Интервю с председателя на Българската уеб асоциация Дора Василева по повод конкурса Български награди за уеб 2011:
Г-жо Василева, как бихте оценила проведеното трето издание на конкурс Български награди за уеб и спечелиха ли според вас най-добрите уеб проекти?
Аз, която съм част от организацията на събитието на последните две издания на конкурса, мога да споделя, че тази година състезанието протече най-добре. Цялостната организация, участията и „информационният шум", постигнат с помощта на вас - нашите медийни партньори, бяха на ниво. Всички уеб проекти, които се представиха в конкурса тази година, имат своите достойнства и не бих пренебрегнала нито един от тях. Тяхното оценяване беше въпрос на гледна точка на професионалното ни жури. Излъчените най-добри сайтове са професионално разработени и заслужават поздравления.
Тази година бизнесът участваше ли активно или кандидатурите бяха предимно от уеб агенциите?
Доминираха регистрациите на уеб агенциите, което е нормално. Конкурсът се организира от Българска уеб асоциация и голяма част от компаниите в бранша са наши членове. Ето защо, е нормално те да бъдат по-заинтересовани от участие. Но, не бих могла да не спомена, че вече и бизнесът започва да разпознава конкурса като събитие, в което може да измери качеството на своите уеб проекти. Нашата стратегия е да вдъхваме самочувствие на бизнеса, защото се оказва, че често това е причината да не се решат да участват в конкурса. Представяме им ползите и възможностите, които могат да се открият пред тях, и така ги привличаме все повече към конкурса.
В кои браншови категории участваха най-качествени проекти?
Тъй като е спорно определението кой проект е качествен и кой не, по-скоро бих отбелязала в кои категории от браншовите награди имаше по-интересни и по-мащабни проекти. За поредна година в категории „Услуги и консултации" и „Храни и напитки" имаше най-много участия. Сред участниците в категория „Свободно време" имаше интересни проекти, някои от тях изключително мащабни.
Според вас как медиите се развиват в уеб, има ли промяна в участвалите проекти, в сравнение с миналата година?
Най-активните медийни групи участваха в конкурса и тази година, както с нови, така и с не толкова нови проекти. Все още присъствието на регионалните медии е слабо и по-голямата част от участията бяха на няколко големи медии. Имаше и много категории, в които участниците бяха един-два проекта, което не дава възможност за реално състезание и конкуренция в конкурса. За следващото издание на конкурса вероятно ще преосмислим структурирането на категориите в частта „Медийни награди за уеб".
В професионалните категории бихте ли изброили най-впечатляващите участия и съответно победители?
Участията в професионалните награди винаги са най-силни. Тук наистина конкуренцията е особено оспорвана. Самите категории в тази част са най-признатите от уеб бранша. Всяка година има впечатляващи проекти. В категории „Текстово съдържание" и „Графично съдържание" са победители „Капитал" и „Голямата снимка" на „Дневник". „Естетичен дизайн" - една изключително оспорвана категория, награди проекта „TAL Engineering". В „Добра практика" има интересни участия, тук победителите тази година са два проекта: „Брокер Инс" ООД и „София тренд - живей в южна София". При онлайн комуникациите също имаше много интересни и впечатляващи участия. В „Онлайн кампания" спечели кампанията „Ники Surf the Nation" - един изключително мащабен проект.
Тазгодишното издание на конкурса ни показва за пореден път, че „Професионални награди за уеб" е частта от конкурса, която се развива най-сигурно и постоянно. Стремим се обаче адекватно да развиваме и другите две части на конкурса и се радваме, че вече и при тях има напредък.
Автор на годината - как се определя той и как бихте представили носителят на голямата награда тази година?
Според регламента на конкурса, класацията за Автор на година се определя от общия брой точки от номинациите и победите на даден участник. Икономедиа са изключително модерна и активна медийна група. Тази година участваха с много проекти в конкурса. Добре за тях, но не толкова добре за конкурса, в категория „Мобилно решение" повечето кандидатури бяха техни. Това е показател, че те като медиа са се ориентирали много добре и към мобилните решения на своите издания, но за бранша е показател, че тук има много какво да се направи. Това, което ние е добре да направим, е в следващото издание да привлечем като участници другите многобройни мобилни уеб проекти, които са създадени напоследък.
Тазгодишното издание на конкурса очертава ли някакви нови тенденции?
За нас, като организатори на събитието и за нивото на самия конкурс, издание 2011 показа, че процентът на така наречените „случайно попаднали" проекти е по-нисък в сравнение с миналогодишното издание. Това е показател, че конкурсът започва да се разпознава все по-добре като професионалния конкурс за уеб. Качеството на участията тази година беше още по-високо.
Но, конкурсът очертава и друга тенденция, че българските уеб медии се развиват много агресивно в уеб и създават силни собствени проекти. Участието им в конкурса обаче все още не е голямо, върху което ние си поставяме за цел да работим.
От друга страна, агенциите, които са водещия двигател в производството на уеб проекти, участваха с изключително мащабни разработки, някои от които със сигурност биха могли да постигнат високи отличния и в международни състезания.
И не на последно място, като интересна тенденция мога да спомена, че категориите в областта на онлайн комуникацията и участията в тях показаха, че и бизнесът и агенциите, които го обслужват, залагат и обръщат много сериозно внимание на комуникацията в интернет. Приятна изненада беше интересът към новата категория "Facebook кампания", както и в категория „Онлайн кампания".
Имате ли намерение да промените нещо в начина на организиране и провеждане на конкурса през следващата година?
По време и след всяко издание на конкурса получаваме обратна връзка под формата на коментари, мнения, оценки, препоръки, критики. Благодарим на всички, които ги споделят. Количеството на категориите е една от най-коментираните теми, както и липсата на конкретни критерии за оценка на проектите, и за тяхното представяне във втори кръг на конкурса, когато провеждаме така наречените „Защити на финалистите на живо пред журито". Философията на конкурса е да бъде максимално либерален и подчинен на свободната оценка и съвест на журиращите в него.
Наличието на много категории, дава възможност участниците в тях да бъдат съпоставими един с друг, т.е. реални конкуренти. Едно окрупняване би довело до обратен проблем - тогава участниците ще имат колебание в коя точно категория да регистрират проектите си. Тази тема към момента е актуална основно за Браншовите награди.
Вече проведохме първата дискусия на членовете на Българка уеб асоциация по повод изминалия конкурс. Бяха споделени много интересни предложения и градивни препоръки.
Възможно е да създадем работна група към асоциацията, която да обработва всички мнения и в бъдеще да се грижи и взима отношение към развитието на събитието.
Основната цел, която си поставихме още при първото издание на Български награди за уеб през 2009 г., беше да наложим събитието като Професионалния конкурс на уеб бранша. В тази връзка ще продължим да следваме целта си за да постигаме все по-добри резултати.