Николай Пехливанов: Големият ми проект за София е ларгото
Николай Пехливанов: Големият ми проект за София е ларгото / Sofia Photo Agency
Интервю с кандидата за кмет на София, издигнат от „Атака” Николай Пехливанов , в предаването „Седмицата“ на Дарик - 15.10.2011
45876
Интервю с кандидата за кмет на София, издигнат от „Атака” Николай Пехливанов , в предаването „Седмицата“ на Дарик - 15.10.2011
  • Интервю с кандидата за кмет на София, издигнат от „Атака” Николай Пехливанов , в предаването „Седмицата“ на Дарик - 15.10.2011

Николай Пехливанов, кандидат за кмет на Столична община, кандидатът на „Атака”, номер 9 в бюлетината, в „Седмицата” на Дарик:

И с вас да започнем с въпрос, свързан с пореден взрив тази седмица в София. Трябва ли да има повече камери за видеонаблюдение? И... да има камера до блока на Сашо Диков, така че да се види кой слага взрив.

Вижте, сега слагането на камери е крайна мярка и според мен камери трябва да има там, където наистина е изключително важно за всички нас да има сигурност. И това са училищата, подлезите около училищата. Там трябва да има видеонаблюдение, защото това са места, които, първо, че има предпоставки за престъпност, и, второ, това, ако там самата престъпност успее да се разгъне, цялото общество е изключително чувствително и това не трябва да го допускаме.

Според вас отговорът е „не”. Така поставено, дали и по кварталите...

Вижте, аз не съм привърженик на „Биг брадър”.

А какво трябва да се направи впрочем за сигурността в София, така че да не гърмят бомби.

Не само за сигурността, почти по всички проблеми и въпроси в столицата трябва да се действа кардинално, решително, защото какво установяваме. Институциите постоянно вървят след събитията, трябва да гръмнат колата на Сашо Диков, за да се сетим, че нямаме една елементарна защита в нашия град. Трябваше да убият това момиче в Борисовата градина, за да се сетим, че паркът не е осветен и не е охраняем.

Е, като отваряте дума...

Трябваше да падне един балкон на улица „Неофит Рилски”, двама младежи загинаха, за да се сетим, че в София няма регистър на опасните сгради. Затова че...

Като отваряте въпроса за градините, трябва ли парковете и градините да бъдат оградени, да се заключват вечер. Това звучи със сигурност на много от слушателите абсурдно, обаче в Париж е така например.

Вижте, това е нормална практика в европейските градове. Аз по-скоро не смятам, че е реалистично примерно Борисовата градина да я оградим цялата и според мен този парк...

Т.е. не, не е реалистично.

...не е реалистично, но трябва да има зони, по-малките паркове също трябва да бъдат оградени, да има някакъв контрол на достъп и да има по този начин една сигурност. И като си говорим за огради в парковете, според мен задължително трябва да се оградят детските площадки, задължително - във всеки един парк, във всяка една градинка, във всяко едно междублоково пространство детските площадки с пясъчниците, с пързалката трябва да се оградят. И знаете ли защо? Защото иначе тези площадки и пясъчници стават набез на кучета и там за съжаление в пясъка, където си играят нашите деца има и...

И на кучета.

...кучешки изпражнения - нещо, което не е допустимо.

А, и като сме на кучетата да отговорите, трябва ли да бъдат умъртвявани бездомните кучета?

Значи, в София не трябва да живеем като в резерват. Ясно трябва да си дадем сметка кое е по-важно - сигурността и здравето на нашите деца, на нашите родители или животът на кучетата.

Отговорът е да, трябва да бъдат умъртвявани... кандидат-кметът Пехливанов.

Кучетата не трябва да живеят в града. Не е тяхното място бездомните кучетата да живеят в София...

Това са пак евфемистични отговори. Да - трябва да бъдат умъртвявани?

Значи, кучетата трябва да бъдат кастрирани и изнесени в кучкарници извън територията на града.

Не. Да ходят в кучкарници. Това е отговорът?

Да.

За какво трябва да се дадат от софийските пари от бюджета.

За какво ли? Ами, вижте...

Ама хайде да спестите това, което направиха досега говорещите да почнат да изброяват много работи. Номер едно, нали все нещо е на първо място.

