Омбудсманът Диана Ковачева сезира министъра на енергетиката Румен Радев и председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов заради постъпилите в институцията вече над 200 жалби от битови клиенти на „Топлофикация София“ ЕАД, живущи в столичния квартал „Бъкстон“, които недоволстват, че от 12 юни без предварително уведомление са останали без топла вода близо месец – до 7 юли. Това съобщиха от пресцентъра на институцията.
Проф. Ковачева изпрати писмо до изпълнителния директор на столичната топлофикация Александър Александров още на 21 юни, в което го призова да извърши собствена проверка и да компенсира засегнатите потребители от квартал „Бъкстон“ заради липсата на предварително уведомление за продължителното планово спиране на горещо битово водоснабдяване. Тогава само за ден в институцията бяха постъпили над 100 жалби, в които възмутени граждани сигнализираха омбудсмана, че при запитвания на клиентския телефон на дружеството им е било съобщено, че информация за предстоящия продължителен ремонт е публикувана на сайта на 28 май, с което според предприятието е спазен 15-дненият срок, посочен в Общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от „Топлофикация София“.
В последващ отговор дружеството информира Диана Ковачева, че за извършваните ремонтни дейности клиентите са били уведомени с публикуване на съобщение на сайта на дружеството в нормативно определения срок – 28 май. Редът обаче е информирането да става писмено или чрез средствата за масово осведомяване, каквото дружеството не е направило.
„Няма данни „Топлофикация София“ ЕАД да е изплатило или да предвижда изплащането на неустойки за липсата на предварително уведомление за продължителното прекъсване на топлоснабдяването в района“, пише омбудсманът в новото писмо.
Ковачева настоява отговорните органи по компетентност да извършат задълбочена проверка дали столичната топлофикация е изпълнила задължението си – да уведоми 15 дни предварително клиентите си от квартал „Бъкстон“ за планираното спиране на топлоподаването.
„По принцип е налице техническа възможност администраторът на интернет страница да поставя дати на текстовете, които не съответстват на действителния момент на публикуването им. Битовият клиент на „Топлофикация София“ от своя страна няма възможност да докаже, че не е бил своевременно уведомен за планирано спиране на топлоподаването и съответно е лишен от възможността да защити правото си на информация и да получи неустойка“, посочва омбудсманът.
Тя настоява КЕВР да предприеме необходимите действия за изменение на чл. 5, т. 18 от Общите условия, така че да отпадне възможността уведомлението на битовите клиенти да се извършва само чрез публикация на сайта на „Топлофикация София“ ЕАД. „Категорично е мнението ми, че в описания случай в кв. „Бъкстон“ следва да бъде приложен чл. 38, ал. 1 от Общите условия, така че „Топлофикация София“ ЕАД да заплати на засегнатите битови клиенти неустойка в размер на стойността на недоставената топлинна енергия за периода на спиране на топлоподаването“, подчертава общественият защитник.
В края на май омбудсманът поиска и извънредна проверка на столичната „Топлофикация“. Причина бяха необосновано високите според Диана Ковачева сметки за парно, които получиха столичани за прогнозно потребление през април.
Проф. Ковачева изпрати писмо до изпълнителния директор на столичната топлофикация Александър Александров още на 21 юни, в което го призова да извърши собствена проверка и да компенсира засегнатите потребители от квартал „Бъкстон“ заради липсата на предварително уведомление за продължителното планово спиране на горещо битово водоснабдяване. Тогава само за ден в институцията бяха постъпили над 100 жалби, в които възмутени граждани сигнализираха омбудсмана, че при запитвания на клиентския телефон на дружеството им е било съобщено, че информация за предстоящия продължителен ремонт е публикувана на сайта на 28 май, с което според предприятието е спазен 15-дненият срок, посочен в Общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от „Топлофикация София“.
В последващ отговор дружеството информира Диана Ковачева, че за извършваните ремонтни дейности клиентите са били уведомени с публикуване на съобщение на сайта на дружеството в нормативно определения срок – 28 май. Редът обаче е информирането да става писмено или чрез средствата за масово осведомяване, каквото дружеството не е направило.
„Няма данни „Топлофикация София“ ЕАД да е изплатило или да предвижда изплащането на неустойки за липсата на предварително уведомление за продължителното прекъсване на топлоснабдяването в района“, пише омбудсманът в новото писмо.
Ковачева настоява отговорните органи по компетентност да извършат задълбочена проверка дали столичната топлофикация е изпълнила задължението си – да уведоми 15 дни предварително клиентите си от квартал „Бъкстон“ за планираното спиране на топлоподаването.
„По принцип е налице техническа възможност администраторът на интернет страница да поставя дати на текстовете, които не съответстват на действителния момент на публикуването им. Битовият клиент на „Топлофикация София“ от своя страна няма възможност да докаже, че не е бил своевременно уведомен за планирано спиране на топлоподаването и съответно е лишен от възможността да защити правото си на информация и да получи неустойка“, посочва омбудсманът.
Тя настоява КЕВР да предприеме необходимите действия за изменение на чл. 5, т. 18 от Общите условия, така че да отпадне възможността уведомлението на битовите клиенти да се извършва само чрез публикация на сайта на „Топлофикация София“ ЕАД. „Категорично е мнението ми, че в описания случай в кв. „Бъкстон“ следва да бъде приложен чл. 38, ал. 1 от Общите условия, така че „Топлофикация София“ ЕАД да заплати на засегнатите битови клиенти неустойка в размер на стойността на недоставената топлинна енергия за периода на спиране на топлоподаването“, подчертава общественият защитник.
В края на май омбудсманът поиска и извънредна проверка на столичната „Топлофикация“. Причина бяха необосновано високите според Диана Ковачева сметки за парно, които получиха столичани за прогнозно потребление през април.