/ Thinkstock/Getty Images
Шофьорите във Великобритания плащат необосновано високи цени за горивата, които зареждат на бензиностанциите в страната. Това сочи нов доклад на британския антимонополен регулатор.
 
Шофьорите са платили 1,6 млрд. британски лири повече

Бензинът и дизеловото гориво на Острова все още се твърди скъпи. Цените им остават високи на фона на липсата на реална пазарна конкуренция между доставчиците на горива, която е в ущърб на потребителите, посочва британската Служба за конкуренцията и пазарите (CMA).

В резултат на това шофьорите във Великобритания само през миналата година са платили с 1,6 млрд. британски лири (близо 1,9 млрд. евро) повече, отколкото биха дали, ако съществуваше истинска конкуренция между участниците на местния пазар на горива, посочва изданието "Гардиън".
Средната седмична цена на литър дизелово гориво във Великобритания към 30 юли е била 1,5 британски лири (1,78 евро), а на литър безоловен бензин - 1,44 британски лири (1,7 евро). Това сочат данни, публикувани на официалния сайт на британското правителство (gov.uk).

Маржът на печалба на търговците на горива на дребно във Великобритания през 2023 г. е скочил със 700 млн. британски лири спрямо 2022 г., когато се е повишил с 900 млн. британски лири спрямо 2019 г.

Главният изпълнителен директор на Службата за конкуренцията и пазарите Сара Кардел определя тези данни като "обезпокояващи". Тя посочва, че "високите цени на горивата, продавани в бензиностанциите, оказват натиск върху домакинствата и фирмите".

Регулаторната служба посочва, че ситуацията изисква търговците на дребно на горива във Великобритания да бъдат задължени по законов път да защитават правата на потребителите. 
 
Има ли решение на проблема?

Службата за конкуренцията и пазарите призовава да бъде приложен план, огласен през януари от предишното британско правителство. Той предвижда собствениците на бензиностанции да бъдат задължени да огласяват цените "почти в реално време", което може да стане чрез онлайн приложения. Така шофьорите ще имат възможност да преценят на коя бензиностанция им е най-удобно да заредят най-изгодно автомобила, автобуса или камиона, който управляват. 

"Това означава, че ще бъде постигната по-голяма прозрачност относно цените на горивата, предлагани от всички търговци на дребно. Но най-важното е да бъде създаден (регулаторен - бел. ред.) орган, който да наблюдава цените и да има правото да предприема решителни действия срещу търговците на дребно, когато таксуват шофьорите прекалено скъпо", изтъква ръководителят на британската агенция за защита на конкуренцията Сара Кардел.

Още през миналата година регулаторът установява, че британските шофьори плащат повече в сравнение с периода преди пандемията от КОВИД-19. Антимонополната агенция посочва, че причина за тази ситуация на пазара на дребно на горива във Великобритания е "отслабналата конкуренция" между участниците в него.

"Възмутително е, че шофьорите са платили с 1,6 млрд. британски лири повече през миналата година, отколкото е трябвало да дадат, и то при положение, че толкова много хора са зависими от своите автомобили. Шофьорите имат пълното право да се чувстват измамени, особено като се има предвид, че на практика няма пазарна конкуренция между търговците на дребно".

Коментарът е на Саймън Уилямс, който е един от ръководителите на Британския консорциум за търговия на дребно (BRC). Тази браншова организация обяви, че заедно с антимонополния регулатор  ще следи промените при цените на горивата, продавани на бензиностанциите на Острова.
 

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня

Пламен Пенчев/БТА