Как гледат хората на социологическите проучвания?
Как гледат хората на социологическите проучвания? / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Точни ли са прогнозите на социологическите агенции и може ли да им се доверим? Как се измерва общественото мнение и кой може да ни даде най-точна оценка за случващото се? Какви са нагласите на хората? Ето какво казаха специалисти и социолози в предаването „Челюсти" по Дарик:

Според Цветозар Томов от агенция „Скала" обстановката, в която в момента се правят изследвания в България е такава, че могат да се породят обективни лъжи. Той допълни, че тези методи работят безконфликтно в свободни общества и когато се измерват свободни граждани, но в България ситуацията не е точно такава.

„Редки са случаите, в които някой, който се съгласи да даде интервю, ще излъже умишлено. Но едно изследване, в което питате за кого ще се гласува, ако изборите са днес, и само от това правите изводи от настроенията на хората, тъй като ги поставяте в изкуствена, проблемна ситуация, за която те не са мислели и когато наближат изборите, хората могат да сменят мнението си", каза още Томов.

Той обясни, че вторият голям проблем при тези социологически изследвания са отказите от страна на хората и допълни, че през последните години броят на хората, които отказват нараства, като това влошава качеството на информацията, която се събира и обработва. „Лошият имидж на социологията също пречи. Някои от хората не ни вярват и не искат да са част от тази спекулация и лъжа. Много от хората смятат, че е безсмислено да изразяват на глас политически мнения, а някои от хората се страхуват, че изразяването на такива мнения може да им навреди", каза социологът.

Според Първан Симеонов от агенция „Галъп" проблемът при хората не е дали вярват или не в социологическите проучвания, а че те ги четат като жълта преса. Той представи това като пример и уточни, че също както при жълтата и в социологическите изследвания хората се съмняват дали са верни, но ги четем и се интересуваме.

„Трябва да Ви кажа честно, че всички щабове по места, навсякъде, където се правят местни избори винаги идва един момент, в който се казва: „Абе, дайте да пуснем една социология!" и хората наистина четат социологиите", обясни Симеонов.

Според него хората четат социология и медиите я употребяват непрекъснато и допълни, че когато това се практикува добронамерено и данните са надежди, представени коректно и точно, това би трябвало да бъде една професионална сфера като всяка друга.

Чуйте цялото предаване "Челюсти":