/ пресцентър
"Липсват ясни и прозрачни аргументи за увеличение на действащата през месеците май и юни цена на топлинната енергия от 66,70 лв./МВтч на 81,57 лв./МВтч или с 22,3% от 1 юли 2020 г. Това е сравнение, което всеки клиент на "Топлофикация София" ще направи и ще очаква обяснение от регулатора". Това каза омбудсманът Диана Ковачева по време на общественото обсъждане на проекта на КЕВР за нови цени на парното и топлата вода от 1 юли т.г. до 30 юни 2021 г., цитиран от кабинета на националния обществен защитник.

"В Доклада за новите цени, изготвен от регулатора, липсват категорични доказателства, че безпрецедентното поевтиняване на природния газ през тази година е отразено напълно в намалението на цените на топлинната и на електрическата енергия на топлофикационните дружества, които използват за основно гориво природен газ", изтъкна омбудсманът.

"Булгаргаз" връща 59 млн. лева на клиентите на "Топлофикация-София"

По думите й съмнението възниква във връзка с факта, че към 1 юни 2020 г. цената на природния газ вече е с 53 на сто по-ниска спрямо 31 март 2020 г., а предлаганото средно намаление на цената на топлинната енергия е едва с 9 - 15% спрямо предишния регулаторен период.

"Възниква основателно въпросът - ако прогнозираната от КЕВР цена на природния газ през новия период се окаже по-висока от реалната, как това ще се отрази на сметките за парно. И отговорът е, че няма да се отрази по никакъв начин. За съжаление, гражданите ще бъдат губещи. Причината са промените в Наредба номер 5, според които изменение на цената на топлинната енергия се допуска евентуално веднъж на 6 месеца и то при наличие на над 15% разминаване между прогнозираната от КЕВР цена на природния газ и реалната. Дори и ако разликата е по-малка, регулаторът трябва да обясни на гражданите защо кредитират топлофикационните дружества", е добави Ковачева.

Борисов: Връщаме 201 милиона лева на клиентите на топлофикациите

Според омбудсмана, най-справедливото решение за клиентите на топлофикациите е реалното изменение на цената на природния газ всеки месец да се отразява на цената на топлинната енергия. Тогава, и при дистанционно отчитане на абонатните станции всеки месец, реално доставеното количество топлинна енергия в сградата ще се разпределя на абонатите по действителна цена на топлинната енергия.

В становището си до КЕВР националният обществен защитник изтъкна, че разглежданият доклад е почти изцяло фокусиран върху интересите на регулираните дружества за сметка на гражданите, се посочва в съобщението.