Всеки, който е пътувал със самолет, особено на далечни разстояния, знае, че това е едно самотно занимание. И всеки, повече или по-малко, е напрегнат и дори леко изплашен, но убеден, че няма нищо страшно, защото самолетният транспорт е най-сигурният в света.
Това е самата истина. Но това не е истината за полет 447. Тепърва ще трябва да открием тази истина.
Няма да се пожалят пари и усилия тази катастрофа да бъде разплетена, защото залогът е много висок. Никой не може да си позволи да остави без отговор въпроса защо е изчезнал "Еърбъс А330".
Разследването на самолетни катастрофи е дълъг, сложен и труден процес. Тази самолетна катастрофа може да се окаже по-заплетена и по-трудна за разгадаване от повечето разследвания на подобни инциденти. Защото мястото на катастрофата е в средата на океана, черните кутии са на дъното му, а времето притиска разследващите.
Докато не се установи със сигурност какво е станало с полет 447, ще има безброй спекулации и теории. В историята на авиацията няма друг такъв случай - редовен полет да изчезне над океана, без да подаде сигнал за бедствие. Именно това прави загадката още по-голяма. Докато не бъдат открити черните кутии на самолета или докато не бъдат извадени достатъчно отломки от фюзелажа или двигателите, няма как да разберем какво точно се е случило. Можем само да гадаем.
Основната загадка е липсата на какъвто и да е сигнал от екипажа за наличието на проблем. Липсата на такъв сигнал говори за настъпването на внезапно събитие, което е довело и до внезапна катастрофа.
Нека обобщим посочените до момента хипотези по причината за трагедията, както и да добавим още две. Тези хипотези могат да се определят най-общо на два вида - външни за самолета или вътрешни - технологични, човешки, включително и експлозия на взривно устройство.
Бурята
Според хипотезата самолетът е навлязъл в изключително силна буря, мълния е ударила машината и това е извадило от строя всички уреди и апаратура, пилотите не са успели да подадат сигнал за бедствие, самолетът е загубил управление и е паднал в океана.
Интересна хипотеза, но много малко вероятна. По една проста причина - през последните 80 години са извършени милиони полети с всякакви типове самолети и до момента няма случай мълния да е свалила самолет, още повече съвременен като "Еърбъс". Може би самолетът е попаднал в изключително силна турболенция, но няма известен случай самолет с такъв размер да бъде разрушен от турболентни потоци. Турболенции са предизвиквали наранявания и дори смъртни случаи, но е нереалистично да се предполага, че турболенцията може да е убила екипажа и по този начин самолетът да е останал без контрол и да е паднал в океана. Тази хипотеза е на път да отпадне.
Бомба на борда
Възможна, но също малко вероятна причина. Обикновено терористите, заложили взривното устройство, бързат да се похвалят с този си "успех", а не мълчат след инцидента. Освен това не бива да се забравя, че сигурността на летищата е на такова ниво, че възможността да се качи бомба на борда на самолет клони към нула. В Рио мерките за сигурност са също така високи, както по повечето световни летища. Откритите вече останки от самолета ще дадат бърз отговор на въпроса дали е имало взрив на борда, причинен от експлозиви.
Датчиците - основната работна хипотеза за момента
В последните дни започва да си пробива път хипотезата за повредени датчици, чрез които се следи скоростта на машината. Допуска се, че при повреда пилотите не са получавали вярна информация за скоростта и това може да е довело до катастрофа. Но и тук има редица въпросителни. Как, например, с повредени датчици самолетът е успял да излети нормално и да подържа курса повече от 4 часа. Това означава, че повредата трябва да е настъпила внезапно, но дори това да е така, не може това да доведе до внезапна катастрофа, тъй като опитните пилоти ще установят подобен проблем и ще известят контролата на полетите. Не залагам на тази хипотеза, защото лично в самолет, с мобилен телефон, снабден с GPS, съм засичал скоростта на машината спрямо земята и тя съвпадна абсолютно точно с апаратурата в пилотската кабина. Няма как пилотите да не са знаели скоростта на самолета спрямо земята, тъй като дори датчиците за изчисляване на скоростта спрямо въздушния поток да не са работили коректно, винаги е оставала възможността скоростта спрямо земята /океана/ да се види на GPS приемника в пилотската кабина.
Сериозен технологичен проблем
Това означава внезапно възникнала сериозна техническа аномалия или пък проявен конструктивен дефект, което да е довело до моментално разпадане на самолета и до катастрофата. Съществуват прецеденти, при които е имало пълна разхерметизация на самолети, разпадане на част от фюзелажа и пълен отказ на системите именно заради разрушаването на части или на целия корпус. Това е много вероятна причина за трагедията, макар хипотезата за повредените датчици за измерване на скоростта да е водеща за момента. Липсата на каквото и да е съобщение от пилотите към наземните диспечери води към едно предположение - внезапна катастрофа. Имено внезапността на събитието води и до другата основна, за мен, хипотеза, която не е споменавана официално - сблъсък с друго тяло.
Сблъсък с друго тяло
Съществува нищожна вероятност самолетът да се е сблъскал по курса си с друго тяло и по тази причина да е бил мигновено унищожен. До момента няма данни за сблъсък с друга машина, летяща в района. Това означава, че евентуалният сблъсък няма земен произход, а това означава единствено удар от космоса. Макар до момента в историята на авиацията да няма известен случай на сблъсък на метеорит с летящ самолет, това не бива да се изключва. Височината, на която е летял самолетът, предполага, че навлизащ в атмосферата малък метеорит е могъл да го удари, което е довело до пълното му разрушаване, моментално или в рамките на няколко секунди. В подкрепа на тази хипотеза могат да се посочат и свидетелските показания на пилота на друг самолет, изпълняващ полет от Перу за Испания. В доклада си той казва, че е видял в предполагаемата посока, където се е намирал "Еърбъс"-ът, бяла светлина, която се е движела в посока към океана и която се е разделила на няколко по малки следи. При навлизането си в по плътните слоеве на атмосферата, метеоритите започват да оставят видими следи, тъй като скоростта на движението им е много голяма и при триенето с въздуха те се нагряват и започват да светят.
Човешкият фактор
Не бива да се пренебрегва и възможността груба пилотска грешка или дори умисъл да е причината за катастрофата. Авиацията познава случай, при който пилот на египетски самолет тип "Боинг 767" умишлено довежда самолета до сблъсък с океана. При този инцидент загиват близо 200 души. Откритите черни кутии всъщност разкриват истината, че самолетът е блъснат умишлено във водите на Атлантика. Що се отнася до пилотска грешка, без да бъдат открити черните кутии, няма как да се установи дали причината за катастрофата е човешкият фактор.