Какво убива креативността в офиса

Какво убива креативността в офиса
Какво убива креативността в офиса / Thinkstock/Getty Images

Модерно е в последните няколко години да се говори за развитието на креативността на работното място и засилване на мотивацията на служителите. Популярен стана и т.нар. „коучинг".

„Това е индивидуално или групово занимание по трениране на дадени умения и справяне с индивидуални проблеми", обяснява Николай Димитров - треньор по креативност.

„Развиването на определени умения става с желание от страна на хората, но трябва да имат и ясна визия какво искат да постигнат, накъде искат да отидат", допълва Даниел Троев, който също е треньор в областта на корпоративните обучения и личностното развитие.

Според тях, ако служителите бъдат оставени да са такива, каквито искат и се насърчават да предприемат различни инициативи, те ще са много по-спокойни и ангажирани в работния процес.

„Проблемът е, че хората сами си поставят ограничения, защото смятат, че креативността е за малцина и те не я притежават. Но всъщност трябва да си разчупят начина на мислене, да си провокират въображението. На второ място, самите работодатели трябва да насърчават това у служителите, да го възприемат като ценност, която трябва да бъде преследвана и постигната", обяснява Даниел.

„Малко прозвуча като оперативна намеса и е така - понякога служителите имат нужда някой да им помогне, може да са в застой, и трябва психологически да им се помогне да тръгне потокът на мислене", допълва Николай.

Според тях няколко неща обаче убиват креативността в работата. Например налагането на твърде строги ограничения на служителите - за поведение, външен вид и обстановка на работното място. Също така служителите не трябва да се затрупват постоянно с дребни, ординерни задачи:

„Ако им даваш постоянно злободневни задачи - да сменят тонера, да набавят канцеларски материали и пр., не разчитай да им хрумне нещо гениално. За хубав творчески процес трябва спокойствие и човекът да е сигурен, че ще си свърши необезпокояван работата. Друг момент са парите - при творческите задачи парите убиват креативността - налагат се повече страхове и високи очаквания. Творчеството не е изначално за пари - така, ако смяташ, че можеш да купиш креативност с пари, по-скоро ще постигнеш обратния ефект. Разбира се, може в последствие да наградиш креативността, но не и да я купиш", убедени са бизнес треньорите.

Двамата са сигурни, че мотивирането на служителите и развиването на креативността им могат много да помогнат на бизнеса:

„Но това ще помогне главно на бизнеса, който знае какво да прави с тези обучения. При фирмите, които се обръщат към нас, защото е модерно и другите го правят, става доста по-трудно", казват още треньорите по креативност.

Като пример от практиката си дават голяма компания, която е поискала да разчупи работната среда, така че служителите да правят нещата по-самостоятелно, вместо да чакат някой да им даде нареждания.

„Ние решихме така да направим дизайна на работното им място, че да се чувстват по-спокойни. Ако дадеш на човека възможност дори сам да си декорира работното място, това прави огромна промяна, защото той започва да се чувства като у дома си", разказва Николай.

Бизнес треньорите обаче са убедени, че работодателите трябва сериозно да работят върху мениджърските си умения, за да могат по-добре да управляват и насърчават хората, да им дават куража да се изразяват.

„Със статии в интернет не се добиват мениджърски умения, необходимо е много да се работи. Хората много често ни казват, че не си понасят работодателя, а той пък обяснява, че иска само да ги мотивира по някакъв начин", допълва Николай.

Треньорите работят предимно върху мотивацията на хората чрез психологически техники. За целта повечето са дипломирани психолози и бизнес треньори. Работата обаче е и със служители, и с ръководители, като се започва от „главата".

„Също така сериозен проблем е и общата култура. Младите хора у нас са голи и боси в едни отношения, в които нашите родители са много по-образовани и ерудирани. И ако очакваме от някого да измисли нещо - човек без обща култура, който не е прочел една книга и няма представа от живота, историята, много по-трудно ще му е да се сети за нещо гениално, като не го е виждал, чел и не е чувал за такива примери. Гениалността е нещо, което е почти готово, само да го бутеш леко, малко да се промени, но да нацелиш точното му приложение", казва още Николай.

И все пак треньорите признават, че е по-трудно да правят това, с което се занимават, в България:

„Работа има - не толкова, колкото ни се иска, но след 25 години на по-повърхностни занимания в държавата, хората осъзнават, че има и други неща, които могат да са интересни и полезни и се обръщат към нас".

Треньорите съветват да си развиваме креативността дори сами, като си позволим творчество на работното място и вкъщи, да направим нещо различно.

„Например да направят пет неща, които не са правили досега на работното си място и в ежедневието - това много ще разчупи начина им на мислене и може да им хрумне нещо различно. Добра идея е и въвеждане на седмичен час по креативност в офиса например - събира се екипът и споделя всякакви идеи. Така хората ще свикнат, че в този час няма ограничения, пък после, ако решат, могат да се върнат към „кутийките" си", съветват Даниел и Николай.