Откриха микроб, който се храни с токсични съединения
Откриха микроб, който се храни с токсични съединения / ThinkStock/Getty Images

Руски учени са открили микроорганизъм, който използва за растежа си токсичните съединения цианати, и са установили ролята му в кръговрата на азота в природата, съобщи за ТАСС водещият научен сътрудник от Агрофизическия научноизследователски институт в Санкт Петербрг Галушко.

"В изследването за пръв път беше показано, че микроорганизми могат да метаболизират цианати и да растат по този начин" - казва Галушко.

Цианатите са производни на циановата киселина, те са токсични, макар и малко по-малко, отколкото близките им по състав цианиди. Микроорганизмите, които могат да се хранят с цианати, са археите Nitrososphaera gargensis. Те се срещат често в пречиствателните станции за отпадни води.

Учените са успели да култивират N. gargensis и да покажат, че тези микроби са способни да се размножават, като използват като хранителни вещества само цианати. Сложността на експеримента се заключава в химическата нестабилност на цианатите, които бързо се разпадат.

Учените са успели не само за "нахранят" микробите с цианати, но и да разделят продуктите от химическия разпад на тези вещества и тяхното разлагане от микробите.

Данните от използването на цианатите от микроорганизмите е позволило на Галушко и неговите колеги да уточнят представите за взаимодействието на микробите в процеса на фиксация и преработка на атмосферния азот, един от ключовите елементи, необходими за живота.

Статията с резултатите от изследванията е публикувана в сп."Нейчър".