/ / iStock/Getty Images
Кои са типичните рискове в онлайн живота на децата в пети клас?
В пети клас се променят не само децата. Променя се и средата, в която те учат, отношенията им с родителите и учителите, организацията на живота в училище, се обобщава в новото издание на Наръчника за родители "Добре дошли в пети клас", подготвено от асоциацията "Родители" за семействата с петокласници през учебната 2019/2020 г.

До четвърти клас децата имат един основен учител, който е с тях почти през цялото време. Началният учител изпълнява функциите на преподавател и възпитател. За повечето деца между първи и четвърти клас началният учител се превръща в нещо като още един родител. В пети клас обаче цялата тази ясна структура на авторитета и обгрижеността се променя.

Децата навлизат в нов етап от порастване и едно от предизвикателствата е и липсата на един основен учител. На негово място се появява класен ръководител, който в най-добрия случай има пет-шест часа седмично с децата. През останалото време, а то е приблизително пет пъти повече, те са с други учители. Това създава у децата усещане за "невидимост", което може да доведе както до чувство на обърканост, напрежение и тревожност, така и до опиянение от чувството за свобода - "вече мога да правя каквото си искам и няма кой да ме види", отбелязват експертите, подготвили изданието.

ученици деца училище
/ iStock/Getty Images

В пети клас индивидуалният подход към учениците е заменен от нови принципи и правила. Класният ръководител за разлика от началния учител до четвърти клас преподава на различни класове. В зависимост от предмета, който води, той може да има от 100 до 200 ученици в различните класове. По тази причина му е необходимо повече време, за да опознае всяко дете от класа. Хубавото е, че има различни варианти този процес на сближаване да бъде улеснен и скъсен във времето чрез различни класни и извънкласни форми - ходене на кино, на театър, организиране на спортни празници.

Преминаването от един учител към много е доста сериозна промяна и за родителите. Това е основната причина за по-трудното получаване на обратна връзка от учителите за резултатите на детето и най-вече на какво се дължи спадът на успеха или пък постиженията - още една рязка промяна, която децата много трудно разбират или пък просто го приемат като даденост.

ученици училище
/ iStock/Getty Images

Голям процент от децата до четвърти клас получават предимно шестици като стимул за усилията, които полагат, а в пети клас в бележника им се появяват всички оценки от 2 до 6, без подробно обяснение защо се случва това. Затова родителите, заедно с детето, трябва да подредят изискванията на новите преподаватели, за да няма напрежение и притеснение. Обяснете на детето положителната страна на това да има много преподаватели, препоръчват експертите.

От пети клас децата започват сами да ходят на училище
 
Пети клас е периодът, когато повечето деца започват сами да ходят на училище. Помогнете на детето да изгради спокойствие и самочувствие, че може да се справи: няколко пъти изминете заедно пътя до училище и обратно по най-безопасния маршрут. Ако се налага детето да ползва градския транспорт, обърнете му внимание как да разпознава спирките, да следи дали номерът на автобуса е точно този, който му трябва, дали не се качва в обратната посока. Проверете дали ключът на детето не заяжда в ключалката и изтренирайте пускането и спирането на алармата, ако ползвате такава.

Договорете се към кого детето може да се обърне, ако изпадне в затруднение във ваше отсъствие - съседи, роднини, полиция. Оставете на видно място списък с важни телефонни номера и следете детето да има под ръка работещ телефон, отправят съвети към родителите авторите на наръчника за петокласници.

ученици училище
/ iStock/Getty Images

Повечето преподаватели в пети клас са на мнение, че е по-добре децата да подготвят уроците и да пишат домашните в деня, в който е взет съответния учебен материал, а за деня, в който имат следващ час по история например, само да си преговорят урока. По този начин, докато обясненията на учителя са все още "пресни" и ясни в главата на детето, то по-лесно ще се справи и с текста в учебника. Научете детето първо да учи уроците си и едва след това да пише домашните, защото учебният материал в пети клас е обемен и изисква по-сериозни усилия за учене и повече време.

Кои са типичните рискове в онлайн живота на децата в пети клас?

Проучванията сочат, че най-разпространеният риск за децата не е контактът с непознати, а опасността да станат жертва или инициатор на тормоз - чрез създаване на фалшиви профили, публикуване на унизителни и злепоставящи изображения, на коментари и текстове.

Изследванията показват, че при използването на провокативни псевдоними и аватари, често със сексуален подтекст, се увеличава рискът от онлайн контакт с педофил, както и рискът от онлайн тормоз с 40 до 60%, информират от асоциация "Родители". И отбелязват, че децата в пети клас може да бъдат изложени на вредно съдържание в интернет, свързано с пропаганда на насилие, наркотици, анорексия, самонараняване, на расизъм и екстремна порнография, както и да се доверят на фалшива информация.

