В заключителна пресконференция, преди отпътуването си, евродепутатите от Комисията по култура и образование в Европейския парламент се срещнаха с представители на медиите във Велико Търново, за да споделят своите впечатления от видяното и от проведените работни срещи.
Групата, ръководена от Богдан Здроевски /ЕНП/, беше една седмица на посещение в старата столица и се срещна с кмета Даниел Панов, посети ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”, ПГТ „Д-р Васил Берон, както и етнографския комплекс „Етъра“. В състава на Комисията са и Сабине Ферхайн, Богдан Вента и Светослав Малинов /ЕНП/, Момчил Неков и Джули Уорд.
Богдан Здроевски обърна внимание на предстоящото Председателство на България на ЕС и подчерта, че то ще се осъществи в много добри условия на стабилност. По думите му това ще е така, тъй като в страната не предстоят избори през следващата година, както и не се предвиждат европейски такива. Той припомни и, че Българското председателство ще съвпадне и с Европейската година за културно-историческото наследство. „Целта на срещите, които проведохме, беше да се запознаем с проблемите на българските ВУЗ-ове. Посетихме най-стария университет в България – Великотърновския. Спряхме се на редица проекти, които могат да бъдат осъществени”, каза Здроевски и поясни, че всички си тръгват от България обогатени.
Общото впечатление на евродепутатите е, че е поставено началото на много проекти, финансирани чрез европейски фондове. Това са инициативи, свързани не само с подобряване на пътната инфраструктура, но и такива, които са насочени към образованието и културата. „23 хиляди учащи са се възползвали от програмата Еразъм+. Освен това в нея са се включили и 30 хиляди учители. Мнозина са се възползвали и от мерки за насърчаване на професионалното обучение, което показва, че сте постигнали добри резултати“, категоричен бе Богдан Здройевски. По думите му основният проблем в българската образователна система е,че тя не е гъвкава и не предоставя достатъчно възможности за бързи промени.
Сабине Ферхайн засегна темата за професионалното образование като начин за ограничаване на младежката безработица. „Видяхме, че има добри постижения тук. Уверихме се, че има взаимодействие с бизнеса. Бих препоръчала и на други професионални гимназии да го направят, и то не само с крупни субекти. Във Велико Търново са инициирани редица проекти, включително и от кмета на града. Те показват, че тук се работи активно за установяването на подобни структури”, посочи Ферхайн.
Българският евродепутат Светослав Малинов също взе думата и отбеляза, че всяка такава мисия от страна на Европейския парламент е голям успех за нас. "Тази седмица е „зелената седмица”, в рамките, на която всички евродепутати се срещат със своите избиратели. Искам да оцените това, защото тези хора предпочетоха да дойдат в България, което доказателство за уважението към нас. Каквото и да правим в нашата Комисия по култура и образование, ще има едно присъствие на Велико Търново там. Аз лично искам Велико Търново да стане европейска столица на културата”, каза Светослав Малинов.
Велико Търново предлага домакинство на международен форум на старите европейски столици
Другият български евродепутат и член на Комисията по култура и образование Момчил Неков, засегна и друга тема. По думите му в България трябва да бъде създаден законопроект, а след това да бъде приет и Закон за доброволчеството. Неков смята, че това е основният механизъм, който ще ни помогне да работим с Европейския корпус за солидарност. Той припомни, че докладът за Корпуса ще се разглежда по време на Българското председателство на Европейския парламент и заяви, че това е голяма възможност за създаването на нови механизми за доброволчество у нас. „Всяко евро, което е инвестирано в доброволчество, връща пет евро в националните бюджети или организациите, които са инвестирали. Ако искаме да се възползваме от Европейския корпус за солидарност, трябва да приемем Закон за доброволчеството“, категоричен бе евродепутатът. Освен това посочи и, че решението на проблемите в образователната система не се крие единствено във въвеждането на нови технологии. „Има мит, че като се инвестира само в дигитална инфраструктура, ние сме подготвени за новите предизвикателства в образованието. Това не е така, защото то се променя изключително бързо и самите учители трябва да са квалифицирани за работа с дигитални технологии, след това да обучават децата. Ние нямаме нужда от много теория, а от умения как да се борави с нея, умения за работа в екип, екипно мислене, работа под напрежение“, поясни Момчил Неков и подчерта, че тези знания не се придобиват в училище, а в реална среда. Той припомни и, че до края на годината всички държави членки на ЕС трябва да имат изготвени квалификационни рамки за признаване на неформалното самостоятелно образование.
netinfo
netinfo
netinfo
netinfo
netinfo
Велико Търново предлага домакинство на международен форум на старите европейски столици
Другият български евродепутат и член на Комисията по култура и образование Момчил Неков, засегна и друга тема. По думите му в България трябва да бъде създаден законопроект, а след това да бъде приет и Закон за доброволчеството. Неков смята, че това е основният механизъм, който ще ни помогне да работим с Европейския корпус за солидарност. Той припомни, че докладът за Корпуса ще се разглежда по време на Българското председателство на Европейския парламент и заяви, че това е голяма възможност за създаването на нови механизми за доброволчество у нас. „Всяко евро, което е инвестирано в доброволчество, връща пет евро в националните бюджети или организациите, които са инвестирали. Ако искаме да се възползваме от Европейския корпус за солидарност, трябва да приемем Закон за доброволчеството“, категоричен бе евродепутатът. Освен това посочи и, че решението на проблемите в образователната система не се крие единствено във въвеждането на нови технологии. „Има мит, че като се инвестира само в дигитална инфраструктура, ние сме подготвени за новите предизвикателства в образованието. Това не е така, защото то се променя изключително бързо и самите учители трябва да са квалифицирани за работа с дигитални технологии, след това да обучават децата. Ние нямаме нужда от много теория, а от умения как да се борави с нея, умения за работа в екип, екипно мислене, работа под напрежение“, поясни Момчил Неков и подчерта, че тези знания не се придобиват в училище, а в реална среда. Той припомни и, че до края на годината всички държави членки на ЕС трябва да имат изготвени квалификационни рамки за признаване на неформалното самостоятелно образование.