Комисар Клисарска: Не сме черната овца на ЕС при измамите с европейски пари
Комисар Клисарска: Не сме черната овца на ЕС при измамите с европейски пари / снимка: DarikNews.bg
Комисар Клисарска: Не сме черната овца на ЕС при измамите с европейски пари
55160
Комисар Клисарска: Не сме черната овца на ЕС при измамите с европейски пари
  • Комисар Клисарска: Не сме черната овца на ЕС при измамите с европейски пари

116 сигнала за нарушения и измами при усвояването на пари от европейските фондове са получени миналата година в дирекция АФКОС към МВР (Дирекцията „Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейския съюз") - това е органът, който си сътрудничи с Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ. Данните съобщи в интервю за Дарик ръководителят на дирекцията комисар Соня Клисарска. 98 са били през 2011 година сигналите, постъпили от страна на ОЛАФ. И в двата случая преобладават нарушенията при земеделските програми. От началото на юли АФКОС за първи път получи правото да извършва административни разследвания за измами с еврофондовете.

Комисар Соня Клисарска е категорична, че големият брой сигнали в Брюксел за измами с европари в страната ни не означава, че сме държавата с най-големи нарушения. Просто контролните органи у нас си вършели работата съвестно.

Директорът на АФКОС комисар Соня Клисарска:

От 10 дни вече официално дирекция АФКОС - България може да прави сама административни разследвания за измами със средства от еврофондовете. Досега кой правеше тези проверки и следеше за коректното разходване на европарите?

Досега такава дейност не е осъществявана и това е голямото предизвикателство, което стои пред нашата служба. Такива разследвания досега не са правени - т. нар. административни разследвания или административни проверки. Такива се извършваха от страна на Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ на територията на страните членки, включително и на територията на България, разбира се, от 2007 г.

Вие само им помагахте?

Ние само им помагахме, така е.

Какво към момента е заложено като процедура? Стартирате сериозна дейност, как ще работите от получаването на сигнала през разследването и, разбира се, онези доклади, които пък трябва да се представят на ОЛАФ от наша страна?

Ще направя разграничение на тези три неща, които вие изброихте, за по-голяма яснота. Това са три отделни дейности, които ние извършваме. На първо място, работата по сигналите. Другата дейност е свързана с докладването на нередности към ЕК в частност ОЛАФ и на трето място е дейност, свързана с новата функция - т. нар. административни проверки или по-популярното административни разследвания. По принцип работата по сигналите е свързана с оказване на непрекъснато оперативно сътрудничество между АФКОС и ОЛАФ. Ние най-общо разделяме тези сигнали на две групи. От една страна, първата група са сигналите, които се подават директно в дирекция АФКОС. Те могат да постъпват и по пощата на електронния адрес от физически и юридически лица, включително и анонимни източници. Другата група сигнали, по които работим, са свързани с искания за съдействие от страна на ОЛАФ към дирекция АФКОС, искания за предоставяне на информация, документи, осигуряване провеждането на различни мисии и срещи и проверки на място в България.

Тоест, там където ОЛАФ има съмнения.

Тези искания за съдействие са своего рода сигнали от ОЛАФ към нашите национални власти. Това е единият вид дейност. Другото, което трябва да бъде разграничено, е т. нар. докладване на нередности към европейската служба. Това е процес, който най-общо представлява следното - държавите членки са задължени да изпращат редовно сигнали за нередности до Европейската комисия, които са били обект на първоначална административна или съдебна констатация. В случая, комисията, представлявана от ОЛАФ, и в страните членки докладването е централизирано чрез службите АФКОС, за които това е една от основните функции. Това, към което медиите и обществеността проявяват интерес, е новата функция - административните разследвания. Това е нова функция и нови правомощия за АФКОС, които се възлагат на дирекцията с последното изменение и допълнение на Закона за МВР от 1 юли 2012 г. По своята същност тези административни разследвания са своеобразен контрол. Той е алтернативен на този, който упражняват управляващите органи, органите, които управляват оперативните програми. От една страна той ще дава възможност да се прецизират случаите, когато има нередност. Защото практиката на управляващите органи по установяване на тези нередности е различна. Има случаи, когато се докладват несъществуващи нередности или пък не се докладват съществуващи, когато те са очевидни. От друга страна, тези административни разследвания, които ще се извършват по искане на ОЛАФ, по искане на националните власти или по наша собствена инициатива, ще бъдат своеобразен коректив на управляващите органи. Ние гледаме на тях като условие, което ще помогне да се постигне ефектът на превенцията.

Да разбираме, че ще уеднаквите практиката, по която всеки от тези контролни органи, всяка институция, която усвоява европари и трябва да контролира как те се харчат, вие реално ще прилагате еднакъв режим при проверките на тези случаи с тези т. нар. административни разследвания.

Резултатът, който очакваме, е да се засили именно ефективността в работата на тези вътрешноконтролни системи. Това е основният, цялостният резултат, който ние очакваме от тази функция.

