Похвално е, че частните съдебни изпълнители били готови да съдействат на КАТ, за да си събере натрупаните от години глоби за нарушения по пътищата. Срамно ниският процент на платени глоби от фишове и актове в България не е новина и всеки опит държавата да си прибере дълговете от неизрядните шофьори трябва да бъде подкрепян. Има нещо сбъркано обаче в схемата за събирането на тези задължения, което минира всяка подобна идея и я превръща в начинание с минимални шансове за успех.
Не съм шофьор, но и без да съм човек с книжка зная, че са малцина българите, които биха извървели с охота ужасно тромавия и често дълъг път от констатацията на едно пътно нарушение до плащането на глобата за него. Ако изобщо са наясно къде да отидат и в която банка да платят задълженията си. Пращане на призовка, съставяне на акт, взимане на талона и отново опашка за прибирането му, след като вече си платил наложената ти санкция – поредица от действия, които спокойно могат да отнемат повече от един работен ден, ако решиш да си спокоен и да караш с изрядни документи. Наистина тромава процедура, с която обаче не бих оправдала онези близо 90 процента от шофьорите, които с години не се вясват да си платят глобите, независимо от размера им. С простата логика „защо да се плаща, след като може и да не се плати?” Въпрос на манталитет, но не само!
Шансът сега частните съдебни изпълнители да повишат с някой друг процент събираемостта на глобите, налагани от КАТ, е реален. Но едва ли принудителното събиране на задълженията с този допълнителен механизъм ще реши генерално проблема с тези близо 30 милиона лева висящи шофьорски глоби. В нормалните държави, където няма санкция „почерпка” за катаджия, нещата отдавна са решени по ясен и твърде простичък начин. За 5 км превишена скорост получаваш честитка по пощата, придружена със снимка за спомен и кратко съобщение за глоба от 50 евро например. За 10 километра над разрешените – глобата вече скача на 75 евро. Но вместо да си хвърлиш акта в коша за боклук, в Европа бързичко се замисляш как и кога да платиш задължението си, защото седмица-две след срока, лихвата е надула глобата ти двойно. Това трябва да се случи и в България, за което обаче е нужно да се променят поне две неща – камерите да започнат поетапно да сменят катаджиите, а институциите в страната, вместо да си прехвърлят от години отговорността за събирането на тези глоби, да създадат ясен и прост ред за плащането им.
Самата държава трябва да спре да създава удобно алиби на онези свои граждани, които това и чакат – доволно усложнен ред за плащане на глобите, с който да се оправдават. Има начини процедура за констатиране на нарушението и наказанието да бъде опростена до минимум. Има и куп административни мерки, които биха те принудили да се разплатиш с държавата. Колкото до традиционното оправдание, че държавата не разполага с достатъчно пари, за да сложи камери на всяко голямо кръстовище в София дори, ще кажа - за какви ли не реформи се изтеглиха заеми в тази държава. Като няма пари в бюджета, тя спокойно би могла да бъде гарант за подобен заем, с който пътните полицаи да имат читава информационна система най-малко. Ако някой въведе драконовски лихви и ясен регламент за прибирането на дълговете от шофьорите – такъв заем със сигурност ще бъде изплатен, даже предсрочно. Докато всичко това не се случи - всяка стъпка ще бъде на парче, а държавата и КАТ с основание ще бъдат сочени за съучастници на скатаващите се длъжници.