ЕС няма да ни глобява за вредни емисии вследствие на газовата криза
ЕС няма да ни глобява за вредни емисии вследствие на газовата криза / БГНЕС

Задава ли се нов проблем, след като стана ясно, че топлофикациите в страната трябва от природен газ да преминат на мазут? Колко ще са вредните емисии, които ще се отделят във въздуха в големите градове, има ли начин те да се намалят и най-важното - ще ни санкционира ли Европейският съюз, ако превишим допустимите стойности на замърсен въздух? С тези въпроси потърсихме заместник-министъра на околната среда и водите:

Ще бъде ли наистина силно замърсен въздухът в големите градове, след като топлофикациите минават на мазут?

Вие говорите за тези 11 топлофикационни дружества...

Да.

Плюс четири ТЕЦ-а, производствени, които ние причисляваме към големите горивни инсталации, съобразно директивата. В интерес на истината за първи път се изпада в такава ситуация, тъй като доста отдавна, от десетилетия - поне две, работят тези топлофикационни дружества на газ. Какво и как ще бъде превишено като норми по отношение на Закона за чистотата на атмосферния въздух ние можем само да гадаем.

Но предполагам, че имате някакви предположения, че това ще се случи или че няма да се случи. Тоест какви са очакванията ви, след като топлофикациите минават на мазут?

В момента специално за София осем котела работят, общо осем котела в четирите топлоенергийни централи работят на мазут, останалите работят на газ. Подготвят се по-голямата част от тях да минат на мазут. Значими превишения до момента не са регистрирани за нормите на качеството на въздуха, но при всички положения ще наблюдаваме нормите на серен диоксид, фини прахови частици и азотния диоксид. Това са показателите, по които ще следим за качеството на въздуха.

Но отчитате в момента по-високи стойности на вредни емисии, така ли?

В момента не отчитаме значима промяна от зимните стойности, които са през годините. Това показват нашите автоматични измервателни станции. Разбира се, винаги в зимния период покачването и на серните диоксиди, и на фините прахови частици, и на азотните оксиди е по-голямо в сравнение с летните периоди. По-голям е проблемът с фините прахови частици. Тук принос значим имат и автомобилите, и битовото замърсяване, и горивото, което се използва като въглища, дърва и т.н.

А отчитате ли завишение на такива фини прахови частици?

Не над нормата за зимния период, който всяка година регистрираме. Все пак малко са тези, които работят, от енергокотлите, на котелно гориво. Нека да изчакаме още. Ние следим постоянно с автоматичните станции тези норми и при превишение предполагам, че ще стане ясно веднага на гражданите. Искам да разсея едно съмнение, че подлежи на санкция превишаването на подобни норми. В директива 2001/80 на общността, която касае подобни случаи, и в чл. 20 на Наредба 10 към българския закон много точно и ясно е разписан редът, по който трябва да действаме при условие, че определени топлоенергийни източници, които работят на газ, минават на друго гориво. Там е дадена възможност, и в директивата, и в нашия закон, при настъпване на такава ситуация за един контролен десетдневен период, а при по-голяма необходимост и отвъд десетдневния период, да се замени горивото с друго освен газ, като за това не се търпят санкции по отношение на нормите на опазването на въздуха.

Тоест казвате, тъй като отдавна топлофикациите не са работили с мазут, тъй като сега преминават на мазут, ако се окажат...

Точно така.

... доста над допустимото вредните емисии, няма да бъдем санкционирани от Европейския съюз. Те ще ни влязат в положението, така да се каже.

България не търпи санкции по смисъла на директивата и закона, и наредбата, които разписват тези условия. Предвидено е и в европейската директива такава възможност за кризисно превишаване на нормите при превключване от едното гориво на другото.

Добре. Кажете...

Разбира се, ние няма да отиваме в крайности. Ние, първо, сме създали пълна организация, за да има мониторинг на всички горещи точки. От друга страна, ще препоръчваме максимално при завишаване на нормите да се взимат мерки, които да редуцират праговите емисии. Така че въпросът е да се управлява процесът като цяло и с пълната яснота на това какво ни предстои. Отсега мога да ви кажа, че... ето, днес мога да ви дам едни данни за серен диоксид в Бургас от автоматичните ни станции има леко превишение в 13.00 часа, при норма 350 е 371 микрограма. В 14.00 часа има още едно покачване около 470 микрограма. Разбира се, алармената норма от 500 микрограма не е превишена, стои си в нормите, но ние регистрираме това покачване. Ако така се задържи тенденцията, за Бургас, и аз обръщам внимание на общинските власти и на енергопотребителите, ако така се задържи тази тенденция, в момента топлоцентралата на "Лукойл", ТЕЦ-ът на "Лукойл" работи изцяло на мазут, подготвя се късно тази вечер да започне на мазут и самата "ТЕЦ Бургас" да работи на мазутно гориво. Съберат ли се тези два големи източника, бихме могли да очакваме по-голямо завишение на нормите на серен диоксид.

