието климатично затопляне.

Политиците се опитват да омилостивят тази публика, която се възприема като мощен фактор за влияние върху общественото мнение. При посещението си през февруари Хилари Клинтън приветства в лицето на Google „най-доброто място за работа в САЩ”. МакКейн нарече компанията „бъдещето на страната”.

Google навлезе още по-дълбоко в политиката миналия месец, създавайки blog, посветен на мненията по въпросите на обществената политика. „Google установи, че все повече политически въпроси имат последици за нашите потребители и ние нямаме друг избор освен да участваме в тези дебати”, посочи Ковачевич. „Ние искаме да повлияем на политиката при пълна прозрачност, което освен нас правят малко предприятия.”

Сред идеите, защитавани от Google, е тази за „неутралността на мрежата” . Компанията е против това на доставчици на достъп до Интернет да бъде разрешено да контролират съдържанието, видяно онлайн от потребителите, решавайки кои информации те да получават най-напред и най-бързо.

През есента на 2006 година Google дори основа група за влияние, посветена на идеята за „цялостен и безплатен Интернет”, която ще даде благословията си на кандидатите, възприемащи идеята. Google, в която работят 12 000 души в цял свят, настоява пред Вашингтон да разреши влизането в страната на повече квалифицирани работници. Засега, според Ковачевич, не е предвидено идването на никой друг кандидат при Google, но служителите на компанията много се интересуват от онова, което претендентите имат да казват и "сме поласкани, че толкова от тях ни посетиха", изтъква той. (БГНЕС)