Община Варна внесе сигнал в прокуратурата срещу действията на ръководителя на първа фаза на проекта за интегриран градски транспорт - Биляна Якова.
Това стана ясно от пресконференция на 18 април кметът на Варна Благомир Коцев и заместник-кметовете по правните въпроси Диан Иванов и по финансите Христо Рафаилов, съобщиха от Общината.
Кметът Коцев обясни, че за билетната система, част от проекта “Интегриран градски транспорт“, са дадени милиони, а услугата е почти нулева. "Сега Община Варна се опитва да реши въпроса кардинално", поясни кметът.
Зам.-кметът по финансите Христо Рафаилов бе категоричен, че твърденията на Якова, които тя изнесе на пресконференция по-рано тази седмица, са неверни. "Нейната медийна изява започна с това, че ще изнесе шокиращи твърдения, а аз бих казал, че тя изнесе шокиращи неистини", категоричен бе заместник-кметът.
Има ли саботаж на билетната система във Варна (ВИДЕО)
В договора на фирмата-изпълнител има 3 компонента. Първият е за софтуерно и хардуерно поддържане, вторият компонент е за надграждане на билетната система, а третият е софтуер за издаването на самите превозни документи.
"Средствата по втория компонент от договора в голямата си част са били неправомерно харчени. Налице е дублиране на плащанията. За едни и същи дейности, заложени само в компонент едно, е било плащано със средства и по компонент две.
"По този начин парите за 3-годишния договор, са били изхарчени само за година и половина", обясни Рафаилов. "Правени са възлагания с ясното съзнание, че няма средства, тъй като ресурсът е бил изчерпан още в средата на миналата година", допълни Иванов.
Справка в администрацията също така показва, че Биляна Якова еднолично е възлагала и приемала дейности извън финансовата рамка на договора и не ги е съгласувала с ТАСРУД.
"Твърденията за липсата на пари в бюджета на ТАСРУД за нови валидатори също са неверни", каза заместник-кметът Рафаилов. Той обясни, че според твърденията на Якова валидаторите са закупени за 400 лева, но те са присъствали в проектобюджета за 2024 г. на предлагана стойност от близо 6000 лева.
"Доклад за многократно завишение на софтуерна услуга за мобилно приложение е изготвил и изпратил през 2021 година до бившия кмет включително и тогавашният ръководител на ТАСРУД.
"Това е само един от много примери за лошото управление на поверения на Якова публичен ресурс", коментира Христо Рафаилов. Имаме сериозни съмнения, че компонент 9 по проекта „Интегриран градски транспорт“ - първа фаза не е разплатен, за да може лицето Биляна Якова да продължава да твърди, че е ръководител на проекта и по този начин да заявява месечното си възнаграждение в размер на 5000 лева", каза заместник-кметът Диан Иванов.
Той подчерта, че това става, въпреки че България е отчела целия програмен период 2007-2013 година. Проектът „Интегриран градски транспорт“ фаза 1 е изтекъл през 2016 година, а през 2021 година е изтекъл и периодът на устойчивост.
Въпреки това и до ден днешен Биляна Якова заявява своето възнаграждение и чрез различни правни прийоми е принуждавала бившия кмет да изплаща тези трудови възнаграждения, обясни Иванов.
По данни на Рафаилов на Якова е изплащан и извънреден труд, при това след изтичането на ръководения от нея проект. За 2016 година това са били 288 часа, а през 2017 година - 306 часа. Това е ставало в разрез с разрешените 150 часа годишно.
Сигналът срещу Биляна Якова е вторият подаден до прокуратурата от началото на мандата на Благомир Коцев. Първият също е свързан с градския транспорт във Варна и е за неизпълнение на сключени договори, по които предходната администрацията не е предприела действия, съобщи още Иванов.
Георги Киряков е новия директор на Общинското предприятие ТАСРУД, което оперира с билетната система, стана ясно още по време на пресконференцията.
Припомняме, че Биляна Якова пък съобщи, че ще сезира Европейската прокуратура заради действия на Общината. Според нея администрацията умишлено саботира работата на автоматизираната билетна система в града, която е изградена с европейски средства.
Якова посочи, че заради вандалски прояви валидаторите в автобусите много често са счупени. По думите ѝ е имало план да бъдат инвестирани три милиона лева в нови машини.