Не е тайна, че държавата ни е може би с най-големия индивидуален бой разследвания, които текат в ОЛАФ. Как да си обясним това? С факта, че страната ни просто по-активно сигнализира за тези нарушения - и институции и граждански организации, или с факта, че сме сред най-сериозните нарушители в Европа?

По отношение на големия брой сигнали и разследвания, които се сочат в последния доклад, аз не считам, че това е лошо за страната. Напротив, считам, че това е в наша полза, защото този голям брой, този обем показва според нас две основни неща. На първо място, това е по отношение на броя на докладваните нередности към ОЛАФ, че националната контролна система работи ефективно. И на второ място, по отношение на броя на сигналите, които постъпват в ОЛАФ и в АФКОС, това говори за заинтересоваността на гражданите, на тях не им е безразлично как се харчат европейските средства. Големият брой на сигналите води и до голям брой разследвания. Практиката в ОЛАФ е, че всички постъпили сигнали се разглеждат и оценяват, след което се взима решение дали ще се стартира разследване или не. Това, че в старите страни членки, които са на последно място в списъка на страните, посочени в доклада и това, че те имат малък брой, съвсем не означава, че там няма измами и нередности. И това със сигурност се има в предвид в Европейската комисия. Така че, не бива да се съсредоточаваме върху количеството, а да продължим да работим по този начин - да бъдем безкомпромисни към нарушителите и да предприемаме необходимите мерки за създаване на ясни правила при усвояването. Не е важно само колко ще усвояваме, но е важно също така коректно да усвояваме така ценните за страната свежи пари.

Тоест, не сме черната овца на Европейския съюз?

В никакъв случай не сме черната овца. В никакъв случай. Напротив, това се оценява от нашите партньори като значителен напредък на страната в борбата с измамите и нарушенията със средства на ЕС. Точно поради тази причина, защото работят ефективно вътрешно контролните системи. Това е резултатът на големия брой сигнали и големия брой нередности, които се докладват.

Дано това коректно да бъде отчетено и в предстоящия доклад на Брюксел.

Аз съм убедена, че така ще бъде.

Въпреки че тепърва започвате т. нар. административни разследвания, да очертаем картината на сигналите, по които работи дирекцията. Вие ги разграничихте, три основни групи дейности са. Но ако може най-общо по области или като брой да бъде споменато.

Мога да ви посоча две конкретни цифри. За 2011 г. в дирекция АФКОС са получени общо 116 сигнала. Говорим за първата група, която споменах - сигналите, които постъпват директно в нашата дирекция и те касаят общо взето изпълнението на проекти и програми, финансирани от фондове на ЕС. Те включват сигнали за нарушения и по предприсъединителните инструменти САПАРД и ФАР, и по програмата „Развитие на селските райони", „Развитие на човешките ресурси". Тоест всички програми по структурния и кохезионния фонд. По-големият дял в тази цифра е за земеделските програми, което е съвсем разбираемо, тъй като половината от средствата, които са предвидени за страната, са предвидени именно за финансиране на селските райони. Но разбира се, част от тези сигнали касаят и ОП „Човешки ресурси", „Административен капацитет", „Конкурентноспособност". От другата група сигнали, свързани с искания на ОЛАФ, на които гледаме като сигнали към българските власти от страна на ОЛАФ, броят им за миналата година е 98. И общо взето, като структура се повтаря това, което преди малко казах - най-голям е делът на сигналите, свързани със земеделските програми и сравнително по-малък е процентът на сигналите, свързани с оперативните програми по структурния и кохезионния фонд.

Горе-долу колко време отнема една такава процедура и проверка? Знаем, че това е много сложно и става дума за тежки проекти и много хора по веригата.

Ако имате предвид практиката в ОЛАФ и това какво ние ще правим, в ОЛАФ не може да се определи конкретен срок. Там по техните правила няма предвиден такъв. Понякога едно такова разследване може да продължи няколко месеца, година или две. Срокът, в който ние ще работим по едно такова разследване, предстои да стане ясен, когато стартираме. В момента сме в процес на изготвяне на процедури, по които ще се провеждат тези проверки, готвим се много усилено. Това, което искаме да направим, е възможно най-скоро да ги стартираме, да започнем да изпълняваме тази функция и със сигурност ние ще следваме опита и експертизата на ОЛАФ. Ние вече имаме част от техния опит, познаваме тяхната процедура, тъй като при проверките на място, които през последните няколко години бяха правени от страна на ОЛАФ на територията на страната, в разследващите екипи бяха включвани и се включват експерти от нашата дирекция.

Движите се по техния план.

Нашите експерти вече познават каква е практиката и ние определено ще използваме техния опит и тяхната експертиза. Ще се стараем максимално в кратки срокове, които разбира се трябва да бъдат разумни, за да бъде качествена проверката. Но времето ще покаже.

Не можете да се ангажирате със срокове.

Все пак ние в случая сме пионери, които проправяме пътеката, отъпкваме пътя. Досега, както казах в началото, такива проверки не са правени.