Много трудно може да се степенува. Кое е по-важно? Добре, кое е по-важно - кучетата, липсата на детски градини, дупките по пътищата, липсата на места за паркиране...

Аз питам за кое най-много пари трябва да се дадат. Степенувате.

Задължително не трябва да се дават най-много пари за почистване, градски транспорт, само да довърша и поддръжка на пътната инфраструктура, защото там изтичат средствата на столицата. Това са 63 процента от всички разходи.

Добре, де...

Но ако питате коя е моята слабост, аз съм строителен инженер...

Така?

Вносител съм на закона за етажната собственост, работил съм, обучавал съм домоуправители. Според мен общината трябва да задели сериозен финансов ресурс за саниране на жилищните сгради в нашите квартали.

Какъв процент от данъците на софиянци трябва да остават в София?

Мисля, че в момента регламентът е много ясен и не смятам, че има нужда от промяна.

Т.е. 23%, колкото в момента.

Да, имайте предвид, че достатъчни средства от данъци остават в бюджета на столицата. Може би всички преди мен са го казали...

Ама има друга логика. Логиката на предишния кмет Бойко Борисов - той казваше, страшно убедително казваше, че трябва да е 50%.

Изпълни ли го? Не. Стана министър-председател, цялата власт е у него, изпълни ли го - не. Значи, няма смисъл тук фойерверки да стреляме и, така, да обещаваме. Това са... не е сериозно, не е сериозно.

Какво ще направите, ако ви кажат, че общински съветник от вашата листа е намекнал за подкуп.

Намекнал за подкуп, че иска да взима, или че искат да му дават?

И да иска да му взима и да иска да му дават според мен е едно и също... няма разлика.

Става дума, че той е участник в някаква корупционна схема, не можах да разбера.

Ами, историята с брокерите. Ако вие бяхте разбрал... ако вие разберете нещо такова като кмет.

Законите трябва да важат за всички. Законът трябва да се спазва, особено когато си политик и си влязъл в политиката за това, че трябва да се реагира по адекватен начин.

Аз това ви питам. Сега, в смисъл аз не очаквам да ми кажете „ще реагирам неадекватно”. Кажете кой е адекватният начин, това е въпросът? Какво ще направите?

Има си органи, институции в страната, които трябва да бъдат сигнализирани. Започваме с прокуратурата...

Т.е. ще сезирате прокуратурата.

Да.

Защото може и другото разсъждение - не ви се занимава с това. Трудно се доказва, нещата стават на четири очи. Една жена ви казала, че така било, защото аз така ви питам, ако някой ви каже, че друг бил искал. Може, пък да го натопят, нали...

Понеже аз не съм...

...т.е. под формата на слух...

...привърженик на препредаването, една жена ми каза или еди-кой си. Бих го посъветвал този, който е нашият общински съветник, да се обърне към прокуратурата.

И той, ако не се обърне? Виждате, ожалил ви се, разказал ви е, виждате, че се ослушва.

Значи, вижте, когато не сте свидетел на дадено събитие, нали, вие няма как да реагирате и няма как да сте първа инстанция.

Защо София още няма завод за боклук, г-н Пехливанов?

Защо? Защото отново сбъркана концепция, сбъркана философия. Най-скъпият завод...

И какво й е сбъркано?

Най-скъпият завод в ЕС. Не може страната, която има най-нисък стандарт на живот, най-ниски заплати, да има най-скъпия завод за боклук, и то не защото технологията е много скъпа, а защото сметките са прекалено надути. Това е една от причините. И второто, което е, сбъркана технология. И за съжаление, да ви кажа честно, за последните 6 години, откакто премиерът Борисов, тогава настоящ кмет на столицата, обеща да имаме завод за боклук, вече изплатихме един под формата на балиране и транспортиране на боклука, вместо да го преработваме. Само една скоба да отворя - че за тази година в бюджета на столицата са предвидени 36 милиона лева за балиране на боклука.

Такса смет според данъчната оценка или според изхвърления боклук трябва да се определя?

Такса смет като такса трябва да е такса. Такса за услуга.

И това какво ще рече?