Средствата обаче не са заложени в бюджета за тази година, а с тях е трябвало да бъдат осигурени и нови контролни устройства. В резултат, в момента варненци се возят безплатно, а това генерира огромни загуби.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
Това стана ясно от пресконференция на 18 април кметът на Варна Благомир Коцев и заместник-кметовете по правните въпроси Диан Иванов и по финансите Христо Рафаилов, съобщиха от Общината.
Кметът Коцев обясни, че за билетната система, част от проекта “Интегриран градски транспорт“, са дадени милиони, а услугата е почти нулева. "Сега Община Варна се опитва да реши въпроса кардинално", поясни кметът.
Зам.-кметът по финансите Христо Рафаилов бе категоричен, че твърденията на Якова, които тя изнесе на пресконференция по-рано тази седмица, са неверни. "Нейната медийна изява започна с това, че ще изнесе шокиращи твърдения, а аз бих казал, че тя изнесе шокиращи неистини", категоричен бе заместник-кметът.
Има ли саботаж на билетната система във Варна (ВИДЕО)
В договора на фирмата-изпълнител има 3 компонента. Първият е за софтуерно и хардуерно поддържане, вторият компонент е за надграждане на билетната система, а третият е софтуер за издаването на самите превозни документи.
"Средствата по втория компонент от договора в голямата си част са били неправомерно харчени. Налице е дублиране на плащанията. За едни и същи дейности, заложени само в компонент едно, е било плащано със средства и по компонент две.
"По този начин парите за 3-годишния договор, са били изхарчени само за година и половина", обясни Рафаилов. "Правени са възлагания с ясното съзнание, че няма средства, тъй като ресурсът е бил изчерпан още в средата на миналата година", допълни Иванов.
Справка в администрацията също така показва, че Биляна Якова еднолично е възлагала и приемала дейности извън финансовата рамка на договора и не ги е съгласувала с ТАСРУД.
"Твърденията за липсата на пари в бюджета на ТАСРУД за нови валидатори също са неверни", каза заместник-кметът Рафаилов. Той обясни, че според твърденията на Якова валидаторите са закупени за 400 лева, но те са присъствали в проектобюджета за 2024 г. на предлагана стойност от близо 6000 лева.
"Доклад за многократно завишение на софтуерна услуга за мобилно приложение е изготвил и изпратил през 2021 година до бившия кмет включително и тогавашният ръководител на ТАСРУД.
"Това е само един от много примери за лошото управление на поверения на Якова публичен ресурс", коментира Христо Рафаилов. Имаме сериозни съмнения, че компонент 9 по проекта „Интегриран градски транспорт“ - първа фаза не е разплатен, за да може лицето Биляна Якова да продължава да твърди, че е ръководител на проекта и по този начин да заявява месечното си възнаграждение в размер на 5000 лева", каза заместник-кметът Диан Иванов.
Той подчерта, че това става, въпреки че България е отчела целия програмен период 2007-2013 година. Проектът „Интегриран градски транспорт“ фаза 1 е изтекъл през 2016 година, а през 2021 година е изтекъл и периодът на устойчивост.
Въпреки това и до ден днешен Биляна Якова заявява своето възнаграждение и чрез различни правни прийоми е принуждавала бившия кмет да изплаща тези трудови възнаграждения, обясни Иванов.
По данни на Рафаилов на Якова е изплащан и извънреден труд, при това след изтичането на ръководения от нея проект. За 2016 година това са били 288 часа, а през 2017 година - 306 часа. Това е ставало в разрез с разрешените 150 часа годишно.
Сигналът срещу Биляна Якова е вторият подаден до прокуратурата от началото на мандата на Благомир Коцев. Първият също е свързан с градския транспорт във Варна и е за неизпълнение на сключени договори, по които предходната администрацията не е предприела действия, съобщи още Иванов.
Георги Киряков е новия директор на Общинското предприятие ТАСРУД, което оперира с билетната система, стана ясно още по време на пресконференцията.
Припомняме, че Биляна Якова пък съобщи, че ще сезира Европейската прокуратура заради действия на Общината. Според нея администрацията умишлено саботира работата на автоматизираната билетна система в града, която е изградена с европейски средства.
Якова посочи, че заради вандалски прояви валидаторите в автобусите много често са счупени. По думите ѝ е имало план да бъдат инвестирани три милиона лева в нови машини.
Средствата обаче не са заложени в бюджета за тази година, а с тях е трябвало да бъдат осигурени и нови контролни устройства. В резултат, в момента варненци се возят безплатно, а това генерира огромни загуби.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня