КЗК: Таксиметрови фирми влияят на общините за ценообразуването
КЗК: Таксиметрови фирми влияят на общините за ценообразуването / снимка: Sofia Photo Agency

Да отпадне правото на общинските съвети да определят цените на такситата, както и броя на таксиметровите автомобили в съответната община, настояват от Комисията за защита на конкуренцията. Пред Дарик Кирил Пангелов, началник на дирекция „Правни анализи и политика на конкуренцията", съобщи, че тези правомощия на общините създават условия за нарушаване на конкурентните принципи на таксиметровия пазар, което е във вреда на потребителите. Освен това таксиметровите фирми влияят върху самите общинските съвети при вземането на решенията за ценообразуването на таксиметровите услуги, посочи Пангелов.

Комисията за защита на конкуренцията се произнася за трети път по начина на формиране на цените на таксиметровия пазар, припомни Кирил Пангелов. По думите му последните промени в закона за автомобилните превози от юли тази година са дали нова порция правомощия на общинските съвети, които са се утвърдили като пазарен регулатор в таксиметровия бранш. Това създава условия за вмешателство на самите таксиметрови фирми при определянето на цените.

"Вие сами разбирате, че ако един общински съвет в община Х има правомощия да определи цена - минимална или максимална, на една таксиметрова услуга, той няма как да я определи по друг начин освен чрез вмешателство или чрез влияние от страна на самите оператори на пазара, тоест операторите на пазара ще поканят или ще подшушнат на общинския съвет как точно да бъде регулирана тази цена. Защото общинските съвети няма как да играят ролята на ценови регулатор на таксиметровия пазар. Това е неприсъща за тях дейност", каза експертът.

По думите на Кирил Пангелов законодателството има други механизми да защити потребителите от злоупотреби и подвеждане при таксиметровите услуги.

"По отношение на така наречените таксиметрови фирми фантоми или "копърки" има и сега уредени в законодателството методи за защита. Самата КЗК прилага и забраните за нелоялна конкуренция, които предвиждат забрана за имитация на лого, търговска марка или друг отличаващ знак, забранява нелоялното привличане на клиенти, забранява заблуждаващата реклама, така че понастоящем в законодателството съществуват достатъчно инструменти за защита", каза той.

От комисията за защита на конкуренцията настояват в закона за автомобилните превози да отпадне възможността общинските съвети да определят цените на такситата и броя на таксиметровите коли в съответната община.

Няма концентрация на медийната собственост в България, обяви Дарин Станков, директор на дирекция „Антитръст и концентрации" по време на годишния отчет на ръководството на Комисията за защита на конкуренцията. По думите му регулаторният орган не е открил и концентрация при разпространителските фирми, но били отбелязани само някои проблеми, свързани с отчетността.

Комисията е наложила през 2014 г. санкции от над 35 млн. лева, но не беше уточнено колко от тях реално са събрани от държавата. Наложените санкции за злоупотреба с господстващо положение са 28,8 млн. лева, като основната част са формирани от санкцията на "Булгаргаз" - 23 млн. лева. Освен това от КЗК предлагат да се инициират законодателни промени за наказателна отговорност на лицата, уличени в картелни договорки на пазара.