В момента за съжаление такса смет е данък, и то най-високият данък, който всички ние плащаме. Такса смет трябва да се плаща на база извършено потребление. И тук пак...

И как ще го мерите?

...една цифра ще ви кажа -  че Столична община събира с 50 млн. лева повече такса смет, отколкото харчи за почистването. Или цифрите са 175 млн. лева събира от такса смет от всички нас, които живеем в столицата, а в същото време харчи 125 млн. лева за почистване и извозване на боклука. 50 милиона. Значи спокойно тази такса може да се намали с 25%.

А как ще мерите боклука не разбрах?

Има различни практики. Важното е да сме реалисти и да видим кое е най-възможно да се приложи...

Аз затова...

Моята концепция е, че такса смет трябва да е функция на комуналните разходи. Функция на реалното потребление. Когато...

Т.е. кое ще мерите, колко вода...

Ток и вода, функция ток и вода.

Колко трябва да струва билетът за градски транспорт в София?

Левче.

Да, ама, това означава субсидия от общината и т.е. хора, дето не се возят на тролей...

Не, не означава.

...плащат за тролея на тези, дето се возят, с данъците.

Значи, ние по много пера плащаме за нещо, което не го ползваме. И градският транспорт е едно от тези пера. Само да ви кажа, че 66 лв. е средно субсидията на софиянец, която плаща за градския транспорт. Докато примерно във Варна и Пловдив тази цифра е 20 лв. Или ние плащаме три пъти по-голяма субсидия. И ще ви кажа защо. И това на човек. Защото през градския транспорт изтичат едни 50 млн. лева всяка година под формата на субсидия. Защото на градския транспорт се плаща на километър, а не на превозен пътник. Реално градският транспорт все едно, че вози картофи, а не хора. И компаниите, защото има няколко частни компании, които са оператори на градския транспорт, на тях им се плаща на километър. И познайте, каква цифра? Три лева на километър се плаща.

За или против маршрутките в София сте?

Аз съм за съвременен градски транспорт.

Сега, това какво значи - че за или против?

Вижте, маршрутки може да има там, където няма необходимост от големи транспортни средства, линии, които не са натоварени. Ще ви кажа къде трябва да има маршрутки. Между „Дружба”" и „Младост” няма как да отидеш, знаете ли? Няма възможност. Там трябва да има маршрутки. Маршрутки, които да обикалят между кварталите и да може да обслужват междукварталните връзки, защото, ако искате от един район в София да отидете в друг район в София, трябва да минавате през центъра.

Кои два квартала трябва да свързва следващата линия на метрото?

Следващата... става дума говорим за нов проект или за...

Да, да, която не е проектирана още, не е...

Според мен по направлението на бул. „България”, по тази тангента има нужда да се развие, тъй като за съжаление не е предвиден такъв метро...

Т.е. това е Център - Бояна?

Център - Бояна и в другата посока... Говорим за Подуене.

Т.е., да кажем, Подуене - Бояна.

Да. Точно така.

За да се избегнат задръстванията, трябва ли влизането в центъра на София да стане платено?

Ами не, това според мен е крайна мярка.

Не, защото много градове са го решили, от Лондон до Милано.

Значи, вижте, ние трябва да създадем едни нормални условия да можем да се придвижваме с колите си, със собствения си транспорт в столицата и съответно да го оптимизираме и минимизираме. Това как става? С един достъпен и удобен градски транспорт. По-скоро да дадем цялостна концепция за решаване на проблема с трафика, със задръстванията, с липсата на места за паркиране трябва да се действа паралелно по няколко направления...

Не...

Едното е градски транспорт.

Не, да ви кажа какво имам предвид. Лондон е първото метро в света, но е бил много задръстен град. Значи, те имат много удобен градски транспорт, но винаги е по-удобно, отколкото да си в метро, да си си в собствената кола, да си слушаш радио и да си пътуваш. И така стават задръстванията, затова в Лондон са направили 10 паунда, за да влезеш в центъра.

Аз съм запознат с практиката в Лондон, в Атина също имаше такава...

Градският транспорт не  решава въпроса. Атина беше друго - да влизат...

В София...

...само на четно/нечетно число според номера на колата...

