Чикагските небостъргачи пестят енергия
Чикагските небостъргачи пестят енергия / снимки: sxc.hu

Детектори за движение, за да се намали автоматично отоплението или да се загасят светлините в офисите, по-икономични крушки, по-добра изолация: в Чикаго подобни инициативи се множат, за да се правят по-големи икономии на енергия от небостъргачите.

"Фактът, че това става в града, където е издигнат първият небостъргач, ни кара да се чувстваме горди, че правим по-зелен хоризонта", със задоволство отбелязва Карън Уейгърт, отговаряща за трайното развитие в кметството в Чикаго.

Издигната през 1885 година в "Града на ветровете" ("Windy City"), Застрахователната къща Home Insurance Building бе разрушена през 1931 г. и се сочи като първия небостъргач в историята на архитектурата. Наследничките й и днес определят облика на бизнес квартала на града по крайбрежието на езерото Мичиган.

В Чикаго 14 търговски сгради си обявиха надпревара в икономиите на енергия, присъединявайки се към инициативата обявена от общината, чиято цел е да се намали с 20% потреблението им на енергия през идните пет години. Тези мерки, според експерти, ще спестяват по 5 милиона долара годишно. Чикаго поде подобна инициатива и за общинските сгради. Успехът на тези две програми би трябвало да доведе до изтеглянето от движение на близо 38 000 коли с цел да се намалят емисиите с парников ефект.

В хотел Sheraton нови термостати пестят близо 136 000 долара годишно. Свързани с резервационната система на хотела, те позволяват, благодарение на датчици, температурата в стаите да се понижава или пък да сe повишава - според сезона, веднага щом обитателите им ги напуснат.

Тези термостати допускат промяна на температурата само до критична точка, което пък дава възможност на клиента на хотела да постигне желаната от него температура най-много 12 минути след влизането в стаята.

Чикагските небостъргачи пестят енергия
netinfo

"Други ще последват примера ни"

В кулата, където се намират офисите на AT&T, телефонният оператор също експериментира редица методи, за да стане "по-зелен", надявайки се да ги приложи впоследствие и във всичките си търговски центрове и бюра в САЩ.

Енергоспестяващи крушки, детектори за движението, за да се гасят автоматично светлините, когато бюрата се обезлюдяват, изолиращи капаци върху отдушниците, всичко е добре дошло, щом е в името на постигането на целта да се спре прахосничеството. "Ясно е че, с лекота открихме как можем да икономисваме 20 %" от потреблението си на енергия, с удовлетворение посочва Джон Шинтър, директор, отговарящ за енергията в AT&T.

"През 60-те и 70-те години климатиците или централното отопление работиха целогодишно, а защо?", припомня си Джим Джевилет, който от 43 години управлява сгради, сред които е и зданието, в което се намира AT&T в Чикаго.

В другите страни, където енергията е по-скъпа, иновациите, разработвани и прилагани днес в Чикаго, са по-често срещани. Сега обаче американците са готови за такива промени, отбелязва Дан Тишман, чиято компания за недвижими имоти притежава Sheraton в Чикаго и девет други големи хотела в САЩ.

"Убеден съм, че когато приложим предвижданите промени, ще имаме голям успех и други собственици на хотели ще последват примера ни", прогнозира Тишман, който е и президент на едно от най-могъщите лобита в САЩ за опазването на околна среда - Съвета за защита на националните ресурси. (БТА)