/ iStock/Getty Images

Децата в пети клас трябва да осъзнават, че когато общуват онлайн, от другата страна стои жив човек и думите, които използват, могат да го наранят не по-малко, отколкото, ако са лице в лице. Бъдете добър пример за спазване на правилата за виртуално общуване - изградете навик у детето да поздравява онлайн, да бъде вежливо с другите и да не ги наранява /дори скрито зад псевдоним/, да не споделя информация за други хора без тяхното съгласие - съветват родителите експертите. И препоръчват също на родителите да научат децата си да проверяват източника на информацията в интернет, автора, датата на публикация и да ги сравняват с други източници. Тези правила трябва да се напомнят на децата, за да не се подведат от фалшиви новини в интернет.

Пети клас е времето за важните разговори с децата - за секса, алкохола, цигарите и наркотиците

Навлизането на детето в пубертета и засиленото общуване с връстниците изправя родителите пред въпроса - кога и как да осъществят онези "трудни разговори" - за алкохола и наркотиците, за секса и парите, за изборите и грешките. На повечето родители им се струва, че е рано да говорят за това, защото детето е едва на 11 години. Всъщност, никак не е рано, предупреждават авторите на наръчника за родители на петокласници.

И отбелязват, че не е лесно родителите да започнат разговор с децата за сексуалните отношения. Най-естественият подход е като говорите с тях за любовта и отношенията между хората, които се обичат. В тази възраст децата вече имат представа за влюбени хора, за целувки, за сватби, за бременност и раждане. Това е сериозна основа, от която може да започнете разговор, че някой ден и те ще изпитат такива чувства, че ще имат желание да споделят времето, мислите, сърцето с един определен човек. Именно вие като родители трябва да им разкажете за любовта, нежността, за интимните отношения между хората, съветват от експертите. И препоръчват на родителите на петокласници да гледат заедно филм с децата си.

Коментирайте темата любов, секс, влияние на приятелите, натиск за действие, трудност да отстоиш себе си. Новините са пълни със съобщения за сексуални престъпления. Винаги съчувствайте на жертвата, не я обвинявайте в непредпазливост и разсъждавайте на глас какви са последствията за нея и как може да й се помогне. Така в бъдеще детето ви много по-спокойно би споделило случай на сексуално посегателство. За да има истински разговор обаче, съотношението на времето, в което говорите вие и детето, трябва да бъде 40:60 в полза на детето, отправят съвети към родителите експертите.

Родителите трябва да научат петокласниците да планират разходите си и да разпределят парите за различни цели

Петокласниците вече имат известен опит в света на джобните пари, в пазаруването, спестяването, в губенето на пари, за заемите и за варианти на паричния оборот. Въпреки това те все още се нуждаят от подкрепата на своите родители, за да изградят здравословни финансови навици.

/ iStock/Getty Images

Обсъждайте заедно с децата в пети клас семейния бюджет - откъде идват парите, как ги разпределяте за различните нужди и как може да намалите някои разходи или да потърсите нови приходи. Помнете, че участието на детето в планирането и разпределението е полезно за развитието и самооценката му, но отговорността за решенията е ваша. Учете детето да разграничава нужда от желание. Научете го, че първо се задоволяват нуждите и едва след това са желанията, и то, ако има възможност. Това е ключово за по-нататъшния му успех в живота. Време е да увеличите периода, за който давате джобни пари на петокласника - веднъж в седмицата или месеца. Така ще го научите да планира разходите си, съветват експертите.

Те препоръчват също родителите да научат петокласниците да разпределят парите си за различни цели - за основни нужди (закуски, учебни пособия), за удоволствия, за спестяване, за благотворителност. Договорете поне веднъж месечно да обсъждате движенията на пари в различните "портфейли". Насърчавайте детето да спестява: помогнете му да си представи как малките суми от спестяване могат да му помогнат да постигне по-големи цели. Съветвайте го да спестява, като се ангажирате да удвоите спестената сума, ако целта е недостижима само с неговите усилия. Насърчавайте благотворителността - отделянето на около 10% от джобните пари за добра кауза, се смята за подходяща сума, която не ограничава съществено възможностите на детето, а го учи на благородство, коментират експертите.

Още любопитни новини по темата четете в рубриката „На училище“

За още любопитни новини и снимки харесайте страницата на Dariknews.bg във Facebook тук
БТА