Значи... да, точно така. В София е малко по-различен проблемът. Не може да се съпостави с този в Лондон, затова, че... според мен тази мярка не е необходима, не е необходима. Не е необходима.

Ще махат ли при вашето управление паяците коли, които не пречат на движението, макар да са неправилно паркирани?

Е, също паяците е крайна мярка. Паяците трябва да махат коли, които наистина са предпоставка за задръстване, застрашават сигурността, опасни са за останалите участници в движението. Значи, не трябва само да махаме и да таксуваме хората и да ги глобяваме и да въвеждаме задължителна такса за влизане в центъра. Според мен тук общината трябва, първо, да си свърши работата, да изгради нормалната инфраструктура, да изгради така очакваните подземни паркинги, да осигури места за паркиране, за да може наистина... Защото хората са принудени да паркират на улицата.

Ще затворите ли новата спортна зала „Арена” в София, докато бъде построен паркинг, отговарящ на капацитета й?

Ами, не, няма смисъл да се затваря. Така или иначе вече е изградена. Платихме доста скъпо за нея между другото.

Е, аз питам, защото, да ви кажа, не мога да разбера много сравнението между удоволствието да дойдат големи звезди в София, ако подходът преди това и след това е толкова отвратителен, че ти направо забравяш закъде си тръгнал и откъде си тръгнал.

Ами, че това е показателен пример как функционира и работи общината без ясна визия и стратегия и концепция. Когато правиш нещо, не трябва то да е предпоставка за създаване на проблеми. Аз задавам въпрос това ли беше мястото на тази зала. По какъв начин е обезпечена с инфраструктура? Защо не бяха изградени двете нива - нива, които бяха предвидени за паркиране към нея. И купища други въпроси. Онзи ден бяхме на „Ситняково” на мол София мисля, че е там, там се намира, един подлез и пак питам аз защо тази инвестиция трябваше да се случи там и как беше оразмерена с прилежащата инфраструктура? Защото вследствие на този мол се обуславят едни огромни задръствания. Знаете ли защо? Защото беше направена една пешеходна пътека, за да може да се стига до този мол и сложиха светофар. Вместо примерно да се ремонтират съществуващите два подлеза и оттам да минава нормално потокът.

Трябва ли общината да плаща на частните детски градини същата сума за дете, която дава за дете в общинска детска градина?

Ами при условие че не може да се справя с местата за детски градини - да.

Ще сложите ли колчета и ще направите ли скъсявания на всички тротоари в София?

Градската среда трябва да е достъпна, нормално достъпна. За съжаление това не е така в София.

Т.е. отговорът е да?

Колчетата не е най-добрият модел, но, вижте, аз пак ви... искам да кажа, трябва да говорим за предпоставките. Защо колите паркират върху тротоарите, защо паркират? Защото няма къде другаде да паркират. И докато има предпоставки да паркират върху тротоарите, и каквито и колчета да слагаме отново тротоарите няма да са достъпни за пешеходците, отново ще се чудим как да вървим по тях, да заобикаляме и да се промушваме между колите. И аз, да ви кажа, имам малко дете и бутам количката и събота и неделя гледам да прекарвам с него. Знайте, живеех в „Лозенец” и там няма един здрав тротоар да ви кажа. Ама, няма...

На предните избори въпросът, подобният въпрос, който задавах на кандидатите тогава, беше ще може ли в края на мандата ви човек да стигне от Дарик до президентството, до Министерския съвет, по „Дондуков”, без да му засяда количката с детето...

И какво...

...което кара? Ами, всички казаха, че ще може, но да ви кажа, май още...

Няма да може. Докато не се изградят необходими... Значи, на София са необходими около 17 000 паркоместа за такъв тип обществени паркинги. Докато те не се изградят...

Да, ама по „Дондуков” не се качват на... не е проблемът с качените коли. Проблемът е, че не знам как ги правят тези тротоари...

Че няма...

...има скосяване и то свършва в канала.

Това е цялостна концепция. Не само тротоарите. Аз пак ви казвам за подлезите. Знаете ли, че един подлез не е достъпен по никакъв начин за майка с количка, не е достъпен по никакъв начин за един възрастен човек. Има... и правим един асансьор и два асансьора и се гордеем и се тупаме в гърдите как станали достъпни подлезите. Ами, извинявайте, в София има 54 подлеза, от които 80% от тях не са достъпни.