От този праг.

Така че е хубаво отсега да се държи предвид тази възможност и да се реагира адекватно.

Добре, ако се прескочи този праг от 500, предполагам, че това е само за Бургас, за различните градове е различно, може би за София е повече, не знам, вие ще кажете, ако се прескочи този праг, какво се случва? Имате ли някакви съвети към кметовете, трябва ли нещо специално да направят, така че да ограничат вредните емисии? Днес в "24 часа" четем "Спират колите в градовете. Сега не знам дали това е малко пресилено, но може да имате...

Е, това е преекспонирано, разбира се.

Може би имате някакви конкретни съвети към кметовете, това ми е по-скоро въпросът?

Въпросът с предприеманите мерки в този случай е уреден отново в закона и в Наредба 7 към този закон. По-конкретно, когато съществува риск от превишаване на алармени прагове при неблагоприятни условия и други фактори като минаване на друго гориво, за ограничаване на вредните въздействия върху населението компетентните органи, това са общинските органи, общините са орган по околна среда по отношение на въздуха, заедно с нашите регионални инспекции по околната среда, изготвят оперативни планове за действие. Тридесет и четири общински програми за качество на въздуха и планове за действие има в България, изработени от общините, които са с разписани мерки при съответните казуси как трябва да се процедира от страна на общинските власти.

Споменете някои от тези основни мерки.

Разбира се, при превишаване на алармените прагове се алармира населението. Разбира се, препоръчва се намаляване на капацитета на съоръженията. В бургаския случай може да се препоръча и внос на мазут, който е с по-ниско сернисто съдържание, и употребата му. А по отношение на праховите частици най-вече се изработват общински програми, които така регулират движението и създават такива условия, че да не натрупат концентрацията на прахови частици в една и съща точка. В това отношение София, Бургас, големите градове са в много критично състояние. Изпълнението на тези общински програми и планове за действие е ангажимент на общинските власти и контрол от нас.

Тоест можем да говорим не изцяло за спиране на автомобили, но за някакъв вид ограничаване, така ли?

За ограничаване или за предприемане на такива мерки, които да не правят трафика в големите градове невъзможен. Вие добре знаете, че дори и преди проблема с газовото гориво в големите градове трафикът става все по-абсурден. Има средства, начини, европейски и световни методики как да се моделира движението на един голям град, така че да не се получават тези превишения и да се оптимизира самият трафик.

Добре, освен трафикът, какво друго би могло да доведе до превишаване на нормите и... т. е. не какво друго би могло да доведе, а какво могат да направят кметовете, просто да дадете конкретни примери - първо, второ, трето?

Ами, за съжаление, трябва да знаят вашите слушатели, че мерките са дългосрочни. България е газифицирана в много малка степен. Газификацията, колкото и парадоксално да звучи това именно сега, когато изпитваме, но това вече е коренно различен въпрос, когато изпитваме затруднения от доставките на газ, именно газта е най-чистото гориво и газифицирането на градовете ни е основна задача на повечето общински съвети. От друга страна, поддържането на ред и регламент за неизползването на, и по-малкото използване на дърва, особено там, където те са чрез нераглементирана доставка, твърди горива като въглища. Има големи български градове, които масово кварталите все още поради това, че не са газифицирани, горят такива твърди горива. Дори, забележете, измиването редовно на улиците и почистването, спазването на т. нар. социална хигиена е изключително голям фактор за замърсяването с прахови частици. Това са поредица от мерки от екологичната ни и от социалната ни култура, които, включително и от инвестирането в газификация, които няма как да бъдат решени с един замах, с едно решение или с едно действие. За съжаление именно в такива критични моменти трябва да се връщаме към това, което не е направено от всеки един от нас и от общините като цяло, за да си припомняме, че трябва да се свършат тези неща.