Над две трети от общините в страната с просрочени задължения
Над две трети от общините в страната с просрочени задължения / снимка: БГНЕС, архив
Над две трети от общините в страната с просрочени задължения
48031
Над две трети от общините в страната с просрочени задължения
Над две трети от общините в страната с просрочени задължения
  • Над две трети от общините в страната с просрочени задължения
  • Над две трети от общините в страната с просрочени задължения

Повече от две трети от общините в България имат просрочени задължения, натрупани основно през последните две години. Това съобщи в интервю за рубриката „МуждУредие" на „Дарик кафе" изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в България Гинка Чавдарова. По думите й местната власт тази година вече е преминала критичния праг от 200 млн. лева задължения и ако финансовото министерство изпълни поетия ангажимент да погаси част от дълговете на държавните ведомства под формата на местни данъци и такси, това ще бъде глътка въздух за общините.

„Финансистите на сдружението си имаме един критерий, че в момента, в който неразплатените разходи или т.нар. просрочия, надхвърлят 200 млн. лева, става напечено", коментира изпълнителният директор на НСОРБ. И допълни, че за първите девет месеца просрочените задължения били 202 млн. лева. Ние сме на един критичен праг на търпимост не само от страна на самите общини, а и от страна на бизнеса, каза още Гинка Чавдарова.

Местната власт чака държавата също да й плати дължимото

Тя изрази надежда Министерството на финансите да изпълни постигнатата договореност в края на тази година да бъдат погасени част от дълговете на държавните структури, които са длъжници на общините. Това ще даде малко глътка въздух на общините и малко ще ги отдалечи от критичната точка на 200 млн. лева задължения, обясни Чавдарова.

„Върнахме се във времето, в което просрочието стана масова практика. Повече от две трети от общините са с просрочени задължения, а ги бяхме свели до под 40 процента. Бяхме тръгнали устойчиво една-две години да държим дълговете на ниво от 70 млн. лева, но последните две години те набъбнаха и това не може да не ни безпокои", коментира още изпълнителният директор на НСОРБ. Върнала се била и практиката да се спира токът на общински институции - практика, която била забравена през последните десетина година.

София, Перник и Сливен са все още в челната тройка на общините с най-големи задължения по абсолютен размер. Гинка Чавдарова уточни, че ако се изчислява според броя на жителите, други са общините в челната тройка, но ако се гледа по размера, е логично големите общини да акумулират и по-голямата част от задълженията.
Гинка Чавдарова потвърди, че се обмисля законова промяна, която да не позволи запорирането на общински сметки, в които има средства за услуги, събрани от гражданите. „Запорът на сметки не е знак, че дадената община е в толкова тежко положение - има случаи, в които съдия-изпълнител блокира сметка, в която стоят 80 млн. лева за общински услуги, заради неплатено задължение на общината към някого от 800 лева", обясни Чавдарова.

2012 - критична за пътищата, европроектите и храната на децата

2012 година поставя под въпрос поддръжката на общинските пътища, които стават все по-опасни за ползване, защото се стопи и малкият ресурс на общините за ремонти, обяви още Гинка Чавдарова. С приетия бюджет за догодина местната власт ще разполага със същите пари, които е имала в края на 2010 година, но при нови цени на горивата и храните, както и при нови изисквания като това за здравословното хранене в детските заведения, обясни Чавдарова.

„Лошото е не това, че справедливо както цялото общество, общините също ще стягат колана. Лошото е, че като че ли нашият колан ще е малко по-задушаващ", коментира тя. По думите й ако новите наредби за здравословното хранене на децата се приложат, без да се вдигат таксите, за голяма част от общините това ще бъде за сметка например на отоплението в градините и яслите. След като в държавния бюджета не са предвидени исканите от местната власт 22 млн. лева за тази цел.

Оголваме и малкото ресурси, които успявахме да надградим към безкрайно ограничената субсидия за поддръжка на общински пътища, заключи Гинка Чавдарова. По думите й на фона на намеренията да се закриват болници, да се возят децата към средищните общини, общинските пътища били изоставени в буквалния смисъл на думата и те ставали с всеки изминал ден все по-опасни за ползване.

Другото притеснение на местната власт е свързано със своевременното осигуряване на пресни финансови ресурси за европейските проекти на общините. „Знаете, че 2012 година е най-ползотворната ни година от гледна точка на брой изпълнявани паралелно европейски проекти", посочи Чавдарова и допълни, че активно се работи, за да не се стигне до провалянето на някои от тях.

Съкращенията в общините по преценка на кметовете

Изпълнителният директор на НСОРБ потвърди, че финансовият министър Симеон Дянков е изпратил писмо до кметове, в което се препоръчва 15-процентно съкращение на общинската администрация. „Отговорността на кметове и общинските съвети е да решат каква администрация им е необходима, с какви знания и с какво количество. Ако те са обещали повече услуги трябва да помислят с каква администрация ще ги осигуряват", заяви Гинка Чавдарова.

Общинската администрация не е министерска администрация, която се занимава с политика. 80 процента от администрацията в местната власт пряко осигурява публична услуга, стои на гишето и обслужва хората. „Добре, ще затворим гишето - какво следва след това, кой, кога и по какъв начин осигурява тази услуги?!?", попита Чавдарова.
По думите на Гинка Чавдарова препоръката от финансовото министерство за съкращенията не била обвързана с условия за финансиране или нещо подобно. Идеята била да се направи наистина отговорна оценка, макар че в някои общини резервите за т.нар. оптимизация отдавна били изчерпани.

Тя определи като спекулация твърденията, че през последните няколко години общинската администрация се е увеличила, а държавната е намаляла. „Ако се види статистиката първо това не е така и второ - ако видим колко от намалението на държавната администрация се дължи на това, че същите хора се прехвърлиха в общините да осигуряват друг тип услуга. Поехме близо 2000 човека, намалихме щата на НАП, защото техните данъчни дойдоха при нас. Същото стана и с вътрешните одитори - намалихме огромния щат на Агенцията по финансов контрол, те и поименно дойдоха при нас. Сега четем на сайта на МТСП, без изобщо да е говорено, че 4000 нови служители от Агенцията по социално подпомагане по проект ще се прехвърлят към общините", разказа Чавдарова.

„И сега пак ще ахкаме, че намалихме централната администрация, а безотговорните общини си увеличиха с 4000 бройки администрацията?!?. Този тип сравнения трябва да се правят наистина много коректно, за да не демотивираме с такива оценки общинската администрация", призова Гинка Чавдарова.