„Слънчев бряг” АД смята да реши проблема с инфраструктурата
„Слънчев бряг” АД смята да реши проблема с инфраструктурата / Дарик Бургас
„Слънчев бряг” АД смята да реши проблема с инфраструктурата
47629
„Слънчев бряг” АД смята да реши проблема с инфраструктурата
  • „Слънчев бряг” АД смята да реши проблема с инфраструктурата

Заместник-областният управител и бивш председател на Съвета на директорите на „Слънчев бряг” АД Златко Димитров е новият изпълнителен директор на дружеството.

Изненадващо за всички той пое този пост, с амбицията да реши веднъж завинаги проблемите в курортния комплекс. Пред Дарик Бургас Димитров говори за начина, по който да стане това.

интервю на Красимир Калудов

Вие сте новият изпълнителен директор на „Слънчев бряг” АД, а преди това бяхте председател на Съвета на директорите, доста по-висока позиция с много отговорности, вие все още сте заместник–областен управител и председател на общинската организациая на ГЕРБ – Несебър, как да разбираме това кариерно развитие? Това крачка назад ли е или компромис?

Да, погледнато отстрани това е отстъпление, но за мен е предизвикателство. Всички знаят за горещата  точка „Слънчев бряг” и го приемам като предизвикателство за себе си и като доверие на хората, които са ми го гласували, за да мога да се справя с един, не бих искал да кажа проблем, а по скоро с една сложна ситуация, която съществуваше миналата година в Слънчев бряг.

Мога да дам пример с редица американски филми, в които морската пехота накрая идва и спасява положението. Вие май сте „спасителен отряд”?

Благодаря. Но на въпроса, длъжността „изпълнителен директор”, в сравнение с длъжностите, които съм изпълнявал до сега, е отстъпление назад!

Отстрани погледнато, изглежда леко безрасъдно, заемате се с нещо много тежко. През цялото лятото излизаха публикации в медиите, които представяха  „Слънчев бряг” АД  в недобра светлина, говореше се за конфликти между ръководството и частните хотелиери. Всъщност кога влизате в длъжност?

В петък беше Съветът на директорите, когато се взе решението за тази промяна. Всъщност, официално ще вляза в длъжност, когато в Търговския регистър излезе вписването на промените.

Това значи предстоящо. Така влизате в кабинета и там ви чака  следният нерешен проблем – през лятото как ще решите проблема с пропускателния режим, имаше сериозно напрежение?

Аз пак ще кажа, думата „пропускателен режим” е неточна. Да, имаше една резолюция на окръжния прокурор, която беше в полза на Дружеството, че всички негови действия бяха законосъобразни. След което имаше жалба на Съюза на собствениците в Апелативна прокуратура  и спорът се отнесе към Върховна прокуратура. Съответно, ние имаме едно решение на Върховна прокуратура, което потвърждава решението на Окръжна прокуратура. Така че, аз искам да изчистя проблема в тази част – законосъобразни действия на Дружеството или заповеди на изпълнителния директор по отношение на контролния режим, който ние въведохме и ограничаването на доставчици на продукти в Слънчев бряг, в определени часове. Това не значи, че ние няма да водим диалог с хотелиерите и това не значи, че ние не сме допускали грешки! Предстои, а и аз съм си го поставил като задача, официално да поканя Съюза на собствениците и туроператорите. Ако има и съюз на снабдителите, за да можем вече окончателно да изясним позициите си и да стигнем до допирни точки. Ще търся компромисния вариант!

Тоест, едно от първите ви действия ще бъде да ги поканите на разговор?

Разбира се, в интерес на истината, ние още през миналата година водихме подобни разговори. Аз считам, че има потенциал в нещата, които ние предложихме и има разумни решения, защото е ясно, че в този комплекс трябва да има промяна, в този комплекс трябва да има правила. Ще припомня само за прословутите „бартурове”, че за първи път ръководство на Слънчев бряг се постара, не мога да кажа дали успя, да въведе определени правила в този вид мероприятия!

Говорите за така наречените „алкохолни турове”?

Да, но не мога да ги нарека така. Това е активно мероприятие, което се търси. В една пазарна икономика, в която едно мероприятие се търси, не можем да го зачеркнем, можем да го вкараме в определени рамки, но не можем да го зачеркнем и да кажем „Забраняваме ги! Няма да правим тези турове!” И в тази насока работихме и имахме предложения да започват на закрито, да завършват на закрито, да се посещават определен брой заведения, които имат лиценз и категория да предлагат подобни мероприятия.

Вие ги поставяте под контрол, за да гарантирате сигурността на останалите туристи?

Точно за това става въпрос. На първо място никога не е стояло акумулирането на приходи, винаги първата цел е била да има правила и в туристическия комплекс да е спокойно!

И това ще продължава ли да бъде ваша политика като изпълнителен директор?

Разбира се, спокойствието на посетителите е най–важно!

Още един пункт, където възниква напрежение – така наречените „преместваеми обекти”. Имате ли готови рецепти, ще сближавате ли позиции?

