98223
Министър Димов за екотаксите за коли: Лобирам в полза на околната среда
Обвиниха в лобизъм министър Нено Димов след приемането на промени в екотаксите за първа регистрация на автомобил. За най-масово внасяните автомобили таксата от 290 лева се вдига на 310 лева, въвеждат се такси и за тежкотоварните автомобили, но пък елетромобилите се освобождават изцяло от такава такса. От Асоциацията на вносителите на автомобили твърдят, че с така направените промени екоминистърът защитава частен интерес и те по никакъв начин не подпомагат подобряването на околната среда. „Лобирам в полза на околната среда“, контрира пък Димов.
Скокът на екотаксите при първа регистрация на автомобил у нас не е голям. От Асоциацията на носителите на автомобили обаче изчисляват, че от 4 милиона внесени стари автомобила у нас, повече от 60 процента са над 15-годишни. Именно това е категорията, в която има най-голямо увеличение на екотаксата.
Увеличават екотаксите за стари коли (ВИДЕО)
Ето защо се прави това според председателя на асоциацията Христо Христов. "Обвиняваме министър Димов в лобизъм, защото тези екотакси и така или иначе продуктовите такси се събират изцяло от частни фирми. Като сметнете от средно 250 000 автомобила по размера на екотаксата - всичко това на 98 процента отива в частни фирми. Сметнете по 15 години и мисля, че ще видите много нули. Ние многократно предлагаме промяна в закона за местните данъци и такси. Това е навсякъде в държавите от ЕС. По-новият автомобил плаща по-малко и така с остаряването се увеличава данъкът, но той е съобразен с тези еврокатегории. Вижте закона за местните данъци и такси и ще видите нещо абсолютно противоречиво - по-новият автомобил плаща по-голям данък от стария и облагането в България спира на 14-тата година. Това също повтаряме многократно".
Къде отиват парите от екотаксите попитахме и министъра на екологията Нено Димов: "Чисто административно те отиват в тези организации, които се грижат за тази дейност. Има някои вносители по линията на разширената отговорност, които сами са си направили тази организация, има други, които са си го организирали индивидуално и трето, най-масовото е това, че отиват във фирмите, които се грижат след това, като колата излезе от употреба. Има и една част, която отива в Предприятието за управление на дейности по опазване на околната среда. Така че не отиват на едно място, но целта е да се ликвидира отпадъкът, когато колата се превърне в такъв".
На въпрос как гледа на увеличаване на данъците за по-старите коли, министърът отговори: "Нека да разделим. Това е пакет от мерки. Това, което правим ние, е в прерогативите на МОСВ. Естествено, че данъчната политика, която е национална и респективно местна, е също важна и трябва да се направи в тази посока също действие".
Попитан как ще отговори на обвиненията в лобизъм, министърът бе категоричен: "Аз определено лобирам в полза на околната среда".
От Асоциацията на вносителите на автомобили обаче не споделят тази теза, и ако не се промени политиката за еконалози на старите автомобили, се готвят за протести.
Скокът на екотаксите при първа регистрация на автомобил у нас не е голям. От Асоциацията на носителите на автомобили обаче изчисляват, че от 4 милиона внесени стари автомобила у нас, повече от 60 процента са над 15-годишни. Именно това е категорията, в която има най-голямо увеличение на екотаксата.
Увеличават екотаксите за стари коли (ВИДЕО)
Ето защо се прави това според председателя на асоциацията Христо Христов. "Обвиняваме министър Димов в лобизъм, защото тези екотакси и така или иначе продуктовите такси се събират изцяло от частни фирми. Като сметнете от средно 250 000 автомобила по размера на екотаксата - всичко това на 98 процента отива в частни фирми. Сметнете по 15 години и мисля, че ще видите много нули. Ние многократно предлагаме промяна в закона за местните данъци и такси. Това е навсякъде в държавите от ЕС. По-новият автомобил плаща по-малко и така с остаряването се увеличава данъкът, но той е съобразен с тези еврокатегории. Вижте закона за местните данъци и такси и ще видите нещо абсолютно противоречиво - по-новият автомобил плаща по-голям данък от стария и облагането в България спира на 14-тата година. Това също повтаряме многократно".
Къде отиват парите от екотаксите попитахме и министъра на екологията Нено Димов: "Чисто административно те отиват в тези организации, които се грижат за тази дейност. Има някои вносители по линията на разширената отговорност, които сами са си направили тази организация, има други, които са си го организирали индивидуално и трето, най-масовото е това, че отиват във фирмите, които се грижат след това, като колата излезе от употреба. Има и една част, която отива в Предприятието за управление на дейности по опазване на околната среда. Така че не отиват на едно място, но целта е да се ликвидира отпадъкът, когато колата се превърне в такъв".
На въпрос как гледа на увеличаване на данъците за по-старите коли, министърът отговори: "Нека да разделим. Това е пакет от мерки. Това, което правим ние, е в прерогативите на МОСВ. Естествено, че данъчната политика, която е национална и респективно местна, е също важна и трябва да се направи в тази посока също действие".
Попитан как ще отговори на обвиненията в лобизъм, министърът бе категоричен: "Аз определено лобирам в полза на околната среда".
От Асоциацията на вносителите на автомобили обаче не споделят тази теза, и ако не се промени политиката за еконалози на старите автомобили, се готвят за протести.