Преди 2 г. България беше по-близо до ЕС, отколкото днес
Преди 2 г. България беше по-близо до ЕС, отколкото днес / Sofia Photo Agency

Николай Свинаров – лидер на БНД, в интервю за предаването „Годината” по Дарик:

Вие, ако трябваше да изберете събитието на годината?

Ох, много е трудно, така, наведнъж да се определят събития. За съжаление повечето от събитията, които бихме определили, не биха били позитивни за българските граждани и за България като цяло. Трудно е, разбира се, в навечерието на светите празници да бъдем изцяло песимисти. Според мен най-важното, обобщаващото събитие на годината, е провалът на управлението, в частност на изпълнителната власт, по отношение на еврочленството. За съжаление, това е събитие, което пряко се отразява на всички български граждани. Ако днес и утре ние ще усетим икономическата и финансова криза, голяма част от това се дължи на неусвояването на евросредствата. Така че за мен това е най-голямото събитие, за съжаление то е изцяло негативно - отдалечаване на България от ЕС.

Опозицията обаче, която е в парламента, тук правим уговорката за изключението Бойко Борисов, отсъства изобщо от полезрението както на медиите, близо 100, които номинират политик на годината, така и на нашите слушатели. Защо в такава лоша според вас година за управляващите, опозицията не зае поне три от петте места с алтернативите, които предлага?

Вероятно защото в по-голямата част от годината опозицията беше така разединена, противоречията между нея не бяха по-малко, отколкото противоречията между опозиция и управляващи. Все пак добрата тенденция в края на годината се състоя и аз се надявам, че в този смисъл 2009 ще бъде по-добра. Тоест опозицията ще бъде обединена и ще има по-решаваща роля в събитията.

Разкажете какво обединение си представяте?

Обединението според мен трябваше да се осъществи на три стъпки основно, така беше и замислено, такива бяха водените разговори. Първата стъпка е този координационен съвет, в който требваше опозицията да има представителство, формализирано, за изпълнение на важни задачи и по вотове на недоверие, и по позиция по определени важни законопроекти. Втората стъпка е обединяване на парламентарните групи – дали в обща парламентарна група, или в парламентарен съюз. И третата стъпка, която трябва да се реализира най-късно през февруари-март, това е обединение на опозицията за явяване на избори. Тоест изграждане на един ясен десноцентристки блок както от политически сили в парламента, така и от извънпарламентарни политически сили в център-дясно политическо пространство, които заедно да се явят на следващите парламентарни избори.

ГЕРБ казват, че няма да участват в такова обединение.

Да, винаги правим такава уговорка, ГЕРБ продължават и досега да твърдят, че ще се явяват самостоятелно, което вероятно ще бъде и факт за следващите избори. Става дума за...

А "Атака" ще бъде ли в такова обединение? Волен Сидеров каза, че го иска.

Понеже формулираме този път обединението не като СДС през 1990 г., т.е. не като антикомунистическо, не като антиуправляващо, а в ясни политически принципи и критерии, като център-дясно блок. Не случайно ние се обиждаме, от БНД, като казват ЕНП, защото ние не сме членове на ЕНП и няма как да бъдем, съществуваме като партия съвсем отскоро. Но все пак трябва да има ясни принципи, зад които да се състои това обединение. Когато ние разговаряме и предлагаме например на Волен Сидеров той да приеме европейските и евроатлантически ценности като принцип, той като че ли, а и политическата позиция на неговата партия, не са съгласни с това. Така че много трудно е ние да направим обединение на всички против управляващата тройна коалиция не само защото ГЕРБ отсъства от едно такова обединение, а и защото има политически различия, които няма как да бъдат преодолени. Все пак обединението трябва да има някои принципи, върху които да се реализира.

Ако вие управлявахте, какво ви кара да мислите, че резултатите в отношенията с ЕС щяха да бъдат по-различни? Проблемът наистина ли е в най-висшите политически нива, в начина, по който се управлява, или България просто има огромен експертен проблем и огромен проблем с престъпността, с която не може да се справи, защото е много силна?

Не, България има проблем с управлението, а не с експертите. Експертите бяха достатъчно добри, за да преодолеят в кратки срокове изоставането и България да бъде пълноправен член на 1 януари 2007 г. Просто ние се случихме политически в една много особена ситуация. Българската социалистическа партия, която доминира сегашното управление, до 2004 г. беше ако не яростен, поне откровен противник на европейското членство на България. Изведнъж се оказа, че БСП трябва да реализира този приоритет. Това, разбира се, може да се отдаде, от една страна, на изживяване на политически критерии по различен начин. Но от друга страна, същите хора, които до 2004 г. не желаеха европейското членство на България, не желаеха не само негативите, но и позитивите от това, в момента получиха всички негативи, но отказаха да реализират който и да било от позитивите на членството на България в ЕС. Така че проблемът за мен е сто процента управленски. Не бива да месим експертите. Сто процента управленски е и проблемът с несправяне с организираната престъпност и корупцията по високите етажи на властта. Това е проблем управленски, проблем на изпълнителната и съдебната власт и проблем, който трябва да бъде решен наистина в кратки срокове. И когато питахте ние, ако управлявахме, какво щяхме да направим, аз по това ние ще направя една уговорка, че част от хората, които в момента с в БНД, са били в изпълнителната власт, успяха да реализират членството на България в НАТО и в ЕС, нека да напомним, че още през април 2005 г. беше подписано споразумението с ЕС за членство, това не е нещо, което се дължи на сегашното управление. Според мен имахме по-добри възможности и не случайно, както го формулираме, преди две години България беше по-близо до ЕС, отколкото е днес. Това управление не можа да реализира приоритетите. Та проблемът наистина не е експертен, не се отнася до администрацията, макар че тя също фигурира като обозначение в някои от докладите като негатив, но във всеки случай проблемът наистина е сто процента управленски.

