/ / iStock/Getty Images
Астрономи от института „Карнеги“ и Калифорнийския технологичен институт обясниха съществуването на загадъчни „пухкави“ екзопланети, съобщи Сайънс алърт. Става въпрос за планети, чиято плътност е толкова малка, че е сравнима с тази на захарен памук. Учените заключили, че тези необичайни обекти всъщност имат много пръстени.

Студентка откри 17 нови екзопланети, на едната от които може да има живот

Били създадени модели, за да се разбере дали планети с пръстени около тях могат да обяснят свойствата на „пухкавите“ екзопланети, които се откриват с помощта на транзитния метод. Той е базиран върху наблюдаване намаляването на блясъка на звезда, когато пред нея преминава планета. Възможно е да се използва и друг метод, свързан с изследване на гравитационното въздействие на планета върху звездата ѝ.

Откриха най-горещата екзопланета

Масата на „пухкавите“ екзопланети е непропорционално ниска в сравнение с размерите им и съставлява по-малко от 1% от тази на газов гигант със същите размери. Учените предложили хипотезата, че несъответствието се обяснява с това, че гигантските размери на „пухкавите“ екзопланети са обусловени от наличие на пръстени. Резултатите от моделирането показали, че в някои случаи пръстените действително могат да допринесат за погрешно определяне на планети като „пухкави“.

НАСА публикува видео-карта на всички открити екзопланети

За три „пухкави“ екзопланети - Кеплер 87с, Кеплер 117с и HIP 41378f, може да се окаже, че имат пръстени. Тези планети се намират достатъчно близо до звездите си - затова пръстените им би трябвало да са съставени от скалисти, а не от ледени тела. Освен това въпросните планети би трябвало да са с форма на сплеснат сфероид заради високата скорост на въртенето си, за да може пръстените им да не се деформират.

За още любопитни новини и снимки харесайте страницата на Dariknews.bg във Facebook тук