Плугчиева: Трябва да се научим да спазваме реда заради самите себе си
Плугчиева: Трябва да се научим да спазваме реда заради самите себе си / снимка: Sofia Photo Agency

Вицепремиерът Меглена Плугчиева в студиото на "Годината"

Летящ старт в нашата класация, вие всъщност винаги сте заемали експертни длъжности или като народен представител също сте била винаги повече експерт, отколкото политик. Сега в годината, в която в средата й влизате в голямата политика, във високите етажи на властта, българските медии единодушно ви номинираха и много от нашите слушатели ви сочеха за политик на годината. Ако трябва ние да ви отличим с нещо, трябва да кажем, че със сигурност печелите приза за усилие на годината. Резултатът от това усилие е 2:1 за София срещу Брюксел, така както сте се изразили вчера. Кои са нашите два гола и кой е на Брюксел?

Първо, много ме ласкаете с това, което казвате. Аз да използвам тогава възможността да благодаря за мнението, за оценката на медиите и да кажа, че това го приемам наистина като оценка за усилията на един повече експерт, отколкото политик. И второ, смятам, че е съвсем нормално в тежки времена и ситуации да има пълна мобилизация и човек да направи най-доброто, на което е способен, за страната си. По отношение на изведеното, така, само като заглавие - 2:1, не бих искала да опростяваме до такава степен и само във футболен език диалога и взаимодействието ни, и взаимоотношенията ни с Европейската комисия. Бих искала да кажа, че това е съвсем, така, елементарна схема на показване на усилията, които ние... той резултатът не е срещу Брюксел, а срещу самите нас. Значи, в голяма степен ние успяхме по програма САПАРД да променим доста неща и да получим реален резултат за удължаване на действието на програмата, не сме я приключили обаче, бързам да кажа, че той е, и по тази програма ние сме...

Я да изясним нещо важно. Бившият шеф на фонд "Земеделие" каза преди седмица или две в студиото, че това удължаване не означава, че България ще успее да вземе парите, защото те трябвало да бъдат според него договорени още до края на годината, за което няма готовност и нужните споразумения, а ще може да се усвояват през следващата. Значи, може ли Брюксел просто да ни е дал, така, една обща възможност, от която конкретно да не можем да се възползваме заради процедури?

Не. Бих искала да кажа, че това е извоювана възможност, която ни даде Брюксел. Това не са подаръци. Европейската комисия не прави подаръци. Не се явява в ролята на Дядо Коледа. Това са извоювани позиции от наша страна и съответно подписаните меморандуми между министъра на земеделието и на финансите позволяват до края на 2009 да се направи разплащането. По-голямата тема към програма САПАРД остава вдигането на забраната за действието на трите спрени мерки, да ви припомня, от юни месец, което означава, че там ние продължаваме да работим, правят се, продължават проверките, там работи мисията на Генерална дирекция ОЛАФ заедно с прокуратурата, заедно с ДАНС, заедно с фонд "Земеделие". Така че и на този междинен етап мога да кажа, че за съжаление по мярка две има, така, преобладаващи случаи на нередности. Затова очакваме в началото...

Каква беше мярка две?

За храните, оборудване за хранително-вкусовата промишленост.

Там ли бяха тия, старите машини...

Там. Точно така.

...взети за нови?

Да. Така че по програма САПАРД също работата продължава, но в общи линии мога да твърдя, че е един сравнително добър и голям резултат. По програма ИСПА, да припомня, всички усилия по преструктуриране на бившия фонд "Републиканска пътна инфраструктура", създаване на новата Национална агенция "Пътна инфраструктура", с целия пакет от действия, от мерки, от промени, и за съжаление трябваше ние да предприемем сами вътрешна финансова корекция, която предложихме на г-жа Данута Хюбнер, и очакваме мисията през януари, за да я препотвърди, но там говорим...

Това са двата гола за България.

Това са, нека да говорим, така...

Според вас.

...едни добри резултати от наша страна. Един незадоволителен резултат е, разбира се, това, че не успяхме да извоюваме възстановяването на акредитацията на двете агенции въпреки промените, които бяха направени в шестте месеца. Но явно оценката на генералната дирекция, да припомня, за този стар период - 2007-2008 г., и до юни, и съответно за периода преди това, даже по време на действието на делегацията на Европейската комисия. Доста нередности и поради тази причина невъзстановяване на акредитацията, и съответно тези 76 милиона евро, за които са сключени договорите обаче в последните няколко месеца, и това държа да подчертая, че са важни проекти, за правосъдие, вътрешен ред, здравеопазване.

Тоест България ефективно като пари губи 76 милиона, защото останалите до 220 тъй и тъй изобщо никой не ги е...

Точно така.

...бил договорил, тоест...

Точно така.

...не е направен проект, няма време да се направи такъв.