Само дето не казахте какво ще направите? Три неща, които не правим - големи, значими?

Нещата са достатъчно ясни. Първо, срещу корупцията по високите етажи на властта и организираната престъпност трябват решителни мерки. Не само решителни - никакви мерки няма в тази посока. Трябва по-добро действие. Аз не обичам думата взаимодействие, що се отнася до различните власти, и на вярвам тези механизми как хора от прокуратурата и хора от МВР ще направят някаква организирана група и ще се борят срещу корупцията или срещу организираната престъпност. Колкото и да не звучи популярно, законите в страната са достатъчно добри, в това число и тези в областта на наказателното право. И ако те бъдат изпълнявани от структурите, които трябва да ги изпълняват, ние проблеми няма да имаме. Проблемът на България е, че точно няма изпълнение на законите от самата изпълнителна власт. Ако това се случи, ние ще успеем в кратки срокове да реализираме... Не всички в изпълнителната власт да казват "ние ги знаем кои са престъпниците", никой вече не се интересува от това. Проблемът е, че престъпниците трябва да бъдат осъдени с влезли в сила присъди и да бъдат в затвора. Няма по друг начин... хората искат от нас резултат, хората, имам предвид нашите партньори от ЕС. Тези резултати липсват, защото има изключително порочно смесване на управленски и престъпни структури и ние в България в момента не знаем дали изпълнителната власт ни управлява или ни управлява смесицата от тези структури - изпълнителна власт и престъпни структури. Ако това не се разреши в кратки срокове, нашият път е обречен. Не говоря само за приоритетите с европейското членство и европарите. Говоря - приоритетите на демократичното развитие на страната като цяло.

Кажете нещо, което одобрявате от това, което властта направи?

Още един сложен въпрос. Не искам да бъда изцяло черноглед, но според мен нито във външната, нито във вътрешната политика това управление има какво да се похвали през тази година. Смятам, че всичко, което се случи, беше или лошо за България, или във всеки случай можеше да бъде много по-добро.

Добре, вие сте активен в областта на националната сигурност, лично, като депутат. Първата година на ДАНС, която беше забелязана като събитие на годината?

Много трудно може да се отправи някаква вина към ДАНС просто защото ДАНС е рожба на системата, и при липса на стратегия за сигурност и цялостно развитие на сектора, няма никакъв шанс ДАНС сам по себе си да върши работата, която му се възлага. Така че според мен една стратегия за сигурността трябва да бъде приета, надявам се, още в първите месеци на следващото управление. Тогава бихме могли да реализираме и приоритетите в тази област. И понеже ме питахте за нещо добро, може би не като пример от тази година, но аз смятам, че има примери от тази година, в които се опитваме все по-ясно и категорично да реализираме разграничението между нормално политическо управление и посткомунистическо управление, в това число и що се отнася до бившите структури на ДС и структурите към МНО отпреди 1990 г. В този смисъл аз искам да приветствам работата на комисията за досиета, така придобила публичност, заглавието е много по-дълго. Смятам, че колкото и да се правят някои среди, че никой от българския народ не се интересува от този проблем, сега особено, когато се обявиха и вече в някои от държавните медии, имам предвид национална телевизия и национално радио, служителите, които са работили за бившите структури на ДС, това има значение, защото дава отговор на много от важните въпроси, които всички български граждани според мен обсъждат постоянно. Така че има и хубави неща в този смисъл. Да напомня, че с последните изменения, неприети на второ четене, на Закона за политическите партии, също нямаше как да се решат важните проблеми. Аз направих искане да се отложи приемането на закона до приемането на закона за избиране на народни представители или поне влизането му в пленарна зала. Управляващите отказаха това, но на следващият ден отложиха гласуването. Нека да напомним и един същностен факт, що се отнася до последния закон за изменение и допълнение на Закона за СРС. Там практически по отношение на членовете на новия надзорен орган, който ще следи как се разрешават, използват и, разбира се, съхраняват и унищожават разработките, веществени доказателства по СРС, този надзорен орган, по отношение на него ние приехме лустрация, ако не се лъжа за втори път, след лустрацията, която се отнася до членовете на СЕМ. Лустрация, т.е. бивши служители на службите на ДС да не могат да бъдат членове на този орган. Това според мен също е от значение, част от механизма, който може да ни позволи едно позитивно развитие в следващите години.

Накрая питам всички за прогнозата им за следващата година в Европа. По-лоша ли ще е за България тя?

Ще се върнем на това, че в средата на годината има избори. Аз смятам, че всички български граждани...

Сега ще кажете, че половината ще е лоша, втората половина ще се оправи.

Не, не, няма да кажа такова нещо, не. Цялата ще е лоша, защото който и да дойде на власт, не може да преодолее негативите за кратък период от време. Все пак обаче, ние, от БНД, се надяваме след следващите избори да има мощно дясноцентристко управление на страната поне за два мандата, което ще гарантира ако не през следващата 2009 г., поне през 2010 г. по-добър живот за българските граждани.