Новите карти за градския транспорт в София трябва да влязат в сила от април, а разделянето на платеното паркиране на зони вероятно ще се случи до август. Това каза зам.-кметът по транспорта на столицата Любомир Христов на представянето на програма за развитие на обществения транспорт в столицата в периода от 2012-а до 2015 година. В по-дългосрочен план се очаква внедряване на електронната билетна система и в автобусите, подмяна на всички тролеи в града и създаването на нови трамвайни линии.
Платеното паркиране - в синя и зелена зона, безплатно - в жълта
Не се предлага промяна в цената на платеното паркиране, която сега е 1 лв./час, но това ще реши Столичният общински съвет. Променя се обаче времето за паркиране в отделните зони и часовото ограничение, обясни още Любомир Христов.
В рамките на сега съществуващата синя зона ще се обособят две подзони - синя и зелена. В синята, която ще е в идеалния център на града, се предлага времево ограничение до два часа за паркиране и увеличаване на времето за функциониране на зоната от 8.00 до 20.00 часа. В периферията на сега съществуващата синя зона, ще се създаде условно наречената зелена зона и тя ще бъде с по-дълъг срок на паркиране - до 4 часа, и време на функциониране до 18.30 часа.
Предлага се и въвеждане на жълта зона за контролирано безплатно паркиране, като целта е да се спазват правилата за паркиране и да се засили контрола в другите натоварени зони на града. Ще се регламентира и паркирането на хората, които живеят в центъра, като ще могат да паркират в карето около блока си на преференциални цени.
Хората, които живеят в центъра ще могат да уредят въпроса с паркирането в районите около адреса им още преди въвеждането на зоните през лятото. След като СОС одобри промените, те ще могат да подават съответните документи и заявления, каза още зам.-кметът по транспорта на София.
Нововъведения в превозните документи
В програмата се залагат и новите видове електронни карти за пътуване с градския транспорт, които трябва да влязат в сила през април. Предлага се да отпадне талонът за 5 пътувания, билетът за двукратно пътуване врамките на час, както и 5дневната карта за всички линии. Ще отпаднат и месечните и тримесечните карти за 1 или 2 линии, което ще важи и за преференциалните карти за студенти, пенсионери и ученици. Персонализираната карта за всички линии остава на цената от 50 лв. Ако искате обаче карта, която да можете да преотстъпвате и на други хора - ще ви струва с 10 лв. по-скъпо.
За сметка на това се въвежда редица промоционални електронни карти, като се предвижда да отпаднат хартиените карти. Ще се въведе и семеен пакет, при който ученическата месечна карта за всички линии ще е наполовина по-евтина (10 лв.) ако се купи заедно с месечната карта на родителя. Облекчения има и за бизнеса - фирми с над 50 души персонал ще могат да плащат абонамент за първите 10 месеца на годината и да получат два месеца безплатно. За първи път се въвеждат и месечни карти за всички линии по 6 лв. за приемните родители. Предлага се и толкова да струва картата за деца до 18 години, с 50 и над 50% степен на увреждане.
Ще се продава карта за всички линии на метрото на цена от 35 лв. Ще се регламентира и превозването на домашните любимци с градски транспорт срещу билет за 1 лв., като кучетата водачи и техните обучители ще пътуват безплатно. В програмата се регламентира и увеличение на глобата за нередовен пътник от 10 на 20 лв.
До две седмици на сайта на Центъра за градска мобилност ще бъде качен калкулатор, с който всеки ще може да пресмята с кой документ придвижването му ще е най-изгодно.
Превозни средства и маршрути
През тази и следващата година предстои подмяна на 100 на сто на всички тролейбуси в София, като за този период трябва и да приключи внедряването на електронната система за таксуване и в автобусите. В програмата се предвижда и до края на следващата година да е готова новата трамвайна линия от Семинарията до Дървеница, както и новото трамвайно трасе по бул. „България".
Христов обясни, че се разширява и тролейбусната мрежа, като до 2015 г. трябва да бъдат обособени проектирани 10 тролейбусни трасета в София:
* от ул. „Бяла черква", през „Фритьов Нансен" до бул. „Патриарх Евтимий"
*по бул. „Тодор Каблешков" и бул. „България"
*от „Захари Стоянов" по „Добринова скала" до бул. „Царица Йоана"
*по бул. „Г. М. Димитров" и ул. „Симеоновско шосе"
*от бул. „Андей Сахаров" до жк. „Младост 2"
*от „Цветан Лазаров" до жк. „Дружба 2"
*от бул. „Владимир Вазов" до ул. „Локомотив"
*през четирите части на жк. „Младост"
*„Студентски град"
*от „Хан Кубрат" до „Адам Мицкевич"
Само 30% от автобусите в София са нови, като предстои през следващите четири години да бъдат подменени около още 30% от старите, обясни още Христов. Част от маршрутите на автобусите ще бъдат променени, като ще се пуснат 12 нови линии-довеждащи до новите станции на метрото и големите спирки на градския транспорт. Това ще са основно по-малкиавтобуси с капацитет до 50 души. Предвижда се и обособяването на нови бус-ленти в София.
Освен за тролеите и автобусите, ще има и нови трамвайни трасета по бул. „К. Величков" и ул. „Алабин".
Обмисля се и изграждането на лента за паркиране между дърветата в пространството на тротоара на няколко столични булеварда. Сред тях е и бул. „Евлоги Георгиев", каза още Христов.