Андрей Ковачев: Докладът на ЕК е обективен, българите очакват справедливост
Андрей Ковачев: Докладът на ЕК е обективен, българите очакват справедливост / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Интервю на Йовка Йовчева с евродепутата Андрей Ковачев
50099
Интервю на Йовка Йовчева с евродепутата Андрей Ковачев
  • Интервю на Йовка Йовчева с евродепутата Андрей Ковачев

Политическите оценки на Брюксел за работата на България в областта на борбата с престъпността и корупцията ще дойдат през юли с годишния доклад. Това коментира в интервю за предаването на Дарик „Европа сега"евродепутатът от групата на ЕНП Андрей Ковачев. Той определи последният технически доклад на ЕК като обективен. Евродепутатът изрази надежда българският съд също като румънския да покаже воля за осъдителни присъди на хора от висшия ешалон на властта или бивши управляващи. Андрей Ковачев обаче призна, че вече не е такъв оптимист за това, че България има шансове за по-скорошно членство в Шенген.

И Вие ли смятате като премиера, че приказките, взаимните нападки и обвинения между представители на изпълнителната власт и съда, те са очернили реално констатациите в този технически доклад? Или напротив - приемате го за обективен?

Приемам доклада за обективен. Той показва какво е постигнато през последните шест месеца в България и много важното - той се базира на това, което самите институции в България са дали в Брюксел. Така че има голяма доза критика в оценката на самите институции, които разбира се контактуват с експертите на ЕК. Защото този доклад се пише от хора, това са експерти на комисията, които идват в България, които следят всичко каквото излиза както от институциите, така и от българските политици, и пишат своя доклад. Те нямат нищо срещу България - те са обективни анализатори на постигнатото от страната.

Румъния обаче беше похвалена за борбата с корупцията. Къде се загуби политическата воля, която виждахме в няколко поредни доклада като констатации на ЕК - за това, че България се бори с този проблем?

Не смятам да давам политически оценки за това какъв е докладът, дали е негативен или позитивен, дали се е загубила „политическата воля", защото ще изчакам основният доклад, който ще направи обобщение за петте години от началото на този механизъм, който ще дойде през лятото. Там ще видим наистина политическата оценка. И много се надявам в България всички да се хванат за ръце и да работят за всички направления, които следи ЕК и по тези препоръки. А не от една страна опозицията да злорадства, да казва колко е лош доклада. Каквото не е свършено, то трябва да бъде свършено, защото това е което българските граждани очакват да се случи. А това е справедливост. През този преход, в който се случиха много несправедливи неща, малка част да се възстанови тази справедливост е и законът за отнемане на незаконното имущество. Надявам се българското Народно събрание колкото се може по-бързо да го приеме и той да бъде ефективен закон, да възстанови поне една малка част от тази справедливост. Защото като български граждани наистина виждаме, че има проблеми в съдебната система. Те не са само в България, във всички страни, не само тези в преход, има съмнение, че съдебната система може би не е съвсем независима. Всички такива сигнали трябва да бъдат изчиствани, прокуратурата разбира се трябва също да си свърши работата и винаги, когато има сигнали за злоупотреба със средства било то на европейския данъкоплатец, било на българския данъкоплатец, да се самосезира и да извършва своята дейност от полза на обществото.

Всичко, което казвате, е така и от години говорим за него. За първи път обаче, мисля не греша, се чува препоръка за реформа из основи на съдебната ни система. Смятате ли, че имаме шанс в рамките на оставащите няма и шест месеца до юли да покажем нещо, което да обърне тези негативни констатации?

Аз съм убеден, че правителството имаше, има и продължава да има политическа воля за тези реформи и се надявам също така съдебната система да има тази воля, Висшият съдебен съвет. Наистина тази институция ВСС се наложи в много страни в преход, но за съжаление не само в България и на други места този формат не работи достатъчно добре. Надявам се много наистина препоръките, които ЕК ... те са доброжелателни препоръки. Този технически доклад помага на правителството, на съдебната система, на прокуратурата, полицията да им насочи вниманието там, където трябва да се концентрират и да продължат реформите. Българското Народно събрание също, защото според мен тук не трябва да се разделяме на опозиция и на управляващи, а на българи, които искат да свършат тази работа, да има справедливост в България.

Но от онова, което чух като първоначални оценки от страна на съдебната власт и членове на правителството, които работят тъкмо в областта на правосъдието и вътрешния ред, аз не чух честно казано сериозни заявки за реформа, дори не за реформа из основи. Не ви ли смущава това, че май не сме готови за очакванията, които Брюксел има към нас?

Аз оставам все пак умерен оптимист, че това е пътят. Това е нашият огромен шанс. Първо имаме огромен шанс, че сме вече част от Европейския съюз и в ЕС тези недостатъци, които имаше, и затова имаше и този механизъм. Ние влязохме в ЕС с този механизъм, защото имаме достатъчно много недостатъци в съдебната система и в борбата с организираната престъпност и корупцията. След пет години има напредък и това се отчита не само в България, но и в пресата в Европа, че България и Румъния имат напредък в реформата в съдебната система.

Румъния е доста по-похвалена от нас.

Румъния си има доста ... не искам да говоря за Румъния въобще. Там има съвсем друга политическа ситуация в момента. Има отделни елементи, поради това че има повече осъдителни присъди и затова разбира се са похвалени. При тях има осъден бивш министър-председател все пак. В Хърватска също бивш министър-председател е подсъдим, така че това се изтъква като заслуга разбира се. Надявам се българският съд също да покаже, че има воля за осъдителни присъди на хора от висшия ешалон на властта или бивши управляващи.

За пореден път от ЕК напомниха, че този доклад не трябва да бъде обвързван с онова, което постигнахме и е оценено като технически критерии по членството ни в Шенген. Не се ли смущавате обаче, че всичко това дава хляб на една Холандия да продължи да казва твърдо „не" и да държи на своето вето срещу членството на България в Шенген? И още нещо - една тревожна констатация, което не даже се прокрадна, а е направо записана в доклада на ЕК, че България трябва да вземе мерки в борбата с корупцията по граничните пунктове и в местната власт. Тази първа препоръка - за корупцията по границите дали пък не е проблем, който сериозно ще се коментира в рамките на казуса Шенген?

Вече имаше изявление на представители на холандското правителство, в което те казват, че да, докладът показва, че има напредък в България и Румъния, както казахте повече в Румъния, но този доклад не е основание според тях да променят своето решение и да оттеглят ветото си по присъединяването на България и Румъния към Шенгенското пространство. Така че ние имаме още какво да свършим, въпреки че и ЕК и останалите членове в Европейския съвет смятат, че няма връзка между този механизъм и шенгенското присъединяване.

Какво - да мислим за Шенген едва през 2013 г., така ли?

Бях преди по-голям оптимист. Сега наистина смятам, че ние трябва малко да поуспокоим нашите емоции относно Шенген. Ние сме си свършили нашата работа и да мислим, че наистина до края на тази година ще имаме развитие.