Като всяко търговско дружество, което оперира на пазара, „Слънчев бряг” също е търговско дружество, което трябва да реализира приходи, но прави и разходи. Те са свързани с подръжката на тази инфраструктура. На всеки му прави добро впечатление, когато дойде в Слънчев бряг, види пейките, доброто озеленяване, окосената трева, почистените улици... Това са разходи! Нормално е да търсим варианти за реализиране на приходи. Да, част от посоката, която бяхме предприели, е поставяеми обекти. Ние минахме целия законосъобразен път за да имаме разрешение да поставяме временни обекти. Изготвихме схема, съгласувахме я с Министерството на регионалното развитие и благоустройството, мина през експертна комисия в Община Несебър, единствено миналата година не успя да премине през Комисията, която беше съставена от общински съветници и главният архитект не ни издаде разрешение. Ние ще продължим да работим в тази насока! Дали ще поставим или няма да поставим аз не мога да кажа, мога да обещая че няма да поставим незаконосъобразно търговски обекти. Това не ни е фикс идея! Ние работим активно с МРРБ, със Съюза на архитектите, водим кореспонденция, в която искаме ясно да се подчертае, че в Слънчев бряг трябва да се вземе кардинално решение – временните обекти трябва да отпаднат!

Това доста би притеснило някои представители на бизнеса! Можем ли да твърдим това, което казвате – че преместваемите обекти в някакъв момент ще отпаднат?

Трябва да отпаднат, насоката е такава. Преместваеми обекти в места с национално значение като курортните комплекси и при условие, че хотелиерите и хората, които оперират на тази територия са си изпълнили определените коефициенти по застрояване и нямат възможност да строят официални обекти... Съжалявам! Не може да се търсят вратички и да се поставят временни обекти.

За още един момент, който води до конфликти да говорим. Така наречената „инфраструктура”. Поне до момента „Слънчев бряг” АД предлага тя да бъде закупена от Община Несебър. Преди години това беше прието от Община Несебър, после се отмени, беше прегласувано и оборено. Какво ще се случи с инфраструктурата? Контактувате ли сега с кмета на Несебър, той беше ваш политически опонент на изборите, какво предстои?

Изборите минаха...

Ще има ли среща?

Да, ще има среща, разбира се. Инфраструктурата на Слънчев бряг е специфичен проблем, който винаги наболява. Много е труден за решаване. Това е пресечната точка. Решаването на проблема с инфраструктурата ще реши всички останали проблеми. Има много гледни точки. Дали да остане, както в момента и да бъде оперирана от Слънчев бряг и да получава централно приходи от държавния бюджет, не говоря за заплати, а именно за приходи, които да бъдат изразходвани изцяло и само за нейната поддръжка. Другият вариант е да премина към Община Несебър. Отворени сме, водили сме разговори със Съюза на собствениците. Аз мисля, че в тази посока можем да работим много и да излезем с една ясна позиция пред Министерството на регионалното развитие и пред принципала – Министъра на икономиката. Това са двете посоки. За съжаление, ясно е, че вторият вариант – преминаване към Община Несебър, не може да бъде безплатен. Не може да бъде без пари, безвъзмездно. Вече всички, дори и в Общината, разбраха, че няма как да стане това.

Ако вие и кметът на Несебър решите този проблем, ще влезете в историята...

Да!

Постоянно говорите за приходи и разходи. Бихте ли се съгласил да коментирате това, което сегиз-тогиз изпълзява като информация, че всъщност Слънчев бряг е в много лошо финансово състояние, говори се постоянно за финансов колапс , че заплатите са поставени под риск?

Не знам, може би на много хора им се иска да бъде така, аз ще кажа следното: Слънчев бряг е търговско дружество, което оперира на пазара на нашата икономика в условия на криза и като всяко търговско предприятие има задължения и хора, които на него му дължат пари. Мисля, че финасовото състояние на Слънчев бряг е стабилно и няма да се пристъпи към ликвидация, казвам го, понеже и такива слухове се чуха. Не! Стабилно е състоянието. Още веднъж казвам – имаме задължения, но има и хора, и фирми, които имат задължения и към нас.

Нещата уравновесяват ли се?

Да, уравновесяват се. Аз не казвам, че положението е цветущо! Виждате, че междуфирмената задлъжнялост съществува в икономиката на България. И е в доста голям процент.

Слуховете за финансовите проблеми на Слънчев бряг са силно преувеличени, така ли?

Да, силно преувеличени са!

Какви компромиси няма да направите, като изпълнителен директор на „Слънчев бряг” АД?

Няма да направя компромиси, които са различни от политиката на дружеството, сиреч на държавата. Казвам го така, защото сме дружество със 75% участие на държавата. Но в тази посока няма да има компромиси.

А на екипа, на всичките колеги, с които сега ще работите, какво бихте казал?

Аз им пожелавам да бъдат здрави, да не се притесняват. Да не вярват на слуховете и да работим съвместно за това, което казахте – да останем в историята на българската икономика и да решим проблема с инфраструктурата на Слънчев бряг.