Да, след като към юни са договорени само 5 процента от средствата, а сега успяхме за няколко месеца... за две години, а сега успяваме за 5 месеца да договорим 56 процента от средствата и тези 76 милиона, които няма да ги получим от програма ФАР от Брюксел, ще бъдат платени от националния бюджет, но пак казвам, това са за много важни проекти. Целта е с мисията, която идва през януари, която поискахме от г-н Майкъл Лий при последното му посещение, съответно да се направи преглед на тези стари проекти още по времето на делегацията и в периода 2007-а юни - 2008-а юни, и 323 милиона, за които говорим, че трябва да бъдат доразплатени по проекти ФАР, да съумеем да докажем, че тези проекти, които тогава са договаряни, са наистина отговарящи на процедурите, за да може да настояваме за разплащане с тези пари от ФАР от Брюксел. Ако за съжаление има, при одитната мисия има проекти, които има отново нарушения при тези стари проекти, не можем да очакваме, че ще съумеем да получим тези средства. Това е ситуацията и трябва да се говорят нещата открито и в прав текст. И ако разрешите, това, което аз за следващата година смятам и планирам...

Ама я първо преди следващата да ви попитам вярно ли е, че България си отрязва отново сама пари по ФАР, каквато е новината в информационните агенции вчера и днес в пресата?

Не, аз съм изненадана, ето, аз съм изненадана от тази новина, защото вчера на пресконференцията...

Цитира се Димитър Ивановски, зам.-министър на финансите.

Така, точно това обясняваше г-н Ивановски, че тези проекти, за които идва одитната мисия и има наши проверки на наши одитни мисии, възложени на "Гранд Торнтън", на "Делойт одит" за периода до 2007 г. по времето, когато е работила делегацията, и за периода от юни 2007 г. до юни 2008 г., ако се установи, че има нередности при тези проекти, тогава българската страна е в състояние сама да каже: да, по тези проекти, които ние установяваме сами нередностите, не можем да искаме да бъдат признати плащанията от тези 323 милиона, разбирате ли? Значи, ние сами, установявайки тези нередности, можем сами да се откажем да искаме от тези 323 милиона.

Но ние не сме ги установили.

Но още това тече, тази проверка тече и ще дойде одитна мисия през януари от Европейската комисия. Така че нека да не говорим, че това е категорично решение.

Тоест може и да си спрем, може и да не си спрем?

Да, би могло, ако за съжаление се установят в тези стари проекти проблеми, които не позволяват да бъдат разплатени със средства от Европейския съюз.

Може ли България да се окаже следващата година вън от големите фондове на Европейския съюз, общо 11 милиарда предвидени евро заедно с парите за земеделие за годините след присъединяването?

Тези средства, г-н Вълчев, са до 2013 г. България всъщност е съвсем в началния етап на усвояване на средствата, вече говорим за средствата след присъединяването. Тези около 12 милиарда са за периода 2007-2013 г., вече страна членка. Дотук говорихме за периода на предприсъединителни програми, които една по една изтичат - ФАР приключи на 30 ноември тази година, ИСПА приключва края на 2010 г., САПАРД приключва декември 2009 г. Значи, с това затваряме страницата предприсъединителни програми. За това, за което вие говорите, тези 12 милиарда, се отнасят за периода 2007-2013 г. Затова в момента знаете, че от юни форсираме работата и по оперативните програми паралелно с това, което трябваше да санираме и да променяме по предприсъединителните. И в този период, нека да кажа наистина и добри думи, защото имаме, към юни месец имаше 79 милиона лева сключени договори, а в момента за тези 5 месеца има милиард и 786 милиона. Разбирате, че един милиард и 700 милиона, за такава сума са сключени договори за тези няколко месеца. От една страна, 2009 г. трябва да се продължи със същото ускорено темпо, като трябва да не забравяме, че ще работим в условия на тежка криза, което означава, че толкова повече сме задължени да ползваме средствата от Европейския съюз, но да ги ползваме целесъобразно, по предназначение и прозрачно.

И вие нямате сигнали от Брюксел, че заради кризата европейските данъкоплатци всъщност не биха искали да дават едни такива милиарди на България, а формални поводи да не ги дадат ще се намерят?

