Лосанджелиската фирма Crowds on Demand - или "Тълпи на повикване" - осигурява групи хора, които да подкрепят или протестират за различни казуси срещу заплащане.
Цените за малък протест от двайсетина души струва на наемателя около 2000 долара, обяснява основателят и шеф на компанията Адам Суорт и добавя, че ако професионалните му протестиращи бъдат наети от благотворителна организация, тя може да получи отстъпка в цената.
Освен, че снабдява хора за протести, фирмата също така снабдява и фалшиви фенове и фотожурналисти за хора, които искат да се представят за знаменитости.
Фирмата, която съществува едва от няколко месеца, се хвали с "екип от световна класа", който наброява повече от 500 служители в Съединените щати.
Компанията "Тълпи под наем" обещава да осигури група от хора изцяло според изискванията на клиента.
Сред примерните услуги на уебсайта си фирмата предлага да организира политически митинги или протести, където свиканите от тях актьори ще викат "за" или "против" конкретен кандидат, политическа мярка или проектозакон.
Фирмата предлага своите услуги и по време на всякакви политически кампании, от балотажи на местно ниво до държавни избори.
Всеки един от служителите на фирмата получава по 15 долара на час за труда си, обяснява шефът на компанията Адам Суорт - дипломиран политолог от Калифорнийския университет в Лос Анджелис.
"Идеята ми дойде, като кацнах със самолет в Естония и видях как слиза непозната за мен важна персона, която беше посрещната от голяма група хора и журналисти. Казах си - "Защо пък това да не бъде достъпно на мен? Дори не знам кой е този човек, а я виж как му се радват хората!", допълни Суорт.
Така, освен за политически протести, фирмата осигурява и „фенове" за хора, които искат да се представят за известни личности на обществени места. Клиентът може например да пожелае да бъде посрещнат от полудели почитатели и фалшиви журналисти на аерогарата, обяснява сайтът на фирмата, или пък да се разхожда по централна улица, придружаван от такива. Само за няколко хиляди долара, компанията снабдява малка тълпа състояща се от двама фотографи, шестима запалени фенове, и двама телохранители.
"Хрумна ми идеята - защо всеки човек да не може да се почувства като знаменитост или политик? Да може да се разхожда из града, фалшиви репортери да му задават въпроси, бодигардовете да разбутват хората по улицата за да може да мине и хората да му скандират името и да му искат автографа. Именно така се привличат и истински минувачи, които се присъединяват към антуража, защото ще искат да знаят за кого става въпрос. Така клиентът наистина ще се почувства като важна личност. Хубавото на нашата услуга е, че когато ти писне - ни казваш да си ходим. Ние няма да те проследим до вас и да те тормозим, както се случва с истинските знаменитости", каза още Суорт.
Той обяснява пред списание "Вайс", че услугите му често се търсят от неправителствени организации, тъй като политиците рядко обръщат внимание на казуси, които не са доходоносни - като например темата с психическото здраве. Понякога надписите и дори дрехите, които носят наетите протестиращи, не отговарят изцяло на казуса, за който протестират, отбелязва репортерът на "Вайс", но Суорт му отговаря, че не непременно това е смисълът на услугата.
Въпросът е минувачите по улицата да чуят горе-долу какво викат актьорите, така че да запомнят посланието и когато имат достъп до компютър, например, да се сетят и да се поинтересуват от темата. На въпрос дали самият факт, че протестът се извършва от актьори не намалява посланието му, Суорт обяснява, че това също не е от значение - целта е посланието да се запомни, а не е важно това как е било предадено.