Коя улица трябва да стане изцяло пешеходна в София?

Задължително бул. „Витоша”, но моята концепция изцяло е за нов вид на ларгото, за нов проект. Ларгото, антична Сердика, това е мястото, което трябва да се превърне в емблемата на столицата. Това е място, което трябва да стане пешеходната зона, ресторантите, галериите, кафенетата и „Витошка” да е едно естествено продължение на този център в посока НДК и Витоша.

Колко често ще миете софийските улици?

Достатъчно, за да е чисто...

Хайде, спестете ми и вие това... Ясен ангажимент кметът Пехливанов и ще гледаме „Дондуков” дали... Колко често? Кажете, че веднъж за четири години ще го измиете, но да проверим дали ще го измиете веднъж? Всички почват да философстват...

Значи, вижте, ние...

...на тази тема.

Ами аз мога не да се ангажирам с конкретна цифра. Това означава да излъжа хората. Според мен...

Защо сте тръгнал да ставате кмет, като не знаете какво ще правите?

Сега ще ви... Не, аз знам какво ще правя, но не искам... Значи, не може човек да се ангажира с конкретна цифра, да каже три пъти месечно или два пъти седмично. Трябва да имаш стратегия, трябва да имаш концепция.

Е, аз за стратегията ви питам, тактически как ще стане?

Кажете ми вие в „Люлин” колко често трябва да се мият вътрешнокварталните улици?

Вижте, аз не искам да ставам кмет на София.

Не, ама това ви казвам, значи, когато...

Аз смятам, че друг, дето знае колко често ще ги мие в „Люлин”, той е тръгнал да става кмет.

Значи задължително... задължително всеки месец трябва да се мият улиците.

Т.е. месечно.

Месечно.

Ето, значи си поехте ангажимент.

Месечно - задължително.

Добре, ще ремонтирате ли улица, без да се подменят всички тръби и кабели под асфалта?

Дали ще асфалтирам?

Ами, значи, ще сложите ли асфалт, при положение че трябва да се сменят...

Само да ви кажа, понеже аз съм строителен инженер и съм се занимавал със строеж и на улици, и на сгради, и на алеи, познавам в детайли процеса. Там, където е сменена инфраструктурата...

Не, не, сега ясно това. Улица, ей тук улицата, дето аз живея, я копаят три пъти, щото веднъж сменяха жици, втори път сменяха някакви тръби, трети път други, отделно си асфалтират дупките.

Абсолютно сте прав. Ама, да... постоянно е така. Даже асфалтират, без да преметат листата от асфалта.

И лесният отговор е да кажете „никога няма, ако не сменя всичко”. Обаче аз ще ви питам а тия дупки, дето са зейнали...

Моят отговор е следният: всяка улица в София трябва да има досие. Трябва да имаме яснота кога е правен ремонтът, има ли нужда от подмяна на водопровод, има ли нужда от подмяна на канализацията. Кой ще прокопава улицата, оставил ли е депозит. Каква гаранция...

Накрая какво ще стане, няма да асфалтирате, без да се сменят тръбите и кабелите.

Ами ние трябва всяко нещо... Добре, може ли да строите сграда, без да си направите фундамента примерно. Значи, ние... липсва ни фундаменталната основа. Почваме да правим нещо, някакви действия правим, без да имаме цялостна концепция и стратегия, без да имаме яснота този проблем как ще се реши.

Трябва ли да бъдат премахнати всички незаконни строежи - от гетата до остъклените балкони?

Законите трябва да важат за всички, особено...

Най-интересно е, сега, всички почват отговора на тоя въпрос, г-н Пехливанов, така. И от това излиза, че ще махнете остъклените балкони. Тук обикновено аз казвам току-що загубихте гласовете на всички, дето са си остъклили незаконно балкона, и почват задния "ама то сега, дайте да видим"...

Да ви кажа честно, остъклените балкони са ни най-малкият проблем.

Не, ясно, обаче хората, дето пък имат гараж, казват „е, хубаво сега, моят гараж бил незаконен, а на тоя, дето балкона и дето се вижда от летището още как го е остъклил в различен цвят и е грозен, нямало да махнат”.

