Бенефициенти недоволни от бумащина и ненужно сложни процедури
Бенефициенти недоволни от бумащина и ненужно сложни процедури / Дарик Враца - архив

Резултати от проведено проучване относно степента на достъпност и разбираемост на поднесената в публичното пространство информация за оперативните програми представи ОИЦ Монтана.

 

Проучването е осъществено чрез анкетна карта с въпроси за удовлетвореността от работата и ефективността на услугите, предоставяни от ОИЦ, както и познаването на проекти, финансирани от европейски средства. Изследването е проведено в периода януари – юни 2013 г. сред потребителите на услугите на центъра и е на база 140 обработени анкетни карти. 44% от анкетираните посочват, че лесно се ориентират в електронната страница на Единния информационен портал (eufunds.bg), 37% сравнително лесно, 4% изобщо не успяват да открият това, което търсят, а 15% не използват eufunds.bg.

Езикът, на който се поднася информацията за оперативните програми, е достъпен и разбираем за 51%, за 42% това отчасти е така, 4% срещат трудности, а 3% не търсят такава информация. 54% са посочили, че са запознати с проекти, финансиране по оперативните програми и изпълнявани на територията на областта, 36% отчасти познават такива проекти, 10% не са запознати с такива проекти. Подобни са данните и за познаването на проекти от страната – 44% са запознати, 45% отчасти, а 11% не са.

40% от анкетираните са участвали/участват в изпълнението на проекти. Именно те са посочили основните трудности при работата с проекти. Тези критични места могат да се разделят на две нива – при кандидатстване и при изпълнение. Изискването за предоставяне на голям обем от документи е проблем посочен и на двата етапа. Сложни и трудно разбираеми процедури, чести смени на образци на документи за кандидатстване, трудна обратна връзка с управляващите органи – са само част от проблемите на етап кандидатстване.

Част от трудностите на етап изпълнение са липса на кадри в областта на проектния мениджмънт и европейското финансиране, проблеми с процедурите за избор на външни изпълнители, некачествено изпълнение на възложените дейности по проекта от външен изпълнител, дълъг период на верифициране и възстановяване на разходите от управляващите органи. Голяма част от анкетираните смятат, че диалогът между бенефициентите и управляващите органи на оперативните програми трябва да е по-практичен и по-директен.

ОИЦ – Монтана участва и в анкетирането на бенефициенти в рамките на националната кампания „Научени уроци“. Инициативата, която се провежда под егидата на заместник-министър председателя и министър на правосъдието Зинаида Златанова, цели да открие проблемите и трудностите, които срещат бенефициентите от кандидатстването до финалното отчитане.

В кампанията от област Монтана са поканени да се включат 63 бенефициента, информацията за тях е взета от Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС (ИСУН). До този момент в центъра са получени 11 анкетни карти. През втората половина на месец септември ще бъдат проведени кръгли маси за обсъждане на конкретни трудности, посочени от самите бенефициенти. Резултатите ще бъдат обобщени от Централния информационен и координационен офис (ЦИКО) и представени пред управляващите органи.