Г-н Вълчев, и заради кризата, и без кризата ние трябва да се научим да работим прозрачно и законосъобразно. Така че аз затова обявих вчера на пресконференцията приоритети като дейности инфраструктурния сектор, където имаме крещяща нужда и голямо забавяне, строителство на магистрали, на жп линии, и в сектор "Околна среда" - пречиствателни станции, депа, интегрирани водни проекти и т.н., регионалното ни развитие, плюс друг акцент в оперативна програма "Конкурентоспособност", където трябва да помогнем на бизнеса в тази тежка ситуация, и то особено на малкия и среден бизнес. Това са приоритетите, фокусът на внимание плюс възможностите да им дадем шанса те да кандидатстват за проектите, което означава да им дадем условия, облекчени условия за заеми, за кредити да вземат, за да могат да кандидатстват, това е фокусът. И третият за мен приоритет е контролът. Така че аз ще сложа ударението особено върху контрола, защото в момента за тези милиард и 786 милиона сключени договори аз не мога да дам гаранция доколко те стриктно и по закон са спазили процедурата и са сключени наистина отговарящи по всички условия на регламенти и изисквания на Европейската комисия. Затова трябва да има максимална прозрачност, затова в оценителните комисии следващата година в отделните министерства ще включим съответно представители на Агенцията за обществени поръчки. Лично аз търся възможности да включим повече представители на гражданското общество за постоянен контрол и прозрачност и отделно върху одитните органи и централния одитен орган там ще падне вниманието и ударението, защото това са двете големи задачи - бързо усвояване, целесъобразно, но при строг контрол.

Намери ли България отговор на въпроса защо всъщност има проблеми с...

Да.

...Европа?

Да.

Защо?

Ние имаме проблеми, защото ние имаме, първо, проблеми със собствения си манталитет, със собственото си поведение като започнете от първия до последния гражданин. Ние непрекъснато говорим в България, че трябва да си отстояваме правата. А кой отстоява задълженията на гражданите? И кога ще се научим да отстояваме и да си изпълняваме всички задълженията в тази страна? Ние всички искаме, но не сме готови да даваме. В условия на демокрация това са две неразделни части. Не може... погледнете движението по улиците, погледнете поведението ни, погледнете взаимоотношенията ни. Ние трябва да се научим да спазваме реда заради самите себе си. И второ, да не гледаме на комисията и на страните членки като на врагове, като на контрольори, като... и тази терминология - дали играем мач с тях, дали сме във война. Значи, тази терминология ще моля да я извадим.

Ама, чакайте, и вие им се бяхте ядосали.

Да. И аз казах, че съм разочарована, когато...

Като спряха окончателно...

...е нарушен диалогът.

...взеха окончателно парите по ФАР...

По ФАР.

...тези 220 милиона.

Да, и го казах открито. Така, както тук казвам открито, така казвам открито, това е откритият диалог. Но никога не съм казвала, че обявявам на някого война. И трябва да се научим, ние с вас може да имаме различни мнения, но когато имаме различни мнения, сядаме на една маса и търсим в диалог възможното най-добро решение. А не да скриваш писмото, да не отговаряш и да се опитваш по някакъв начин да се противопоставяш или да противоборстваш. Просто европейският, цивилизованият маниер на партньорство е, когато имаш различие с някого, сядаш на масата и обсъждащ проблемите. Ето, вижте, премиерът беше един прекрасен пример в това отношение и последната му среща с г-н Барозу. Сяда се и се обсъжда, и се търси решение, а не се воюва.

Аз очаквах да кажете нещо за отговорността на магистратите. В началото на предаването те не бяха много категорични в това, че основният проблем е в съдебната власт.

Вижте, трябва да се научим, че всички сме в дълг към себе си. Институциите, разбира се, много повече. И съдебната система като независима има своите отговорности и ангажименти. Самият факт, че Европейската комисия преценява, че е необходим с влизането ни в Европейския съюз да действа механизъм за коопериране и оценка, и то с фокус върху реформите на съдебната система, говори, че основните недовършени ангажименти са там. И това наблюдение, както знаете, продължава. Така че тук става дума за изпълнение на определени ангажименти. И аз смятам, че в последните месеци обаче имаме един много по-добър диалог, което като го кажа така, хората казват - стига вече с този диалог, важни са резултатите. Резултати се искат и се очакват, защото трябва да е ясно, че когато има нарушение, трябва да има и наказание. В България все още не се чувства, че наистина който се е провинил, получава и си носи съответната отговорност. Това е голям проблем, защото това деформира ценностната система на нацията ни и я тласка в друга посока. И затова аз очаквам и бих помолила, и съм го казала открито - комисията трябва да продължи с този мониторинг и контрол. Но ние самите обаче трябва да се научим ние да се променяме и сами да се контролираме.

Ще се предпазва ли 2009 Европа от България?

Не, не, не. Г-н Вълчев...

Очаквате ли предпазна клауза?

Не искам, не искам да мисля, че ние трябва да се променяме само в резултат на санкции. Затова не искам там да пада ударението. Искам да падне ударението върху това, че ние като нова страна членка искаме да се променим, искаме заради себе си да го направим и не чакаме да се променяме само когато имаме санкции и когато ще ни наложат предпазни клаузи. Просто искам да обърнем нещата и да фокусираме вниманието върху нашата лична и национална, и държавна отговорност, а не да чакаме някой да ни наказва в ъгъла и на базата на санкцията тогава да се променяме.