Стотици милиони долари изтичат от банковите сметки на най-големия български морски превозвач – Параходство "Български морски флот. Източената умишлено сума достига 200 милиона долара. Дали поради некадърно управление на ръководството или поради умишлени злоупотреби, години наред от БМФ излизат големи суми долари и евро и влизат в личния джоб на група строго определени хора.
Тези хора от своя страна притежават фирми, регистрирани най-често в офшорни зони, а чрез тях са собственици на кораби. Тъкмо за това – как и от кого се източва Параходство "Български морски флот" ще прочетете в днешната „Афера”.
Годината е 1996. Моторен кораб „Каменица”, собственост на БМФ влиза за ремонт в пристанището. Вместо да сменят поизгнилите парчета ламарина по корпуса на плавателния съд с качествена обшивка обаче работниците заваряват на кръпки корпуса, а доставената ламарина е второ качество. Естествено след това контролните органи, които трябва да решат дали да пуснат кораба да плава отново, преценяват, че всичко е наред, а посредниците в ремонта взимат на ръка четирицифрени суми в долари.
Парите са дошли от разликата в цената на ламарината. Въпреки че по документи е поставена от най-качествената. Така накратко изглежда една от най-простичките схеми за източване на пари от държавния български морски превозвач. Схема, която се повтаря с годините и набира най-голяма скорост преди 4-5 години, когато частните ремонтни фирми, занимаващи се с поправка на кораби у нас, са десетки.
Тук може би е добре да припомним, че лош ремонт и корупционна схема са част от евентуалните причини за трагедията с кораба „Хера” преди две години, когато загинаха 17 български моряци. Макар, че плавателният съд не беше собственост на Държавното параходство, следователите и до момента не изключват причина за разкъсването на корпуса да е точно некачественият ремонт. Длъжни сме да кажем обаче, че по информация на Дарик радио по подобна схема се ремонтират десетки кораби у нас.
Доста по-сложно обаче стоят нещата с т.нар отдаване на кораби под наем или казано в морските среди – Тайм чартър. Параходство БМФ е отдавало под наем български кораби на умишлено занижени цени на офшорни компании. Това пише в доклад, съставен от комисия, занимаваща се с разследване на злоупотреби в БМФ. Според експертите в комисията щетите, нанесени на държавата в отделни случаи, са между два и три милиона долара за всеки кораб.
Според заключенията от доклада корабите, собственост на параходството, са били отдавани на възможно най-ниските цени на офшорни компании. Експертите твърдят обаче, че българските плавателни съдове не отстъпват по качества в голямата си част на кораби, собственост на чужди компании. Заключенията в доклада сочат още, че БМФ е отдавал корабите под наем на тайм чартър на офшорни фирми, повечето от които са собственост на български граждани. В момента докладът се намира в парламентарната комисия по корупция.
От комисията, съставила доклада пък твърдят още, че в момента параходството работи с няколко брокерски къщи, повечето от които собственост на бивши служители на БМФ. По този начин на държавата се нанасяли щети в размер на милиони долари. Бившият изпълнителен директор на Морска администрация Пенко Клочков заяви пред Дарик радио, че от 2002 година насам от БМФ умишлено се източват големи суми.
Според него параходството в последните месеци е работило само с две брокерски фирми – „Тримпекс” и „Космо Шипинг”, като и двете са били собственост на бивши шефове в БМФ. Нашата информация сочи още, че реалните загуби на държавата от подобна дейност до момента са в размер на над 200 милиона долара. Това са пари често влизащи в личния джоб на ограничен кръг хора, които по някакво странно съвпадение са приближени на ръководството на параходството или на бивши депутати от предишното управление.
Ако погледнем справка за дейността на параходството дори през далечната 1999 г. ще видим, че в началото на годината БМФ е разполагал с над 24 милиона долара, а към края на годината паричната наличност е намаляла с 15 милиона долара и е останала малко над 9 милиона. Като на всичкото отгоре са взети и нови кредити за 4 милиона долара. Резултатът от дейността на държавния ни морски превозвач към края на 1999 г. по оперативни данни за годината е близо 20 милиона долара, но ако от тях се приспаднат плащанията по главниците които се изчисляват на над 20 милиона долара, и на лихви в размер на 5 млн. долара, то загубите на БМФ ще се окажат около 7 млн. долара!
Цели групи кораби се експлоатират на загуба в продължение на цялата 1999 г. Същото се отнася и за едно цяло експлоатационно направление – бившето БУЛКОН. И това става на фона на същественото оживление на пазара за тези кораби и на недостига на контейнерен тонаж в момента.
Според експерти обаче и при управлението на сегашния борд на директорите начело с капитан Христо Донев нещата са същите. Кораби, собственост на параходството, се отдават под наем на цени по-ниски от реалните, а посредници обикновено са фирми със седалища в офшорни зони или в Англия. Според варненския депутат от ОДС Христо Кирчев обаче злоупотребите са толкова големи, че са достигнали суми между 150 и 200 милиона долара.
Интервюто на Николай Христов с Христов Кирчев можете да чуете в първия прикрепен звуков файл
Генералният директор на параходството Христо Донев официално твърди, че от 2003 година насам в БМФ злоупотреби няма. Капитан Донев определи нападките срещу себе си като опити от страна на икономически групировки да го отстранят от поста и чрез компромати да свалят цената на БМФ на борсите.
Интервюто на Николай Христов с капитан Донев можете да чуете във втория прикрепен звуков файл
Със сигурност има големи интереси към приватизацията на Параходство БМФ. Интерес към закупуване на параходството има силна варненска икономическа групировка. Истината за БМФ очевидно е горчива. И не на всеки е угодно тя да излезе в пълния си вид наяве.
Така или иначе, рано или късно ще лъсне цялата истина за всичко онова, което се е творило от директори и бордове в държавния ни морски превозвач с години. Жалко ще бъде обаче, ако и тогава няма кой да им потърси отговорността и кой да я понесе.