Плащане с държавни таксови марки – мисията почти (не)възможна
Плащане с държавни таксови марки – мисията почти (не)възможна / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Плащане с държавни таксови марки – мисията почти (не)възможна
37559
Плащане с държавни таксови марки – мисията почти (не)възможна
Плащане с държавни таксови марки – мисията почти (не)възможна
  • Плащане с държавни таксови марки – мисията почти (не)възможна
  • Плащане с държавни таксови марки – мисията почти (не)възможна

Ако повечето от нас свързват издаването на нови документи за самоличност с безобразното чакане на опашка, то в Хасково се оказа, че има още по-голям абсурд - няма техническа възможност да се приеме един от законните начини за плащания към държавата - държавните таксови марки.

Много българи оправдават собственото си неспазване на закона с думите: „В България няма закони" или „законите са лобистки". Тодор Бойчев от Хасково обаче се натъкна на друг казус - закон има, но държавата няма механизъм да го спазва. Казусът е плащане на държавна такса за издаване на шофьорска книжка. Тъй като Бойчев не желае да плати и за транзакцията, ако преведе нужните 25 лева по банков път, решава да използва държавни таксови марки. И епопеята започва: „Направих официално запитване до дирекция „Български документи за самоличност" в МВР и оттам получих утвърдителен отговор", допълни Бойчев. На следващия ден си закупува таксови марки и отива да си подаде документите в КАТ - Хасково. Оттам първоначално отказват да ги приемат, но после го препращат при администравитните служители в полицията. „Оттам започнаха да ме нахокват в по-мек тон", разказа Бойчев. След като е представил разрешението си, служителите обясняват на Бойчев, че нямат техническата възможност да приемат таксовите марки и дори му предлагат да се откаже.

Бойчев: „Офицерът с мустаците" ми каза, че той ще ми плати банковите такси, ако извърша плащането по банков път"

От МВР обясниха за Дарик, че таксите за нови документи отиват по специална сметка, с която държавата заплаща задълженията си към фирмата, която е оператор на системата. Тази сметка е отделна от общата бюджетна сметка на държавата, в която пък постъпват всички пари от таксови марки. Затова от полицията Хасково са настояли Бойчев да докаже, че платените от него 25 лева чрез марки са постъпили в конкретната сметка на МВР. „Аз не мога да направя такова нещо, защото не ми е работа и ще подам жалба", каза Бойчев.


Категоричната позиция на финансовото министерство е, че Тодор Бойчев има право да получи шофьорската си книжка, след като веднъж е получил разрешение да заплати необходимата сума с държавни таксови марки. Пред Дарик оттам признаха, че институциите, включително и МВР, нямат схемата, по която да обработват такива плащания, от което идва и проблемът. Адвокат Михаил Екимджиев видя в това заговор

между държавните институции и банките.

Според него практиката гражданите да се принуждават да плащат банкови такси, за да платят задълженията си към държавата, е „рекет" и трябва да се докладва пред Европейската комисия.

Тодор Бойчев може да атакува държавата в Страсбург едва когато се изчерпат всички съдебни механизми у нас. Екимджиев обаче допълни, че има вероятност неговата жалба да не бъде разгледана, защото става дума за много малка сума. Ако обаче се докаже, че това е практика, може и да бъде образувано дело. „Казусът е повече морален, отколтоко финансов", допълни Екимджиев.

Преди време в отговор на депутатско питане финансовият министър Симеон Дянков обясни, че държавата е спечелила над 4,5 млн. лева през 2010 г. от държавните таксови марки и то след като е платила 2 % на „Български пощи" по договора за разпространение. За една година са продадени около един милион броя таксови марки, а отпечатването им е струвало около 3000 лева.

Казусът тепърва ще бъде разрешен. В момента се подготвя въвеждането на ПОС-терминали в държавните институции, чрез които ще могат да се плащат таксите към бюджета без допълнителни банкови такси. Вероятно след време ще бъде намерен и конкретен механизъм за плащанията с таксовите марки. Остава обаче въпросът - защо държавата е приела закон, който технически самата тя не може да спазва?