/ БГНЕС
"Бюджетът за образование за 2024 година е измъчен, оскъден и разпилян! Предложеният проект за бюджет за 2024 година в частта за предучилищно и училищно образование изглежда "в насипно състояние"! Някак си държавата иска да даде средства, но не точно сега! В Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България (СРСНПБ) сме силно притеснени от финансовия "миш-маш", който ни е предложен, облечен в законова рамка", се казва в позиция за законопроекта за държавния бюджет за 2024 г. на СРСНПБ, с председател Диян Стаматов, който е и директор на 119-о Средно училище "Акад. Михаил Арнаудов" в София.

В позицията се казва, че "от една страна уж се цели запазване на тенденцията за увеличение на заплатите с не по-малко от 125% от средната работна заплата, а от друга страна се предлагат средства за увеличение с едва 8%, при реална промяна на средната работна заплата с 13-14%". Държавата дава 5% повече пари за стандартите за училищата, а ни кара да увеличим заплатите с 8%. За трета година всички държавни субсидии стигат да покрият разходите само за заплати, ако все пак нещо минимално остане, то се разпределя за отопление, осветление и елементарна издръжка+, заявяват от организацията на училищните директори.

"Съюзът на ръководителите в системата на народната просвета в България е категорично за уточняване между двете четения на закона за държавния бюджет на средствата за единен разходен стандарт и тяхното увеличение минимум с 10%, в сравнение с тези от 2023 година. Според нас увеличението на заплатите на педагогическите специалисти трябва да е минимум с 13-14 %, колкото е реалната промяна на средната работна заплата според Националния статистически институт към момента. Всякакви по-малки промени във възнагражденията ще са неправилна позиция и няма да доведат до достигане на поставената от самите депутати цел за трайна тенденция по отношение на средната работна заплата в страната", се казва в позицията.

На първо четене: Ресорната комисия в НС прие Бюджет 2024

От СРСНПБ заявяват, че не подкрепят заложената промяна в член 94 от Закона за държавния бюджет и въвеждането на ново правило в прерогативите на общинските съвети. Многообразието на образователните институции е изключително голямо и нов опит за финансова централизация, приложена без професионален дебат в гилдията, е изключително прибързано, има опасност от много повече щети и негативи, отколкото ползи. Обръщаме се към всички политически сили да не прилагат въвеждането на нова финансова рестрикция и да не приемат внесеното предложение, посочват от СРСНПБ.

Директорите одобряват предвидените средства за увеличение на разходите за храна и издръжка на децата и учениците в образователните институции.

"Според нас средствата за нови учебници и учебни комплекти от първи до седми клас, за познавателни книжки за децата в детските градини и за безплатните учебници до 12-и клас от учебната 2024/2025 година са прекалено завишени и е проявена интересна щедрост. Положително приемаме предвидените средства за двете нови национални програми за пристрояване, надстрояване и реконструкция, както и за изграждане, и основен ремонт на спортни площадки и физкултурни салони. Позитивно е наличието на средства по националната програма за извънкласните дейности. Все още има време, между двете четения, за създаване и финансиране на нови национални програми, като например за осъвременяване на дворове на детските градини и създаване на площадки по пътна безопасност във всяка детска градина и във всяко училище", е мнението на директорите на образователните институции.

"С огорчение трябва да признаем, че в настоящия проект силно прозира бързината за подготовката му и няма нищо ново, надграждащо и съвременно за финансирането на модерно и качествено образование. Съвсем естествено и резултатите, които се очакват от един подобен проект, не биха могли да бъдат високи. За съжаление! С болка Съюзът на ръководителите в системата на народната просвета в България приема предложения проект за бюджет, но настоява да бъдат чути предложенията за промени между двете четения и да бъде направен елементарен опит за реално поставяне на образованието като приоритет, а не само като слоган!", се настоява в позицията на СРСНПБ.
Димитрина Ветова/БТА