Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" ще води регистър на т.нар. частни линейки. Това решиха депутатите с приетия на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, внесен от Валери Симеонов и група народни представители.
Вносителите изтъкват като основен мотив липсата на нормативна уредба, с която се регулира превоза на болни и ранени от линейки, които са извън обхвата на спешната помощ.
Посочва се, че те на практика нямат право да извършват спешна помощ и същевременно извършват медицински транспорт без никаква регулация. В мотивите към законопроекта се посочва, че с въвеждането на подобна регулация ще се въведат ясни правила, изисквания и контрол за извършваните транспортни услуги на болни.
В доклада на комисията по транспорт се посочва, че загубите от сивия сектор в тази област за държавния бюджет се изчисляват на минимум 60 млн.лв. годишно. Вносителите на предлаганите изменения и допълнения се мотивират, че систематичното място на подобна регулация е в Закона за автомобилните превози, на първо място защото в България лицензните за превоз на пътници, товари и таксита са доказали своята ефективност и се извършва ефективен пътен контрол на този вид превоз.
Те считат, че Министерството на здравеопазването няма компетенции и технически възможностите да извършва ефективен контрол на пътя, като в случая, според тях, е необходим точно такъв.
Борис Ячев от "Обединени патриоти" представи становището на вносителите в пленарна зала, като изтъкна, че с текстовете се предлага всички автомобили, които са извън обхвата на Спешната помощ, да попадат в нарочен регистър, за да може да бъде извършван ефективен контрол на пътя върху тях.
Предложената от нас промяна включва и създаването на наредба относно изискванията за оборудване, екипи и съответната административно наказателна отговорност, коментира депутатът.
От ДПС и "БСП за България" се съгласиха с необходимостта от регулация на този вид превоз, но не и с начина, по който това се прави. Нигар Джафер от ДПС посочи, че са против въпроса с превоза на болните да се разглежда просто като някакъв транспортен проблем.
"Разграничаването на спешна помощ от неотложна помощ е изключително сериозен ангажимент. Няма как, едни автомобили да бъдат вкарани в някакъв регистър", заяви Джафер. Тя посочи, че ДПС няма да подкрепи въпросните изменения.
"Имаме сериозни съмнения, че това са лобистки текстове в полза на една или две големи фирми, които извършват такава услуга в момента. Не приемаме в последните дни от работата на това Народно събрание да се предлагат промени, които са необмислени, парцелирани и не дават решения", коментира Джафер.
Депутатът от БСП Георги Йорданов настоя за промени между първо и второ четене, така че да се гарантира един качествен продукт. Той обясни, че така наречената неотложна помощ е останала нерегламентирана и настоя за прецизиране на текстовете.
В свое становище Федерация български пациентски форум изцяло подкрепя въпросния законопроект, като отчита необходимостта от регулация с оглед появата на понятието "линейки копърки".
Вносителите изтъкват като основен мотив липсата на нормативна уредба, с която се регулира превоза на болни и ранени от линейки, които са извън обхвата на спешната помощ.
Посочва се, че те на практика нямат право да извършват спешна помощ и същевременно извършват медицински транспорт без никаква регулация. В мотивите към законопроекта се посочва, че с въвеждането на подобна регулация ще се въведат ясни правила, изисквания и контрол за извършваните транспортни услуги на болни.
В доклада на комисията по транспорт се посочва, че загубите от сивия сектор в тази област за държавния бюджет се изчисляват на минимум 60 млн.лв. годишно. Вносителите на предлаганите изменения и допълнения се мотивират, че систематичното място на подобна регулация е в Закона за автомобилните превози, на първо място защото в България лицензните за превоз на пътници, товари и таксита са доказали своята ефективност и се извършва ефективен пътен контрол на този вид превоз.
Те считат, че Министерството на здравеопазването няма компетенции и технически възможностите да извършва ефективен контрол на пътя, като в случая, според тях, е необходим точно такъв.
Борис Ячев от "Обединени патриоти" представи становището на вносителите в пленарна зала, като изтъкна, че с текстовете се предлага всички автомобили, които са извън обхвата на Спешната помощ, да попадат в нарочен регистър, за да може да бъде извършван ефективен контрол на пътя върху тях.
Предложената от нас промяна включва и създаването на наредба относно изискванията за оборудване, екипи и съответната административно наказателна отговорност, коментира депутатът.
От ДПС и "БСП за България" се съгласиха с необходимостта от регулация на този вид превоз, но не и с начина, по който това се прави. Нигар Джафер от ДПС посочи, че са против въпроса с превоза на болните да се разглежда просто като някакъв транспортен проблем.
"Разграничаването на спешна помощ от неотложна помощ е изключително сериозен ангажимент. Няма как, едни автомобили да бъдат вкарани в някакъв регистър", заяви Джафер. Тя посочи, че ДПС няма да подкрепи въпросните изменения.
"Имаме сериозни съмнения, че това са лобистки текстове в полза на една или две големи фирми, които извършват такава услуга в момента. Не приемаме в последните дни от работата на това Народно събрание да се предлагат промени, които са необмислени, парцелирани и не дават решения", коментира Джафер.
Депутатът от БСП Георги Йорданов настоя за промени между първо и второ четене, така че да се гарантира един качествен продукт. Той обясни, че така наречената неотложна помощ е останала нерегламентирана и настоя за прецизиране на текстовете.
В свое становище Федерация български пациентски форум изцяло подкрепя въпросния законопроект, като отчита необходимостта от регулация с оглед появата на понятието "линейки копърки".