99190
Арх. Димитър Стефанов
Зоната на пристанище Варна-Изток е изключително благодатна и сравнително лесна за адаптиране, защото е равна и контактува с морето. Освен това има опит в целия свят за усвояване на такъв тип зони за обществени нужди.
Това заяви за Дарик арх. Димитър Стефанов, председател на Съюза на архитектите в България - Дружество Варна. Те бяха съорганизатори на провелия се преди дни Международен архитектурен пленер на тема "Адаптация на Пристанище „Варна - Изток“ за нови обществени пространства”.
В пленера се включиха 30 млади архитекти от България, Румъния, Турция, Македония и Украйна. Сред идеите е имало и такива за озеленяване на пристанищните крановете и насищане с атракции, сред които и Виенско колело. Предложено е и създаване на рибен пазар, който да се провежда през почивните дни. Една от многото идеи е за превръщане на съществуващите халета в експозиционни площи.
„Очевидно промяната на зоната се харесва на гражданите. В крайна сметка решихме, че бихме били полезни, ако съберем малко повече идеи и ги предоставим ма местната власт”, изтъкна арх. Стефанов. По думите му изкуството подобрява усещането за качеството на средата, но не това ще вкара хората там, а новите функции.
Съгласно Общия устройствен план на Варна, пристанищната зона следва да се освободи от товарно-разтоварни дейности и територията му да се предостави за обществени, търговски, културни, спортни, развлекателни и други рекреативни функции, припомни председателят на Съюза на архитектите в България - Дружество Варна.
„Малко или много, когато една зона се приема като промишлена, за да се смени това отношение, са нужни много действия, които да извършат този преход и пренагласа на общественото мнение”, смята архитектът. Той е на мнение, че доброто паркиране е основа за всички останали неща. А новите обществени пространства на пристанището са буфер за паркиране и алтернатива на Синята зона.
Овладяването на подземните нива е част от решението на проблема с паркирането в центъра, изтъкна арх. Стефанов. По думите му пространството около Дупката си плаче за адаптиране. Една от функциите, които може да приеме, е паркиране - подземно или надземно.
Друг възможен вариант е превръщане в площадно пространство на нива и полунива, където да се провеждат временни събития. „В никакъв случай това не е място за Търговски дом, административна, офисна или друга сграда. Трябва да обогати пешеходната зона и да помогне за паркирането”, отбеляза експертът.
Зоната на бившия Понеделничен пазар също може да се превърне в паркинг на две нива, едното от които подземно. Там могат да се осигурят места за около 1000 автомобила, като се обвържат и съществуващите подлези.
„Имаме предварителна подготовка, за да започнем изграждането на небостъргачи. Може би ще стигнем един ден до тях. Пътят до небостъргачите обаче минава първо през възстановяване на всичко онова, което носи и има архитектурна стойност. Необходимо е и създаване на човешки пространства, които говорят за града и го остойностяват”, коментира специалистът.
За съжаление във Варна има сгради, които са грозни, и според архитект Стефанов могат да бъдат съборени. Той сподели, че има снимки на подобни архитектурни недоразумения, които биха могли да се подредят в изложба на лошите примери.
Целият разговор с арх. Димитър Стефанов е в прикаченото аудио.
Това заяви за Дарик арх. Димитър Стефанов, председател на Съюза на архитектите в България - Дружество Варна. Те бяха съорганизатори на провелия се преди дни Международен архитектурен пленер на тема "Адаптация на Пристанище „Варна - Изток“ за нови обществени пространства”.
В пленера се включиха 30 млади архитекти от България, Румъния, Турция, Македония и Украйна. Сред идеите е имало и такива за озеленяване на пристанищните крановете и насищане с атракции, сред които и Виенско колело. Предложено е и създаване на рибен пазар, който да се провежда през почивните дни. Една от многото идеи е за превръщане на съществуващите халета в експозиционни площи.
Варненски екип зае пето място с проекта „PORTA”, който предвижда пристан за яхти и огромно колело, подобно на „London Eye”, което стъпва частично в морето
netinfo
Съгласно Общия устройствен план на Варна, пристанищната зона следва да се освободи от товарно-разтоварни дейности и територията му да се предостави за обществени, търговски, културни, спортни, развлекателни и други рекреативни функции, припомни председателят на Съюза на архитектите в България - Дружество Варна.
„Малко или много, когато една зона се приема като промишлена, за да се смени това отношение, са нужни много действия, които да извършат този преход и пренагласа на общественото мнение”, смята архитектът. Той е на мнение, че доброто паркиране е основа за всички останали неща. А новите обществени пространства на пристанището са буфер за паркиране и алтернатива на Синята зона.
арх. Димитър Стефанов
netinfo
Друг възможен вариант е превръщане в площадно пространство на нива и полунива, където да се провеждат временни събития. „В никакъв случай това не е място за Търговски дом, административна, офисна или друга сграда. Трябва да обогати пешеходната зона и да помогне за паркирането”, отбеляза експертът.
Зоната на бившия Понеделничен пазар също може да се превърне в паркинг на две нива, едното от които подземно. Там могат да се осигурят места за около 1000 автомобила, като се обвържат и съществуващите подлези.
„Имаме предварителна подготовка, за да започнем изграждането на небостъргачи. Може би ще стигнем един ден до тях. Пътят до небостъргачите обаче минава първо през възстановяване на всичко онова, което носи и има архитектурна стойност. Необходимо е и създаване на човешки пространства, които говорят за града и го остойностяват”, коментира специалистът.
За съжаление във Варна има сгради, които са грозни, и според архитект Стефанов могат да бъдат съборени. Той сподели, че има снимки на подобни архитектурни недоразумения, които биха могли да се подредят в изложба на лошите примери.
Целият разговор с арх. Димитър Стефанов е в прикаченото аудио.