Астрофизици от университета на Тексас в Арлингтън съставиха каталог на известните системи с планети с три или повече звезди, съобщи Физ.орг.

Изследването разглежда критерии за тризвездните системи с планети и възможни различни орбити.

Повечето планети са в системи с една звезда. Около 100 известни са в двойни системи

"Броят на планетите, за които е установено, че са в системи от по-висок порядък, е сравнително малък - около 40 за комбинирани тройни и четворни системи, като точният брой зависи от това дали са включени някои спорни  или непотвърдени случаи", каза ръководителят на изследването Манфред  Кунц. "Броят на потвърдените планети в тройни звездни системи в момента е около 30, което е приблизително 0,5% от общия брой идентифицирани планети. Този аспект прави тези планети много специални."

Космическият телескоп "Кеплер" на НАСА, който работеше от 2009 г. до 2018 г., помогна науката за откриване на тройни звездни системи с планети, каза Кунц. Учените очакват броят им да се увеличи, като се имат предвид възможностите на космическия телескоп "Джеймс Уеб", който беше изстрелян през 2021 г.

Повечето планети в тройна звездна система са газови гиганти от типа на  Юпитер, а звездите им са сравнително масивни в сравнение с типичните.  Открити са обаче и някои планети със земна маса.

Тризвездните системи могат да бъдат разделени на две подгрупи, всяка от които се движи в сравнително голяма орбита около центъра на масата на системата. В тройна звездна система две от звездите обикновено образуват близка бинарна двойка (две звезди, които са гравитационно свързани и в орбита една около друга), а третата обикаля тази двойка. Системите с повече от три звезди се очаква да имат още по-сложно разположение на орбитите.

Христина Терзиева/БТА