Защитата на потребителите – мотор на европейската икономика
Защитата на потребителите – мотор на европейската икономика / netinfo
Еврокомисарят Меглена Кунева в интервю за предаването „Кой говори” по Дарик радио

Как се развива казусът с Apple?

Това не е казус, това е пример, защото съществува много отдавна и не може да не бъде адресиран в един момент, особено когато има комисар, който се занимава с защитата на потребителите. Темата е много широка и бих могла да я сравня с това – когато си купувате диск от магазина, дали се чувствате достатъчно защитени, ако можете да го пускате само на устройство, което е с определена марка и на нищо друго. С този пример става ясно, че през 21 век имаме задача да защитим не потребителя, който си купува телевизор от магазина, а който ползва услуги и всякакъв вид дигитална стока. Това вече е една различна философия на защита на потребителите и се радвам, че в рамките на два месеца успяхме да направим толкова много и да вдигнем профила и интереса към тази тема. Най-напред с прегледа на законодателството, след това и със стратегията, която днес ще представя пред колежа, след това пред пленарна зала на Европейския парламент – нещо, което рядко се случва.

Смятам, че както във всички останали сфери, така и тук, потребителят печели, когато има конкуренция, когато има избор. Първият стълб на моята стратегия е това да се овласти този потребител с повече знания, с повече избор и с права. Ние поставяме въпроси и след като тази стратегия се приеме, започваме да търсим отговорите в тези посоки. Това е свързано с много изследвания преди това, с разговори със заинтересованите, с потребителите, с производителите, с административните власти, докато се стигне до една идея, която може да поведе Европейската икономика напред. Учудващо е, че пазарът на дребно, който е 58% от Брутния вътрешен продукт на всяка страна, за сравнение в САЩ е 70%, си е останал на нивото 27 отделни мини национални пазари. А ако имаме общ пазар за защита на потребителите, нещата в европейската икономика ще изглеждат много различни. Днес ще предложа на ЕК да включи защитата на потребителите в т.нар. група на комисарите, които се занимават със стратегията, която ще осигури повече работа и повече растеж на ЕС.

В свое изказване отбелязвате, че е добре неправителствените организации за защита на потребителите да получават и европейски средства, особено що се отнася до най-новите страни членки на Съюза. Как ще се случи това?

Все още защитата на тези европейски центрове, които изграждат, които са „островчетата” на съединените по отношение на потребителите във всяка една европейска страна, тоест, ако вие искате да се оплачете от нещо, което сте си купили онлайн или директно от Гърция, Унгария или Белгия, вие можете да го направите чрез центъра, който е изграден във вашата страна. За нас, разбира се, България е най-важното, това ще стане от средата на тази година, 70% от средствата са осигурени от ЕС. Но смятам, че всяко национално правителство трябва да отдели много внимание и много средства за защита на потребителите и специално за тези неправителствени организации, които могат от наше име да ни защитават в случаи като „Топлофикация”. В много страни, където това върви, както трябва, като например Дания, са страните, които са шампиони по отношение на икономически растеж.

Вече имате възможност да сравнявате това, което се случва в другите държави в Европа и в България. Как смятате – при нас хората знаят ли как да реагират при измама и има ли достатъчно добра норматива уредба, за да потърсят правата си?

Нормативната уредба не е лоша. Впоследствие и в ЕС ще се появят нови директиви, към които ние трябва да се адаптираме, както всяка друга страна, и може би ще имаме специфични наши национални предложения. Необходимото като обща основа в ЕС съществува у нас. Въпросът е обаче как го прилагаме, имаме ли достатъчно силни неправителствени организации, комисията ни достатъчно силна ли е, достатъчно хора ли работят в тази система, дирекцията, която се занимава в Министерството на икономиката с формиране на политиката за защита на потребителите, дали се чува гласът й… Освен това ние идваме от една икономика, която не беше пазарна. През 2002 г. ние получихме статута на функционираща пазарна икономика. Няма защита на поробителите без пазарна икономика, защото потребителките се основават на избор и на информираност. А като имаш само една стока в магазина и ти е трудно да я намериш, то тогава това остава само на хартия. Но в България отдавна не е така.

Трябва да имаме апетит за повече права и да знаем, че никой няма да ни ги поднесе на тепсия. Ще има много случаи, в които ще трябва да се разправяме, да търсим правата си. Не става дума непременно за съдебен път, това е последното и най-скъпо оръжие, има далеч по-интересни неща, като алтернативните начини за разрешаване на спорове, административната намеса, например да се изземе от България една стока, която е опасна или вредна, да се спре нелоялна конкуренция. Случаят с Apple е наистина основание да се мисли, защото самата компания ще има много повече полза, ако повече хора успяват да се възползват от тази нейна услуга. Но това е въпрос на философия, на поведение, от страна на компанията и на купувача. Много се радвам, че работя с това портфолио, защото в него има всичко – право, поведение, много икономика.

Цялото интервю с Меглена Кунева чуйте в аудио рубриката Интервю