С тържествен басейнов съвет на 18 декември, Басейнова дирекция за управление на водите Дунавски район с център Плевен - /БДУВДР/ отбеляза 10-годишния си юбилей.
Както вече писахме, басейновият съвет е държавно-обществена консултативна комисия, която има за цел да подпомага дейността на съответната басейнова дирекция. Функциите на съвета, условията и начина за свикването и провеждането му са регламентирани от специален правилник.
Програмата на заседанието премина под мотото: „Басейнова дирекция-Плевен - минало, настояще и бъдеще".
Създаването на Басейновите дирекции, в това число и тази в Плевен, започва в началото на 2002-ра година. Със Заповед на министъра на околната среда и водите Долорес Арсенова от 25 януари 2002 г. към Министерството на околната среда и водите се създават басейнови дирекции за управление на водите. Те носят имената на отделните райони за басейново управление - Дунавски, Черноморски, Източнобеломорски и Западнобеломорски. За административен център на Басейнова дирекция за управление на водите Дунавски район е избран град Плевен.
През 2002-ра година започва сформирането на екипа на Дирекцията. Първият директор на Басейнова дирекция - Плевен е инж. Цветанка Димитрова. След това управлението се поема от Божидар Илиев, Тошко Тодоров, а от 2010-та директор е Румен Пенков.
Дунавският район за басейново управление с център Плевен включва водосборните области на реките Искър, Ерма, Нишава, Огоста и западно от Огоста, Вит, Осъм, Янтра, Русенски Лом и Дунавски Добруджански реки. Басейнова дирекция - Плевен, като териториален обхват, е най-голямата в страната - общата площ, която обхваща дирекцията, е 47 235 кв. км или 42,5% от територията на България. Като административно-териториален обхват, дейността на Басейнова дирекция Дунавски район покрива 18 области на България или 126 общини. Предвид голямата територия на Дунавския речен басейн, с цел изграждане на добре организирана и гъвкава структура, към Басейнова дирекция - Плевен са създадени изнесени работни места, известни още като регионални водни бюра, в градовете Враца, София, Велико Търново и Русе. Към днешна дата екипът на Басейнова дирекция - Плевен е от 79 души.
Администрацията на Басейнова дирекция - Плевен е обща и специализирана. Общата администрация е организирана в Дирекция "Административни, финансови и правни дейности" /АФПД/. Специализираната администрация е организирана в дирекции "Планове и разрешителни" и "Контрол". Дирекция "Планове и разрешителни" се състои от три отдела - "Специализирани карти и зони за защита", "Разрешителни" и "Планове за управление".
Басейнова дирекция Дунавски район изпълнява управленски, регулаторни, информационни и контролни функции. При осъществяването на тези функции дирекцията провежда и участва в дейности, свързани с политиката на държавата в областта на управлението на водите.
Управленските функции се изразяват най-вече в разработването на План за управление на речния басейн и План за управление на риска от наводнения, стопанисването на водите, изключителна държавна собственост, които не са предоставени на концесия, стопанисване на съоръженията за подземни води - публична държавна собственост. Планът за управление на речния басейн в Дунавски район е първият такъв, за който е издадена Заповед на министъра на околната среда и водите. Планът е утвърден със Заповед №РД-293/22.03.2010 г. на министъра на околната среда и водите и не е обжалван. В момента усилията на екипа на Басейнова дирекция - Плевен са насочени към докладването на изпълнението на мерките от Плана и актуализацията му. Отговорността при изпълнението на тези задачи е голяма, защото крайният резултат се представя на европейско ниво и трябва обективно, безпристрастно и професионално да се представи пред Европа какво се прави в България за опазването на водите от водосборната площ на река Дунав.
Разрешителния режим за водовземане и ползване на водните обекти се въвежда от Закона за водите като средство за регулиране на нуждите на обществото и лицата от водни ресурси с определено количество и качество. Наред с това, в регулаторните функции са включени и разработването на мрежите за мониторинг на водите на басейново ниво, определянето на санитарно-охранителните зони около съоръженията за питейно-битово водоснабдяване, воденето на регистрите на издадените разрешителни.
Акцент в работа на Басейнова дирекция - Плевен е и осигуряването на информация за обществеността за състоянието на водите, контактите с всички заинтересовани лица, както и включването на гражданите в процеса на управление и вземане на решения, касаещи управлението и опазването на водите. През 2012 бяха проведени 5 обществени обсъждания във връзка с План за управление на риска от наводнения. Организирана беше среща с всички общини от територията на Басейнова дирекция - Плевен във връзка с разрешителния режим. През 2012 г изцяло беше променена визията и съдържанието на интернет страницата на Басейнова дирекция - Плевен, като в нея се публикува своевременна, актуална и полезна информация.
Контролните функции на Басейнова дирекция - Плевен се предопределят от дейности във връзка с недопускане и предотвратяване последиците от вредното въздействие върху водите, съхраняването и опазването на водните екосистеми и свързаните с тях екосистеми.
Заседанието на басейновия съвет се проведе на 18 декември в Конферентната зала на хотел „Ростов" - Плевен.