Български кораб ще чисти Черно море от нефтени разливи
Български кораб ще чисти Черно море от нефтени разливи / снимка: „БМ Гаст”

България ще има свой кораб за борба с нефтените разливи в Черно море. Това е „Enterprise”, който е с тонаж 1313 бруто тона, дължина 64.40 м и пълна товароподемност 2366 тона.

Корабът плава под български флаг и е собственост на „БМ Гаст” от групата „Бон Марин” . Плавателният съд работи по дългосрочен договор с британската компания „Melrose Resources”.

Българската компания спечели търг, обявен от Европейската агенция по морска безопасност (EMSA). Стойността на проекта е 4,25 млн. евро, в които влиза дооборудването на кораба за нуждите на ликвидирането на нефтени разливи и поддържката на постоянна готовност. Корабът ще бъде нает за период от 4 години. През това време той ще трябва да реагира на сигнали за разливи в рамките на 24 часа. Акваторията, която ще покрива, е в западната част на Черно море – от северната румънска граница до югоизточния порт Зонгулдаг в Турция.

Досега за мащабни разливи в Черно море се грижеше единствено базираният в пристанище Костанца румънски кораб „GSP Orion”.

„Enterprise” e специализиран кораб за обслужване на нефтено-газови полета в морето, обяснява управителят на „БМ Гаст” Георги Бонин. „По основния си договор с „Melrose Resources” корабът е длъжен да стои винаги в морето в блок Галата, тъй като обслужва добивната платформа „Галата” и свързаните с нея подводни газопроводи. А блок Галата се намира точно в центъра на зоната, която трябва да пазим от разливи. Т.е. ние сме просто на идеалното място за бързо реагиране”, допълва той.

Черно море е най-затвореното море в света. Поради теснината на Босфора и протока Дарданели неговите води се обменят напълно в продължение на цели 600 години. Същевременно морският трафик е много натоварен, като в района се движат и много съдове, неотговарящи на съвременните стандарти.

Поддържането на морската среда в Черно море е част от задълженията на България по конвенцията на Международната морска организация IMO за морското замърсяване, известна в морските среди като „Marpol 73/78”. Сега изпълнението на тези задължения ще бъде издигнато на ново, по-високо професионално ниво.