Трябва да има някаква допустимост на строителството. Не може най-малката барака и най-малката тоалетна в дворовете по селата да бъдат законно строителство.

И т.е. стигнахме до отговора не.

Сега, обаче за гетата, там съм категоричен, че не трябва да се толерират, защото аз разбирам да са незаконни две къщи в едно циганско гето, но 95% от сградите са незаконни.

95% от балконите в София са незаконни, аз затова ги сравнявам двете.

Влизаме в много...

Всеки чужденец, който дойде, му прави огромно впечатление това, че нито в Германия, нито във Франция, нито в Англия ще видите такова чудо.

Ще ви кажа. По една пилотна програма на ПРООН бяха санирани 27 сгради в България. Има две сгради в София, едната е един панелен блок „Младост”. Там, да ви кажа честно, бяха санирани и остъклените балкони, влязоха в архитектурата на сградата.

Е, ама той идва, казва, че  узаконява, значи...

Значи има модел, има модел, има механизъм, по който това да стане една нормална градска среда и да не ни дразни.

Ще махнете ли дискотеките и кръчмите в Студентски град?

Аз съм живял в Студентски град, да ви кажа.

И?

Ами Студентски град е място за младите хора, трябва да има места за забавление, но за съжаление...

И в Германия, и в Америка има места за младите хора, там учат обаче.

Но за съжаление сбъркани са концепцията и философията на новото развитие на Студентски град.

Ще махнете или не, че времето напредва? Да или не?

Не.

Ще махнете ли паметника на Съветската армия?

Не.

Какво ще направите с „1300 години България”, пред НДК паметника?

Ще го премахна.

Него го махате?

НДК, както и ларгото, за което ви говорих, мястото между президентство, Министерски съвет и Народно събрание, така и зоната около НДК се нуждаят от нов проект, от нова визия, съвременна.

Готова ли е София за културна столица на Европа?

Не, абсурд.

Държавна или общинска да е „Топлофикация”?

Държавна.

А, вие сте първият, дето да е държавна. Що държавна? Нали била комунална инфра...

А защо общинска?

Ами щото... Защо човекът от Хасково трябва да плаща за парното през данъците си и необходимост от субсидия...

Това предприятие спокойно може и да не се нуждае от субсидия. Защо трябва да... те постоянно го източват, го крадат, то затова си наливат пари в него. Аз не мога да разбера защо, след като го източиха „Топлофикация”, тя беше държавна, и я прехвърлиха с всичките задължения на Столична община. Трябва ли всички софиянци да плащаме за това, че един кръг от хора е източвал „Топлофикация”.

Трябва ли София да има банка?

Не е задължително.

Коя общинска фирма е излишна?

Ами доста са, да ви кажа.

Е, първата, дето се сещате. Между доста и никоя разликата... между всичко и нищо разликата по някой път се оказва...

Ами да. Аз съм привърженик, да ви кажа, на публично-частните партньорства като цяло.

Не, това е друга голяма тема. Понеже казахте, че са доста, да кажете веднага първата в списъка, която маха кметът Пехливанов, предлага на общински съвет да закрие?

Ами има една общинска фирма, която се занима... сигурността примерно бих я махнал.

„Егида” махате.

Да.

В коя сфера липсва общинска фирма и ще направите?

В коя сфера липсва... Общинска... не съм привърженик, да ви кажа, на общинските фирми.

Кой е първият в общината, когото ще уволните?

Нямам персонално към никого претенции.

Избор или назначаване на районните кметове подкрепяте?

Назначаване, и то не на политически принцип. Хора, които трябва да имат биография, да могат да управляват процесите и да са максимално близко до гражданите по районите.

За или против софийско гражданство сте?

Против.

Имате ли голям проект за София? Като софийското море на комунистите.

Имам, ларгото.

Ларгото е големият ви проект. Така. И защо всъщност искате да сте кмет на София, г-н Пехливанов?

Защото крайно време е София да има нов модел на управление с нови хора - хора, които са си направили сами кариерата, успешни хора и т. н., влезли в политиката. Не кметове, които са политически и икономически марионетки.