Президентът Путин ясно заяви, че чиновниците, а и не само те, са длъжни да се возят на руски коли. Затова някои побързаха за последно да си закупят "Фолксваген" или Мерцедес", пише Deutsche Welle. Как се променя автомобилният пазар в Русия?
Както сочи статистиката - през юли в Русия са били продадени 500 000 коли, почти една трета повече, отколкото за същия период на миналата година, пише АРД.
Всяка трета нова кола е "Лада"
Лидер на пазара остава фирмата АвтоВАЗ, който с „Лада Гранта“ и „Лада Веста“ заема първите две места в списъка с най-продаваните автомобили. Всяка трета новозакупена кола е „Лада“.
Спирането на производството в завода заради недостиг на автомобилни части е преодоляно, съобщи не без задоволство по руската държавна телевизия Андрей Карагин, шефът на монтажа в АвтоВАЗ. „Успяхме да възобновим работа. Първо с „Лада Гранта“, след което и с „Нива“. А тази година пуснахме и ново поколение „Веста“.
Санкциите се отразиха на покупките
Най-търсените коли през юли показват колко съществено се е променил пазарът на нови автомобили заради войната в Украйна и санкциите на Запада: извън „Лада“ на първите две места и двата модела „Нива“ в първата десятка, останалите фаворити са само на китайски производители.
Ако се съберат заедно всички марки на съответните автомобилопроизводители, излиза, че през юни доминират „Лада“ и шест китайски компании, сред които „Джили“ и „Чери“. Търсенето на китайски коли се е утроило в сравнение със същия период на миналата година. На местата от осмо до десето са „Киа“ и „Хюндай“ от Южна Корея, както и „Тойота“.
Паралелен внос на „Киа“, „Хюндай“ и „Тойота“
Тези три марки не се внасят официално, а чрез посредници от съседните държави заради западните санкции – и без знанието на производителите. Това официално се нарича паралелен внос, обяснява АРД. Руското правителство е благословило с разпоредба този начин за заобикаляне на санкциите.
Така се обяснява и защо макар по официални данни „Фолксваген“, „Опел“ и „Фиат“ да не са продали нито една кола в Русия през юли, тези марки се появяват в регистрационната статистика. Стигат дотам през сивия и през паралелния внос, които тази година вероятно ще съставляват 15 процента от общия брой на новозакупените коли. По този начин до руския пазар стигат и „Мерцедес“, „БМВ“ и „Фолксваген“.
Чиновниците трябва да карат руски коли
Президентът Путин от своя страна полага усилия да ликвидира търсенето на висококачествени коли западно производство, посочва АРД. Цитирани са неговите думи скорошно изказване: „Министерствата помолиха да имат право и занапред да купуват западни автомобили. Обясних, че това е абсолютно изключено, и че всички държавни служители в страната трябва да карат руски автомобили. Това ще бъде по-скромно от преди и е съвсем наред, всъщност дори е добре“.
Всички чиновници трябва да разберат, че „че ние трябва да положим усилия за развитието на руските марки, на руските автомобили и на другите руски продукти“, каза още Путин.
От август - такса „рециклиране“ за вносните коли
За целта от първи август бе въведен следният инструмент: от двойно до четворно увеличение на т.нар. такса „рециклиране“ за вносните автомобили. Това може да обясни и рекордното търсене от последните месеци. Таксата ще се изчислява наред с другото и според кубатурата. В допълнение към митата и данъците за колата ще трябва да се плащат по още между 3000 и 10 000 евро. Вероятно поради това много руснаци са избързали с покупките на нови западни автомобили.
Но понеже тази нова такса няма да важи за руските автомобили, марки като „Лада“ и „Москвич“ ще имат възможност да разширят пазарния си дял.
Както сочи статистиката - през юли в Русия са били продадени 500 000 коли, почти една трета повече, отколкото за същия период на миналата година, пише АРД.
Всяка трета нова кола е "Лада"
Лидер на пазара остава фирмата АвтоВАЗ, който с „Лада Гранта“ и „Лада Веста“ заема първите две места в списъка с най-продаваните автомобили. Всяка трета новозакупена кола е „Лада“.
Спирането на производството в завода заради недостиг на автомобилни части е преодоляно, съобщи не без задоволство по руската държавна телевизия Андрей Карагин, шефът на монтажа в АвтоВАЗ. „Успяхме да възобновим работа. Първо с „Лада Гранта“, след което и с „Нива“. А тази година пуснахме и ново поколение „Веста“.
Санкциите се отразиха на покупките
Най-търсените коли през юли показват колко съществено се е променил пазарът на нови автомобили заради войната в Украйна и санкциите на Запада: извън „Лада“ на първите две места и двата модела „Нива“ в първата десятка, останалите фаворити са само на китайски производители.
Ако се съберат заедно всички марки на съответните автомобилопроизводители, излиза, че през юни доминират „Лада“ и шест китайски компании, сред които „Джили“ и „Чери“. Търсенето на китайски коли се е утроило в сравнение със същия период на миналата година. На местата от осмо до десето са „Киа“ и „Хюндай“ от Южна Корея, както и „Тойота“.
Паралелен внос на „Киа“, „Хюндай“ и „Тойота“
Тези три марки не се внасят официално, а чрез посредници от съседните държави заради западните санкции – и без знанието на производителите. Това официално се нарича паралелен внос, обяснява АРД. Руското правителство е благословило с разпоредба този начин за заобикаляне на санкциите.
Така се обяснява и защо макар по официални данни „Фолксваген“, „Опел“ и „Фиат“ да не са продали нито една кола в Русия през юли, тези марки се появяват в регистрационната статистика. Стигат дотам през сивия и през паралелния внос, които тази година вероятно ще съставляват 15 процента от общия брой на новозакупените коли. По този начин до руския пазар стигат и „Мерцедес“, „БМВ“ и „Фолксваген“.
Чиновниците трябва да карат руски коли
Президентът Путин от своя страна полага усилия да ликвидира търсенето на висококачествени коли западно производство, посочва АРД. Цитирани са неговите думи скорошно изказване: „Министерствата помолиха да имат право и занапред да купуват западни автомобили. Обясних, че това е абсолютно изключено, и че всички държавни служители в страната трябва да карат руски автомобили. Това ще бъде по-скромно от преди и е съвсем наред, всъщност дори е добре“.
Всички чиновници трябва да разберат, че „че ние трябва да положим усилия за развитието на руските марки, на руските автомобили и на другите руски продукти“, каза още Путин.
От август - такса „рециклиране“ за вносните коли
За целта от първи август бе въведен следният инструмент: от двойно до четворно увеличение на т.нар. такса „рециклиране“ за вносните автомобили. Това може да обясни и рекордното търсене от последните месеци. Таксата ще се изчислява наред с другото и според кубатурата. В допълнение към митата и данъците за колата ще трябва да се плащат по още между 3000 и 10 000 евро. Вероятно поради това много руснаци са избързали с покупките на нови западни автомобили.
Но понеже тази нова такса няма да важи за руските автомобили, марки като „Лада“ и „Москвич“ ще имат възможност да разширят пазарния си дял.