- Стоян Колев: Трябва да повишаваме качеството, а не цените на хляба
Стоян Колев е роден на 1 юли 1972 год. в гр. Айтос. Завършил е Софийски университет „Св. Климент Охридски", специалност „Ортодоксална теология" и втора специалност „Педагогика"
Президент е на „Стоян Колев трейдинг", създател и собственик на търговска верига „Перла", която има обекти в Айтос, Бургас, Карнобат и Слънчев бряг.
Стоян Колев притежава и хлебозавода в гр. Айтос, като основни доставчици на суровини за производството му са български хлебопроизводители.
Г-н Колев, до каква степен са реални обвиненията към вашия бранш относно качеството на хляба?
Сензационните новини, свързани с хляба, се повтарят всяка година през декември, януари и февруари, защото това са трудни месеци за хората и за бизнеса, плащат се данъци, планират се бюджети и най-малкото „мърдане" на цените се отразява върху стандарта на хората.
И все пак има ли некоректни към потребителите практики в хлебопроизводството?
Не е нормално хлебопроизводителите да коментират дали има или не подобни процеси. Това е приоритет на държавните органи, на които всички ние плащаме заплатите. Точно те трябва да коментират и да заемат позиция, да защитят коректните на пазара и да санкционират нарушителите. Мога да кажа, че „Хляб и сладкарски изделия" Айтос е абсолютно коректна фирма по отношение на осигуровки, данъци, а за останалите нека държавата да каже
Само че най-големите критики към хлебопроизводителите бяха отправени от държавата в лицето на министъра на земеделието. Това не е ли оценка?
Получава се един парадокс. Ресорният министър вдига шум с една цел. Иска хляб с ниска цена и с високо качество, т.е евтин хляб за хората, които са гласували за това управление. Прави го с чисти помисли, ясно е. В същия момент някои браншовици се оплакват, че отделни производители продавали на много ниска цена, което удряло върху качеството. Други натискат за увеличение на цените. Аз не искам да критикувам нито една от двете страни. Все пак бих препоръчал да седнат на една маса с министъра и да сближат позициите си.
А иначе теорията, че като натискаме или направо заличим няколко производители, на пазара ще останат по-малко предприемачи и хлябът ще струва 2 лв, е това няма как да се случи. Смешно е.
Смятам, че хората трябва да могат да си купуват хубав хляб на поносима цена. Обратното е нечестно спрямо хората..
Как оцелявате в конкуренцията на големите вериги? Ваши колеги се оплакват от извиване на ръцете.
Знаете ли, акционери и собственици на тези вериги са компании извън страната, немци, австрийци, чехи, французи и т.н. Техните производства не са в България и те ни третират единствено като пазар, който трябва да бъде завладян.
Така фабриките им могат да произвеждат и да продават. Тук те си налагат жестоките правила, а нашите производители са опряни до стената и фалират.
Аз много пъти се чудя как един български пенсионер препълва количката от такъв магазин, а после се чуди защо пенсията му е ниска. Много просто, тези пари изтичат извън България и отиват към чужди производители, а нашите производители са поставени в унизително положение в собствената си държава.
Как тогава ще се вдигне стандартът у нас? Например в Полша, в Чехия бяха въведени строги правила, които да възпрат инвазията на веригите, там има изискване 80% от стоките да са местни, а в Русия направо изгониха няколко такива особено агресивни компании, с което върнаха достойнството на руския бизнес.
В тези държави са решили, за да се даде въздух на малкия и среден бизнес, големите вериги да затварят в събота и в неделя, така не само малките магазини и бакалници могат да имат добър оборот, но и работниците в големите магазини си почиват, а у нас е известно, че те работят по 10-12 часа...
Вие предлагате протекционизъм и рестрикции..., но ние сме член на ЕС. Как е възможно?
Такива практики могат да се взаимстват от Полша и Чехия, които са членки на ЕС. Могат да бъдат приложени. Дори във Франция всички търговски вериги затварят в събота и в неделя. Това дава шанс на малкия бизнес.
Аз съм български предприемач. Притежавам малка верига от магазини и нямам възможност да внасям кораби, тирове и контейнери с една и съща стока от чужбина. Продавам 100% българска стока и това ме прави неконкурентно способен в България. Абсурд е нали.
А чуждите вериги внасят стока само от своите страни, която е на по-ниска цена от нашата. По този начин фабриките в Германия , в Австрия, в Холандия и в другите страни работят по три смени, а нашите не могат за запълнят производствените си мощности. Кой има полза от това. Едва ли е българският бизнес.
Нашите фабриканти вече са до стената, селското стопанство ще ги последва. Днес за пръв път внасяме ябълки, лук, чесън, домати и краставици. Това хората няма да го простят на нито едно управление.
Ние сме земеделска страна и ако наблегнем на аграрния сектор и на туризма няма да усетим криза, дори ще изнасяме продукти.
Разберете, чуждите търговски вериги саботират българския производител. Те ограбват местния фабрикант, съответно той бави парите на работниците си или натиска от своя страна селскостопанските производители.
Винаги съм питал как може една кофичка мляко да струва 9 ст? Това не изгражда пазар, а разбива пазара. Бъдете сигурни, че подобни търговци не могат да се задържат в Германия или Австрия повече от 48 часа.
Тук те са наши гости и като такива трябва да се съобразяват с нашите правила.
Само не мислете, че съм против Европа. Това че сме част от ЕС е уникален шанс за българския бизнес . Всяка фирма може да печели европректи и да модернизира производствената си база. Самите ние кандидатстваме по различни програми и благодарение на това в бранша можем да вдигаме качеството, а да държим цените ниски. Казват, че в Германия консумират най-хубавия хляб А нима нашите потребители не заслужават същото?
първи звуков файл - Стоян Колев за сектор "хлепроизводство"
втори звуков файл - Стоян Колев за нелоялната конкуренция на веригите